• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 17:21:08 följande:
    Men jag har minst 15 mentorselever = minst 7,5 timmes samtal, oftast upp emot 10 timmar. Sen har jag samtal med några av dem (2-3 stycken) var fjärde vecka också. Skulle alla dessa ligga utanför min arbetstid så skulle jag ju aldrig träffa min egna familj känns det som..

Nej, det jag ifrågasätter är att du (eller inte du egentligen utan någon annan i tråden som jag svarade från början)verkligen hinner med alla samtal före kl 15.

Det låter ju ohållbart om man har lektioner mellan 8-14.30 och sedan måste hinna med utvecklingsamtal innan kl 15 och inte får använda sin övriga arbetstid till detta.

Det jag ifrågasatte egentligen var att vara kvar på jobbet efter 15= jobba gratis, vilket jag uppfattade som någon hävdade.
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:32:58 följande:

Nej, det jag ifrågasätter är att du (eller inte du egentligen utan någon annan i tråden som jag svarade från början)verkligen hinner med alla samtal före kl 15.
    Det låter ju ohållbart om man har lektioner mellan 8-14.30 och sedan måste hinna med utvecklingsamtal innan kl 15 och inte får använda sin övriga arbetstid till detta.

Det jag ifrågasatte egentligen var att vara kvar på jobbet efter 15= jobba gratis, vilket jag uppfattade som någon hävdade.
    Ah, jag har ofta samtal efter klockan 15 eller vid 7.30 på morgonen, men merparten ligger mellan 8 och 16! Sen kan det hända att man inte alls får ihop det och då får man lösa det då. MEn vår chef vill helst inte att vi använder förtroendetiden till det! I så fall måste vi kunna kompa ut det på annat sätt. Jag
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:32:58 följande:

Var inte färdig men dottern lyckades skicka! När jag måste lägga ett samtal efter min arbetsplatsförlagda tid så räknar jag av det från förtroendetiden istället för annars hade jag jobbat gratis..
  • MadHatter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-01 15:34:17 följande:
    Min sambo jobbar heltid inom ett helt annat yrke. Han sitter inte in på nätterna och rättar uppsatser. Han ägnar inte heller helgerna till att planera nya arbetsområden, omdömesskrivning, dokumentation....eller fortsatt rättning. Han ligger inte sömnlös på nätterna över en tonåring med drogproblem eller möte med soc. Han kan se en dokumentär på TV utan att fundera över hur den kan användas i undervisningen. Han har inga gråtande eller arga föräldrar som ringer klockan 21 på kvällen. 

Visst finns det fördelar med läraryrket. Som småbarnsförälder är det t.ex. kanon att vara ledig när barnen är det. Det är jättekul att arbeta med ungdomar och i mångt och mycket fritt och omväxlande. Men det är inte för intet som ingen längre vill bli lärare eller att erfarna lärare flyr yrket till något annat. De väljer bort "den fantastiska kompensationen" alldeles frivilligt .

Fast det är ju många andra yrken som innebär att man tänker på jobbet hemma, på olika sätt. Så det är ju inget unikt för lärare. Sen tycker jag absolut att man i möjligaste mån ska undvika jobbsamtal på fritiden.

Du jobbar mer än du får betalt för alltså - mer än de timmar du enligt avtalen ska jobba per vecka. Varför gör du det?
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 17:37:06 följande:
    Var inte färdig men dottern lyckades skicka! När jag måste lägga ett samtal efter min arbetsplatsförlagda tid så räknar jag av det från förtroendetiden istället för annars hade jag jobbat gratis..

Det känns självklart för mig att man ska göra så som du- hur menar arbetsgivaren annars att man ska läsa det?
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:41:17 följande:

Det känns självklart för mig att man ska göra så som du- hur menar arbetsgivaren annars att man ska läsa det?
    Kompa ut när man inte har lektioner, dvs om man har lite ledig tid på morgon eller eftermiddag.
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 17:42:54 följande:
    Kompa ut när man inte har lektioner, dvs om man har lite ledig tid på morgon eller eftermiddag.

Fast jag tänker så här - om man har lektioner 8-11 och 12 15 - och två timmar som man ska jobba med planering efter 15. (Om man nu har tio planeringstimmar i veckan)

Vad är då skillnaden för dig som lärare om du planerar mellan 11 och 12 och tar utvecklingssamtalen mellan 16-17 istället för tvärtom?

Din arbetstid blir ju lika lång för det och fördelningen mellan elevtid och planeringstid den samma.
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:51:06 följande:

Fast jag tänker så här - om man har lektioner 8-11 och 12 15 - och två timmar som man ska jobba med planering efter 15. (Om man nu har tio planeringstimmar i veckan)
    Vad är då skillnaden för dig som lärare om du planerar mellan 11 och 12 och tar utvecklingssamtalen mellan 16-17 istället för tvärtom?
    Din arbetstid blir ju lika lång för det och fördelningen mellan elevtid och planeringstid den samma.
    För förtroendetiden ska egentligen inte användas till utvecklingssamtal. Förtroendetiden är sådan tid som vi förfogar över och som till största del handlar om planering. Kanske sådant som inte går att göra på jobb eller som behöver längre tid till att klaras av (jag sitter t.ex. gärna och rättar uppsatser flera timmar i sträck istället för 30 min där och 30 min här)..

Men jag håller med dig till viss del, förutom att om min arbetsplatsförlagda tid slutar 16 så vill jag kunna hämta mina barn på förskolan t.ex., och väljer att jobba klockan 20 istället när de sover t.ex..
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 17:53:36 följande:
    För förtroendetiden ska egentligen inte användas till utvecklingssamtal. Förtroendetiden är sådan tid som vi förfogar över och som till största del handlar om planering. Kanske sådant som inte går att göra på jobb eller som behöver längre tid till att klaras av (jag sitter t.ex. gärna och rättar uppsatser flera timmar i sträck istället för 30 min där och 30 min här)..

Men jag håller med dig till viss del, förutom att om min arbetsplatsförlagda tid slutar 16 så vill jag kunna hämta mina barn på förskolan t.ex., och väljer att jobba klockan 20 istället när de sover t.ex..

Fast förtroendetriden - den tid som ska gå till att planera, rätta mm blir ju precis lika lång i mitt exempel - du tar ju inte av den. Däremot gör du en del av den tiden på jobbet istället för hemma. Men så länge det inte är varje vecka hela året kan det väl inte vara ett jätteproblem?

Många lärare jag känner gör alla sina arbetstimmar på arbetsplatsen - alltså även förtroendetiden.

Är man småbarnsförälder förstår jag att det är skönt att kunna jobba efter barnen lagt sig istället och hämta barnen tidigare - men ni har alltså rätt till det oavsett hur det påverkar arbetet i övrigt?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?