Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Låter ytterst märkligt och hur tror de att arbetande föräldrar ska kunna komma, ta ledigt?

• Tom Araya
    skogsvitter skrev 2013-09-01 10:11:44 följande:
    Usch nej, det kan man ju inte kräva av föräldrarna...
    När jag gick i skolan skedde i princip inga aktiviteter på dagtid som föräldrar skulle delta i.
  • Tom Araya
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 10:55:10 följande:
    Och du tycker att vi lärare ska jobba på obetald övertid alltid?
    Jag antar att den tiden räknades in i deras arbetstid.

Du kan heller inte motivera förlorad arbetsinkomst för X antal föräldrar mer än obetald övertid för lärare, båda är lika illa.
  • Tom Araya
    Punkster skrev 2013-09-01 11:03:13 följande:
    Och där har vi själva grundproblemet med utvecklingssamtalet. Vems tid är värd mest? Lärarens eller förälderns?
    Jag tycker inte att lärare ska ha varken obetald arbetstid eller övertid. De ska ha full arbetstid (varav vissa timmar utanför skoltid) och få betalt för det och föräldrar ska inte behöva ta ledigt mitt på dagen (möjligtvis gå lte tidigare) för att gå på möten som är nödvändiga.
  • Tom Araya
    mammalovis skrev 2013-09-01 11:58:18 följande:
    Som andra har skrivit är det ju väldigt konstigt att föräldrar kan gå med barnen till tandläkaren på lektionstid när det inte fungerar med utvecklingssamtalen ... Kräver ni att tandläkare också ska arbeta obetald kvällstid för att ni inte kan gå från jobbet? 

Men visst kan jag förstå att det är lättare att komma kvällstid, men att först arbeta 8-15 och sedan komma tillbaks för några timmar på kvällen är inte så kul. Dessutom blir det svåra att sedan lyckas plocka ut den tiden.

Nu jobbar jag som tur är i förskolan numera och där har vi lagt samtalen på kvällen då vi har vår ordinarie planeringstid för arbetslagen, dock var det inte så uppskattat av förskolchefen utan hon tyckte vi skulle hinna med samtalen på våra 5 timmar utanför barngruppen ... Svårigheten är då att hitta en lokal, om man inte bokar upp personalrummet förstås ... och blockerar för kollegor som har rast eller egen planeringstid.
    Jag tror inte mina föräldrar någonsin gått med till tandläkaren, möjligtvis före melanstadieåldern.
    Hur många gånger går barn hos tandläkaren före 10 års ålder?
  • Tom Araya
    skogsvitter skrev 2013-09-01 13:03:50 följande:
    Vi var 4 barn så i vårt fall, minst 4 gånger per år.
    Från födseln?
  • Tom Araya
    skogsvitter skrev 2013-09-01 13:06:27 följande:
    Va? Från 3 års ålder går alla barn till tandläkaren minst en gång om året. Nu snackar vi ju om skolbarn, inte nyfödda.
    Förvisso men det innebär ändå 8 färre besök för dig som har 4 barn.
  • Tom Araya
    skogsvitter skrev 2013-09-01 13:29:32 följande:
    Vi pratar fortfarande om skolbarn, barn går så vitt jag vet inte i skolan när de är 0-3 år
    Sant.
  • Tom Araya
    LunaLunatic skrev 2013-09-02 05:55:27 följande:
    Hur gör ni med samtal om era barns skolor har 40-timmars vecka?
    Med tanke på att skoltid omfattar ca 35 timmar så borde det inte vara några problem att förlägga en del av de övriga 5 timmarna efter skoltid och arbetstid för alla som jobbar dagtid.
  • Tom Araya
    LunaLunatic skrev 2013-09-02 18:41:08 följande:
    Men dessa lärare jobbar vanlig arbetstid, inte kvällstid.
    Vilka lärare har 40-timmarsveckor under skoltiden?

Vad som faller utanför skoltid finns väl inget bestämt om klockslag.
  • Tom Araya
    LunaLunatic skrev 2013-09-02 21:29:22 följande:
    De med semesteranställning. De gör 40 timmar + vanlig semester.
    Då kan väl föräldrarna börja jobba en timme tidigare på SINA jobb en dag så de kan gå på samtal på eftermiddagen, om arbetstider är så flytande? 
    Med skoltid menar jag den tid det bedrivs verksamhet i skolan och det är inga 40 timmar per vecka.

Lärare fyller ju upp till full arbetstid med för- och efterarbete för lektioner, prov, diverse administrativt (om de även är klassföreståndare) o.s.v. som till viss del sker utanför skoltid.

Vad säger att utvecklingssamtalen ska förläggas till skoltiden och inte till den övriga arbetstiden?
  • Tom Araya
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 06:39:44 följande:
    Det är ju fortfarande inte kvällstid. Snarare eftermiddag, sen eftermiddag.
    Men VAD är det som säger att detta ska ske under vissa klockslag?

VAD är det som motsäger att en lärare kan jobba på skolan mellan 8 och 15 och sedan göra några timmar ibland mellan 17 och 19?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?