Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Oj, det tycker jag personligen var ett ganska häftigt upplägg och garanterat ett högst medvetet och aktivt ställningstagande, kanske för att protestera! Är det mer rimligt att de ska lägga samtalen på deras fritid? De får ju ingen inplanerad tid i övrigt för samtalen och planeringen av dem, utan de jobbar ju då gratis övertid.

• skogsvitter
    mammatill6 skrev 2013-08-31 20:03:35 följande:
    fast lärarna slutar väl ändå inte 14. Det snackas ju så mycket om att de har så ¨l¨nga arbetsdagar, därav har de lång sommarledighet. Inte slutar de väl 14? Har aldrig varit så i deras gamla skola. Det innebär ju att eleverna missar 12,5 timmar i skolan på env ecka.

Nu för tiden går väldigt mycket tid åt till möten och konferenser av olika slag, där tycker jag mig se en generell trend. De är då förlagda på em och timmarna försvinner raskt... Jag tror att många tvingas använda även förtroendetiden till sånt!
  • skogsvitter
    Tuffen skrev 2013-09-01 09:40:46 följande:
    Enligt vårt fackombud ska utvecklingssamtalen ligger under det som förr kallades arbetsplatsförlagd tid (har för mig att just det begreppet inte längre finns i avtalet, men jag kan ha fel). Det betyder att de ska ligga under den tid vi är i skolan, d v s 35 h per vecka. I mitt fall är det mellan 8-15, eftersom jag har pedagogisk lunch. 
    Får man räkna så alltså? Låter väldigt lyxigt Vilka åldrar har du?
  • skogsvitter

Har ni aldrig några möten som är förlagda under em? Vi hade obligatoriska möten/konferenser minst 2 em i veckan, då till 16.30 eller 17, varje vecka.

• skogsvitter
    Tom Araya skrev 2013-09-01 10:05:54 följande:
    Låter ytterst märkligt och hur tror de att arbetande föräldrar ska kunna komma, ta ledigt?
    Usch nej, det kan man ju inte kräva av föräldrarna...
  • skogsvitter

Problemet med skolan är ju som jag ser det att väldigt många skolor inte skulle fungera alls om inte lärarna jobbade en massa gratis... samtidigt fattar ju aldrig rektorerna behoven om lärarna bara fortsätter täcka upp med att arbeta gratis. Så det blir ju en ond cirkel.

• skogsvitter
    Mrs Green skrev 2013-09-01 11:10:37 följande:
    Hur gör lärarna som har barn? Kan de lämna sin klass kl 13 för att gå på sina egna barns utvecklingssamtal?
    Det är ju lika självklart som att man lämnar när de ska till tandläkaren som jag ser det... det går alltid att lösa att man går ifrån jobbet någon timme eller två. Nu har ju lärare inte lektioner varje minut på sin arbetsdag, utan har luckor för planering och annat mellan lektionerna, ofta försöker man pricka sådana luckor men det är inte alltid det går och då ordnar man så att klassen får endera en vikarie eller en hemuppgift!
  • skogsvitter
    Tom Araya skrev 2013-09-01 12:11:11 följande:
    Jag tror inte mina föräldrar någonsin gått med till tandläkaren, möjligtvis före melanstadieåldern.
    Hur många gånger går barn hos tandläkaren före 10 års ålder?
    Vi var 4 barn så i vårt fall, minst 4 gånger per år. Eftersom min yngsta syster hade problem med tänderna blev det dock snarare kanske 10 gånger per år. Själv slog jag av en tand i mellanstadiet och fick krångel med en lagning som inte satt ordentligt. Ännu fler besök. Alla har inte gångavstånd eller kan ta buss till tandläkaren, vi hade ca 2 mil från skolan till tandläkaren tills vi började högstadiet och bytte skola. Men du går kanske ändå den sträckan på 4 mil till och från tandläkaren när du är 10 år...

Anser man att man inte kan följa sin tex 9-10 åring till tandläkaren vid behov så funderar jag helt ärligt på om man öht har tid att ha barn? Lika lite som när man anser att man inte har tid att gå på skolrelaterade samtal eller besöka skolan ibland för att se hur det egentligen är för barnet där. Som tur är så väljer ju majoriteten av alla föräldrar faktiskt att prioritera åtminstone de viktigaste mötena som berör deras barns utveckling, framgång och hälsa. Men tyvärr finns det väl alltid också de föräldrar som öht inte bryr sig...
  • skogsvitter
    Tom Araya skrev 2013-09-01 13:05:05 följande:
    Från födseln?
    Va? Från 3 års ålder går alla barn till tandläkaren minst en gång om året. Nu snackar vi ju om skolbarn, inte nyfödda.
  • skogsvitter
    Tom Araya skrev 2013-09-01 13:11:12 följande:
    Förvisso men det innebär ändå 8 färre besök för dig som har 4 barn.
    Vi pratar fortfarande om skolbarn, barn går så vitt jag vet inte i skolan när de är 0-3 år
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?