Tom Araya skrev 2013-09-01 12:11:11 följande:
Jag tror inte mina föräldrar någonsin gått med till tandläkaren, möjligtvis före melanstadieåldern.
Hur många gånger går barn hos tandläkaren före 10 års ålder?
Vi var 4 barn så i vårt fall, minst 4 gånger per år. Eftersom min yngsta syster hade problem med tänderna blev det dock snarare kanske 10 gånger per år. Själv slog jag av en tand i mellanstadiet och fick krångel med en lagning som inte satt ordentligt. Ännu fler besök. Alla har inte gångavstånd eller kan ta buss till tandläkaren, vi hade ca 2 mil från skolan till tandläkaren tills vi började högstadiet och bytte skola. Men du går kanske ändå den sträckan på 4 mil till och från tandläkaren när du är 10 år...
Anser man att man inte kan följa sin tex 9-10 åring till tandläkaren vid behov så funderar jag helt ärligt på om man öht har tid att ha barn? Lika lite som när man anser att man inte har
tid att gå på skolrelaterade samtal eller besöka skolan ibland för att se hur det egentligen är för barnet där. Som tur är så väljer ju majoriteten av alla föräldrar faktiskt att prioritera åtminstone de viktigaste mötena som berör deras barns utveckling, framgång och hälsa. Men tyvärr finns det väl alltid också de föräldrar som öht inte bryr sig...