Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Vad jag vill få fram är att det är inte säkert att föräldrarna är oflexibla utan att man helt enkelt inte får ta ledigt, tyvärr är ju kontaktdagarna borttagna som fanns ett antal år sen borttagna som man kunde använda för ex. utv.samtal. Varför kräver ni inte övertidsersättning? Jobba att få in det när det dags fatt skriva nya avtal..
.
Kräver inte samtal sju på kvällen
Anser ni lärare att ni har någon skyldighet att anpassa er efter föräldrarna (i någon mån)?
Ni som tror att det bara handlar om någon vecka per år:
Utvecklingssamtal har man ett per termin och elev, ca 25 stycken per termin alltså. Det vet de flesta.
Vad man kanske inte vet är att vi utöver utvecklingssamtalen har samtal med elever som av någon anledning behöver, kan vara inlärningssvårigheter, sociala svårigheter osv. Har eleven stora svårigheter måste vi enligt lag upprätta åtgärdsprogram och utvärdera dessa med föräldrar och elev ca var sjätte vecka. Oftast har man kanske fyra sådana åtgärdsprogram i en vanlig klass.
Räkna för enkelhetens skull med att en termin är på 20 veckor. Redan nu är vi alltså uppe i runt två samtal per vecka om vi smetar ut dem jämnt under terminen.
Sedan tillkommer de samtal man har med föräldrar om barn som inte har fullt så stora svårigheter att det blir åtgärdsprogram, men som inte kan vänta till nästa utvecklingssamtal. Barn som varit sjuka mycket och behöver en särskild plan för att komma ikapp, barn som känner sig utanför, barn som slagits någon enstaka gång, familjer som inte får läxorna att fungera, föräldrar som ber om hjälp att stötta läsutvecklingen på hemmaplan osv.
Sedan tillkommer samtal/möten med förälder och tredje part, som socialtjänsten, BUP, logoped, överlämningsmöten från förskola.
Om alla skulle kräva samtal efter arbetstid skulle alltså läraren behöva samtala efter sin egen arbetstid sisådär 2-3 kvällar per vecka VARJE vecka, skolåret om.