• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • skogsvitter

Oj, det tycker jag personligen var ett ganska häftigt upplägg och garanterat ett högst medvetet och aktivt ställningstagande, kanske för att protestera! Är det mer rimligt att de ska lägga samtalen på deras fritid? De får ju ingen inplanerad tid i övrigt för samtalen och planeringen av dem, utan de jobbar ju då gratis övertid.

• Tuffen

Jag undervisar på högstadiet. Jag jobbar mellan 8-15 varje dag. Jag lägger samtalen på min arbetstid, men barnen får gå ifrån sina ordinarie lektioner. Inga lektioner ställs in. Det är ett bra uppägg, tycker jag. Jag har ingen lust att arbeta obetald övertid efter kl 15. Varför skulle jag det??? 

• mammatill6

fast lärarna slutar väl ändå inte 14. Det snackas ju så mycket om att de har så ¨l¨nga arbetsdagar, därav har de lång sommarledighet. Inte slutar de väl 14? Har aldrig varit så i deras gamla skola. Det innebär ju att eleverna missar 12,5 timmar i skolan på env ecka.

• anna tuva

I vår skola och alla andra i samma stadsdel har lärarna 10 timmars förtroendetid. Den tiden ska bland annat gå till elevsamtal bland annat.

• kaffe

Nej, det är inte ok att lägga utvecklingssamtalen på lektionstid.  Om det nu är sant det lärarna säger att dom har 45 timmars arbetsvecka borde dom har gott om andra tider att lägga dom samtalen på.

• Natulcien
    mammatill6 skrev 2013-08-31 20:03:35 följande:
    fast lärarna slutar väl ändå inte 14. Det snackas ju så mycket om att de har så ¨l¨nga arbetsdagar, därav har de lång sommarledighet. Inte slutar de väl 14? Har aldrig varit så i deras gamla skola. Det innebär ju att eleverna missar 12,5 timmar i skolan på env ecka.
    Fast lärarna har väl inte utvecklingssamtal endast med en elev, utan kanske med en hel klass. Och det kanske inte får plats under den övriga tiden..?

• Natulcien

Märkligt att folk går i taket p.g.a. en sån här grej. Och i nästa sekund så begär de ledigt och åker till Thailand i två veckor med ungen eftersom det är billigare att åka under terminen än på loven... Obestämd

• frankrike

Är själv lärare och tycker det låter konstigt. Vilken årskurs? Själv skulle jag inte ha tid att ställa in så många lektioner. Mycket som ska hinnas med i varje kurs. Däremot lägger jag ibland samtal på min lektionsfria tid lite när som helst på dagen och då kan det hända att eleven får gå ifrån sin lektion 20-30 min. Då har jag först kollat med kollegorna art detta är ok. Men jag är på gymn. Får för mig att detta är lägre årskurs?

• Plupp73
    Natulcien skrev 2013-08-31 21:53:28 följande:
    Märkligt att folk går i taket p.g.a. en sån här grej. Och i nästa sekund så begär de ledigt och åker till Thailand i två veckor med ungen eftersom det är billigare att åka under terminen än på loven... Obestämd
    Bra inlägg! Och helt riktigt, alla människor anser idag att det är en slags grundrättighet för barnen att förutom loven i skolan dessutom vara lediga för diverse resor. MY GOD!
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?