• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • LunaLunatic

Det är ju fortfarande inte kvällstid. Snarare eftermiddag, sen eftermiddag.

Tom Araya skrev 2013-09-02 22:04:21 följande:
    Med skoltid menar jag den tid det bedrivs verksamhet i skolan och det är inga 40 timmar per vecka.

Lärare fyller ju upp till full arbetstid med för- och efterarbete för lektioner, prov, diverse administrativt (om de även är klassföreståndare) o.s.v. som till viss del sker utanför skoltid.

Vad säger att utvecklingssamtalen ska förläggas till skoltiden och inte till den övriga arbetstiden?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

Om jag haft barn skulle jag då ha med dem på ditt barns samtal? Eller tvinga förskolan Ha öppet några timmar extra? Med sa amma motivering kanske. ..

gbgumman skrev 2013-09-03 06:10:27 följande:
    Lämnar tråden för nu vet jag hur lärare tänker om föräldrar som har svårt att få ihop det. Jag förstår att lärare har det svårt att få ihop det. De enda de synd om är just lärare. Nöjda!

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Sevillana

Jösses vilka martyrer och offerkoftor ni lärare i tråden är. Börjar förstå varför ni inte tjänar mer.

• Flickan och kråkan
    Sevillana skrev 2013-09-03 08:53:06 följande:
    Jösses vilka martyrer och offerkoftor ni lärare i tråden är. Börjar förstå varför ni inte tjänar mer.

Det tragiska är väl snarare att lärare så ofta ställt upp efter arbetstid så att det förväntas. Jag gjorde ofta det son nyexad och bra många år utan familj. Idag har jag små barn och precis som du (antar jag?) så vill jag ge mina barn en god tillvaro......liksom mina barns pappa, som OBS INTE är lärare. Därför jobbar vi båda deltid (kan därför hämta barnen tidigt inte pga yrket, appropå den fåniga kommentaren tidigare). Därför väljer vi båda också att inte arbeta ideellt för tillfället. Ja, det gör en verkligen till martyr . Övriga här måste vara varje arbetsgivares dröm - eftersom ni uppenbarligen med glädje arbetar kvällar obetalt. Jag prioriterar annorlunda som förälder. Jag gör mitt jobb och ett gott jobb, på arbetstid - liksom majoriteten av övriga yrkesarbetande.
  • guldklimpen04

Sonen går nu i trean och vi har alltid haft utvecklingssamtal efter lektionstid. Någon gång på lunchrasten då pappa har långt att åka. Att man behöver kanske någon gång ha det på lektionstid men då har vikarie satts in.

• Flickan och kråkan
    gbgumman skrev 2013-09-03 05:52:19 följande:
    Utmärkt att de ligger på kvällstid. Du tror visst att jag svarar dig det gör jag inte i detta fall. Utan tuffen. Det jag skev av inte att jag inte kan komma ifrån kvällstid. Det jag skrev var att det ät tufft att vara arbetande småbarnsförälder. Det vore kul om det i skolans värld ens fanns den lilla gnutta förståelse. Så fort man inte får ihop det är man en värdelös förälder. De ända det får vara synd om är lärare. De är tydligen de ända som ligga sömnlösa över sina arbetsuppgifter. Jag har just stigit upp efter en natt då jag i vanlig ordning vakna tre för att jag legat och tänkt på hur jag ska få ihop det på jobbet och över mina arbetsuppgifter. Nej jag tjänar inte mer än er. Troligen mindre.

Nej, det är inte synd om mig. Mest fascinerad över att andra förväntar sig att lärare ska arbeta kvällstid obetalt och att vi är gnälliga och lata om vi inte gör det. I verkliga livet har jag dock inte stött på problemet. beroende på hur jag lagt den arbetsplatsförlagda tiden så har det antingen funnits utrymme före skolstart eller efter för den som inte kunnat annan tid. mycket få dock som önskat amdra tider än dem som givits trots vi tryckt på den möjligheten. Lärare har dålig lön, uppenbarligen du också. Det är väl inget varken du eller jag bara ska finna oss i och tycka är bra och så ta på oss ytterligare arbetsuppgifter? Tror du arbetssituationen blir bättre då?
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-03 05:52:19 följande:
    Utmärkt att de ligger på kvällstid. Du tror visst att jag svarar dig det gör jag inte i detta fall. Utan tuffen. Det jag skev av inte att jag inte kan komma ifrån kvällstid. Det jag skrev var att det ät tufft att vara arbetande småbarnsförälder. Det vore kul om det i skolans värld ens fanns den lilla gnutta förståelse. Så fort man inte får ihop det är man en värdelös förälder. De ända det får vara synd om är lärare. De är tydligen de ända som ligga sömnlösa över sina arbetsuppgifter. Jag har just stigit upp efter en natt då jag i vanlig ordning vakna tre för att jag legat och tänkt på hur jag ska få ihop det på jobbet och över mina arbetsuppgifter. Nej jag tjänar inte mer än er. Troligen mindre.
    Ja, det är tufft. Jag är också arbetande småbarnsförälder. Jag vaknar också på nätterna ibland och maler arbetsuppgifter i huvudet. Det är inget unikt. Det är så livet är. Tufft i perioder.
    Det finns massor av förståelse i skolans värld. Men för den skull vill inte lärarna (som själva har barn) jobba gratis på kvällarna. Då går det ju ut över deras barn. Så ömsesidig förståelse hade ju varit önskvärt. Man kan inte bara kräva och kräva, men aldrig ge. Den livsekvationen går inte ihop.
  • Lindsey Egot NO1

Vi kanske ska kräva att allt ska finnas tillgängligt 24/7 vill jag byta skotska jag kunna göra det kl 03:45 en söndag natt bara för att det passar mig. Att butiksbiträdet har en egen familj och behöver sömn eller annan tid till annat ska vi bara skita i. Bara de kan tillfredsställa mina behovnär jag vill. Eller försäkringsbolaget ska svara o telefon kl 23:15 för jag vill det osv. Världen fungerar inte så och varken vård, skola och omsorg är slavar för de som nyttjar tjänsten. De som arbetar där har samma rättigheter som alla andra anställda i Sverige. Sedan att deras arbetstider inte passar med dina arbetstider är inte deras problem utan ditt problem att lösa.

• Lindsey Egot NO1
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-09-03 10:47:16 följande:

Vi kanske ska kräva att allt ska finnas tillgängligt 24/7 vill jag byta skotska jag kunna göra det kl 03:45 en söndag natt bara för att det passar mig. Att butiksbiträdet har en egen familj och behöver sömn eller annan tid till annat ska vi bara skita i. Bara de kan tillfredsställa mina behovnär jag vill. Eller försäkringsbolaget ska svara o telefon kl 23:15 för jag vill det osv. Världen fungerar inte så och varken vård, skola och omsorg är slavar för de som nyttjar tjänsten. De som arbetar där har samma rättigheter som alla andra anställda i Sverige. Sedan att deras arbetstider inte passar med dina arbetstider är inte deras problem utan ditt problem att lösa.

Skotska = sko ska
  • Tom Araya
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 06:39:44 följande:
    Det är ju fortfarande inte kvällstid. Snarare eftermiddag, sen eftermiddag.
    Men VAD är det som säger att detta ska ske under vissa klockslag?

VAD är det som motsäger att en lärare kan jobba på skolan mellan 8 och 15 och sedan göra några timmar ibland mellan 17 och 19?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?