Inlägg från: Tuffen |Visa alla inlägg
  • Tuffen

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    Jag undervisar på högstadiet. Jag jobbar mellan 8-15 varje dag. Jag lägger samtalen på min arbetstid, men barnen får gå ifrån sina ordinarie lektioner. Inga lektioner ställs in. Det är ett bra uppägg, tycker jag. Jag har ingen lust att arbeta obetald övertid efter kl 15. Varför skulle jag det??? 

  • Tuffen

    Enligt vårt fackombud ska utvecklingssamtalen ligger under det som förr kallades arbetsplatsförlagd tid (har för mig att just det begreppet inte längre finns i avtalet, men jag kan ha fel). Det betyder att de ska ligga under den tid vi är i skolan, d v s 35 h per vecka. I mitt fall är det mellan 8-15, eftersom jag har pedagogisk lunch. 

  • Tuffen

    Jag bryr mig faktiskt inte om vad föräldrar anser i den här frågan. Jag jobbar 8-15 (med undantag för en dag i veckan då vi har konferens till 16). Under den tiden ska utvecklingssamtalen ligga. Jag jobbar inte obetald övertid. Att få ut pengar eller tid övertid är i princip inte möjligt, det skrattar bara arbetsgivaren åt. Om ni vill komma åt detta får väl ni föräldrar ringa rektorerna och kräva verklig övertid för oss lärare, tid vi får betalt för i form av tid eller pengar. Så länge ni inte gör det ligger mina samtal mellan 8-15. Jag jobbar inte gratis. 

  • Tuffen
    MadHatter skrev 2013-09-01 14:09:12 följande:


    Jobbar du deltid? Annars kan ju inte de arbetstiderna stämma?
    Den arbetsförlagda tiden är ju minimum - minst tid som måste ligga på arbetsplatsen ( vilket jag personligen tycker är fånigt i synnerhet då det sällan finns bra arbetsplatser på skolorna) - du kan ju lägga alla dian 45 timmar där om du vill.
    Du kan väl också flexa inom de tio förtroendetimmarna - dvs göra 15 timmar en vecka och fem en annan?
    Jag jobbar 35 h per vecka på jobbet , 7 h per dag. Jag har pedagogisk lunch. Inom den tiden ska utvecklingssamtalen ligga. Jag kan INTE flexa när det gäller min arbetsplatsförlagda tid eftersom jag har en lektion först och en sist varje dag (alltså en kl 8 och en som slutar strax före 15). Förtroendetiden ska inte gå till utvecklingssamtal, den tiden behövs till annat (planering, rättning, spontana föräldrakontakter osv). 
  • Tuffen
    Sevillana skrev 2013-09-01 14:29:25 följande:
    Lustigt, i andra trådar klagar lärare över att de i princip jobbar dygnet runt, men här verkar det vara så att ingen jobbar efter 16.00.
    Lärarkåren verkats vara hyfsat verklighetsfrånvända.
    Du måste skilja mellan arbetsplatsförlagd tid och förtroendetid. Jag jobbar efter 16, men inte på skolan. 
  • Tuffen

    Om jag skulle vara 45 h per vecka på jobbet skulle mina barn få väldigt långa dagar på fritids. Då skulle jag byta yrke. Jag är väldigt bra på det jag gör, d v s undervisar, så det skulle faktiskt skolan i allmänhet förlora på. Vi behöver behålla bra lärare i kåren, inte förlora dem. 

  • Tuffen
    LunaLunatic skrev 2013-09-01 19:48:29 följande:
    Värst av allt är ju när lärare lägger utvecklingssamtal under normal arbetstid och förväntar sig att föräldrarna ska ta ledigt!
    Så ni kan inte ta ledigt för era barns skull? Varför har ni barn, egentligen? Jag är själv förälder och jag tar de tider jag får av mina barns lärare. Om så behövs tar jag tjänstledigt utan lön för att gå på utvecklingssamtal. Samma med maken. Han tar ledigt om så behövs. Vi går alltid båda två på samtalen. Jag tycker att det är en självklarhet att jag ska ställa upp för mina barn. Samtalen är viktiga!!! Jag bryr mig om mina barn!!! 
  • Tuffen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-09-01 19:54:55 följande:
    Jag håller med om att föräldrarnas skyldighet är större, det är också betydligt mindre tid det handlar om för varje enskild person som förälder. Men det betyder inte att lärarnas skyldighet att anpassa sig försvinner helt. Att det inte fungerar att ha alla utvecklingssamtal efter klockan 16 förstår nog alla men när man läser vissa kommentarer kring det här så verkar det som att en oväntat stor del av lärarna inte anser att de ska behöva ha några sådana samtal. Inte så mycket i den här tråden, än, men det är varken första eller sista tråden på ämnet.

    Det är därför intressant att diskutera huruvida lärare har något ansvar överhuvudtaget att anpassa sig. Givetvis med betalt, det är inte ens en fråga.

    Jämför man med det privata näringslivet så skulle man inte bli långvarig om man vägrade hålla ett möte efter klockan 16 för att istället vara ledig någon timme mitt på dagen som kompensation (eller vid annan lämplig tid). Givetvis ska man veta om det i god tid innan och det ska förstås inte vara något man gör varje dag. Men för många lärare verkar det snarare som att det är en omöjlighet.
    Jaså? Min man är civilingenjör och jobbar deltid inom det privata näringslivet. Han har gjort klart för sin arbetsgivare att det är så här det ser ut. Inga möten före 9 på morgonen eller efter 15 på em. Han lämnar på skolan och hämtar på fritids. Är man kompetent och viktig för sin arbetsgivare så accepterar arbetsgivaren sådana villkor. 
  • Tuffen
    gamma skrev 2013-09-01 21:14:40 följande:
    Håller med Nine05. Jag är läkare och får INTE ledigt ett par timmar mitt på dagen för att gå på utvecklingssamtal. Arbetsgivarna har INGEN SKYLDIGHET att ge ledigt för möten i skolan. Detta skall vi sköta på semesterdagar/komplediga dagar/föräldralediga dagar som vi MÅSTE ansöka om 2-3 månader innan (beroende på vad det är för sorts ledighet). Schemat läggs 2 månader innan och det är TIGHT, dvs är någon borta går det inte riktigt ihop, och då någon ofta är sjuk/VAB:ar så tillåts inga sena ändringar av schemat.

    VERKLIGHETSFÖRANKRING i skolan är vad som krävs. Jag tar gärna ledigt en hel eller halv dag för samtal BARA JAG VET TRE MÅNADER INNAN VILKEN TID JAG HAR BLIVIT TILLDELAD!!! Alla har inte flexibla på kontor där det är ok att gå ifrån för diverse privata ärenden. 

    En läkare som nu skall sätta sig och jobba ett par timmar alldeles oavlönat:) 
    Läkare tjänar fantasisummor, då borde man kunna ta ledigt någon timme utan lön. Gnälliga läkare!!! 
  • Tuffen

    Jag resonerar som så att om föräldrar verkligen bryr sig om sina barn så ser de till att kunna gå på utvecklingssamtalen, oavsett tid. 

  • Tuffen
    gbgumman skrev 2013-09-02 21:58:44 följande:
    Men det är ganska mycket man ska göra som god förälder. De senaste två veckorna har det varit:
    2 föräldramöten (vi har inga barnvakter)
    2 utvecklingssamtal
    2 besök hos talpedagog
    1 tandläkarbök
    1 ögonlökarbesök.
    Var på allt utom föräldramöten var på tider jag behövdes på jobbet. Jag bryr mig om mina barn men det är trist om knappt ska hinna jobba alls.
    Talpedagog, tandläkarbesök och ögonläkarbesök kan man ta ut vab för. Föräldramötet var dessutom knappast på dagtid. 
  • Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-03 17:28:54 följande:
    Nej, det är inte ok att ta lektionstid till utvecklingssamtal. 

    Lärarna påpekar ständigt och jämt att dom har 45 timmars arbetsvecka.  Det borde finnas massor av förtroendetid att hålla utvecklingssamtal på. Att lägga det på lektionstid och stjäla undervisningstid för barnen är snudd på oförskämt. Som förälder förväntar jag och kräver att lärarna ska undervisa dom timmar som dom är ålagda. 
    Vi är ålagda att hålla utvecklingssamtal på arbetsplatsförlagd tid, d v s 35 h per vecka. Det är dock mkt som ska rymmas inom denna tid, inte minst lektionerna. Förtroendetiden får inte arbetsgivaren styra, inte ens fråga om. 
  • Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-03 17:47:57 följande:
    Hur många timmar i veckan har du lektioner? Nu pratar jag timmar som i 60 minuter inte 40 eller något annat. 
    1080 minuter. 
  • Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-03 19:46:08 följande:
    Nu frågade jag i timmar, inte minuter. Men ok. 
    Då har du lika många timmar, minus 1 som du inte har lektionstid.

    Hur många elever har du som du ska ha utvecklingssamtal med och hur många gånger per år har du utvecklingssamtal ?

     
    14 elever som jag ska ha samtal med. Det vanliga är ett samtal per termin. För vissa av dem (ca 4-5) har jag dock samtal var fjärde vecka. 
  • Tuffen
    Natulcien skrev 2013-09-05 09:47:02 följande:
    Man kan ju faktiskt vara lite på hugget själv också, om man vet med sig att man har svårt att ta ledigt... t.ex. kontakta skolan i god tid och be om en tid istället för att sitta och vänta och sen klaga på tiden man får..? Oftast vet man ju redan i terminsstarten när utvecklingssamtalen ska ligga...
    Nä, DET kan du väl inte kräva av de stackars föräldrarna? Att göra något själva, det går ju inte. Det måste du förstå... :(
  • Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-05 16:47:53 följande:
    Ok, visa mej var det står att utvecklingssamtal är att likställa med undervisning.

    Skillnaden mellan skolsystern och kuratorn jämfört med en lärare är att läraren har x antal undervisningsfria timmar i veckan + förtroendetid till sitt förfogande. Det har inte skolsytern eller kuratorn. 
    Har inte kuratorn och skolsystern x antal timmar varje vecka där han/hon ska sköta det administrativa, tala med föräldrar etc??? Hur tänkte du nu? 
  • Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-05 17:52:55 följande:
    Ok, jag ger upp.   

    Men om ni lärare inte kan kan hitta en timme per elev och termin (eller läsår) då eleven inte har lektion hur kan ni då förvänta er att föräldrar ska kunna komma på den timme ni anvisar, oftast med endast ett par veckors varsel.  Ni har ju valet att redan från terminsstart bestämma vilken timme det rör sej om, men det har inte föräldern.  
    Men kom inte då! Det är ju DU och DITT barn som förlorar på det. Du kommer ju inte på samtalet för lärarens skull!!! 
  • Tuffen

    Men nu blir det ju löjligt! En elev är borta från skolan x antal timmar per år av olika anledningar, inte minst p g a ledigheter av olika slag. Vad gör då 30 min per termin där vi talar om elevens kunskapsutveckling i de olika ämnena??? 

  • Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-06 19:26:50 följande:
     Jo men visst. Det är ju löjligt att som förälder tycka att undervisning är viktigt. 
    Se då till att barnen inte tar ut några som helst ledigheter varje år, inte en enda ynka liten ledighet. Hur många barn uppfyller det??? 
  • Tuffen

    Jag har inte en enda håltimme mellan 8-16 där mina elever också är lediga, har kollat. Antingen så ska ALLA elever ha utvecklingssamtal efter kl 16 eller så måste de gå ifrån lektioner. 

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?