• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • LunaLunatic
    Tom Araya skrev 2013-09-02 17:47:37 följande:
    Med tanke på att skoltid omfattar ca 35 timmar så borde det inte vara några problem att förlägga en del av de övriga 5 timmarna efter skoltid och arbetstid för alla som jobbar dagtid.
    Men dessa lärare jobbar vanlig arbetstid, inte kvällstid.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • gamma

Tuffen - ersättningen är inte ett problem, men jag beviljas inte ledigt för utvecklingssamtal. Dessa räknar min arbetsgivare med att jag klarar av på komplediga dagar (som hittills vid ett tillfälle sammanfallit med utvecklingssamtalsdagarna, litet tur skall man ha ibland:). 

• Tom Araya
    LunaLunatic skrev 2013-09-02 18:41:08 följande:
    Men dessa lärare jobbar vanlig arbetstid, inte kvällstid.
    Vilka lärare har 40-timmarsveckor under skoltiden?

Vad som faller utanför skoltid finns väl inget bestämt om klockslag.
  • älskarlivet81

Det blir allt vanligare!

Tom Araya skrev 2013-09-02 20:41:37 följande:

• LunaLunatic
    Tom Araya skrev 2013-09-02 20:41:37 följande:

De med semesteranställning. De gör 40 timmar + vanlig semester.
    Då kan väl föräldrarna börja jobba en timme tidigare på SINA jobb en dag så de kan gå på samtal på eftermiddagen, om arbetstider är så flytande? 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Tuffen

Jag resonerar som så att om föräldrar verkligen bryr sig om sina barn så ser de till att kunna gå på utvecklingssamtalen, oavsett tid. 

• gbgumman

Men det är ganska mycket man ska göra som god förälder. De senaste två veckorna har det varit:
    2 föräldramöten (vi har inga barnvakter)
    2 utvecklingssamtal
    2 besök hos talpedagog
    1 tandläkarbök
    1 ögonlökarbesök.
    Var på allt utom föräldramöten var på tider jag behövdes på jobbet. Jag bryr mig om mina barn men det är trist om knappt ska hinna jobba alls.

• gbgumman

Veckan innan var fritids dessutom stängt två dar. Tre veckor då man bara varit till besvär på jobbet.

• Tom Araya
    LunaLunatic skrev 2013-09-02 21:29:22 följande:
    De med semesteranställning. De gör 40 timmar + vanlig semester.
    Då kan väl föräldrarna börja jobba en timme tidigare på SINA jobb en dag så de kan gå på samtal på eftermiddagen, om arbetstider är så flytande? 
    Med skoltid menar jag den tid det bedrivs verksamhet i skolan och det är inga 40 timmar per vecka.

Lärare fyller ju upp till full arbetstid med för- och efterarbete för lektioner, prov, diverse administrativt (om de även är klassföreståndare) o.s.v. som till viss del sker utanför skoltid.

Vad säger att utvecklingssamtalen ska förläggas till skoltiden och inte till den övriga arbetstiden?
  • jordgubbe0812
    Morrran skrev 2013-09-02 18:00:45 följande:
    Blubbblubb - men utvecklingssamtalen ingår i undervisningen - de missar alltså inte någon undervisning för att de inte har matematik just den timmen eller halvtimmen som utvecklingssamtalet pågår. Elevernas utveckling och mål är en oerhört viktig del av läroplanen
    Fast frågeställningen var inte om det var OK att kalle gick ifrån mattelektionen en halvtimme för utvecklingssamtal. Frågan var om det var OK att ställa in undervisningen för samtliga elever i 2.5h /dag i en hel vecka.

Elevens mål är naturligtvis jätteviktigt med det ger väl inte skolan rätt att ställa in undervisningen

Däremot håller jag med om att man som förälder skall göra vad man kan för att komma på en tid som passar läraren..
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?