• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • nine05

Vad jag vill få fram är att det är inte säkert att föräldrarna är oflexibla utan att man helt enkelt inte får ta ledigt, tyvärr är ju kontaktdagarna borttagna som fanns ett antal år sen borttagna som man kunde använda för ex. utv.samtal. Varför kräver ni inte övertidsersättning? Jobba att få in det när det dags fatt skriva nya avtal..
    .

• MadHatter
    hammarhajen skrev 2013-09-01 19:12:45 följande:
    Det handlar inte bara om övertidsersättning. Det handlar om att orka och få ihop livet för egen del.

Vi lärare har inte heller någon magisk gräddfil att ta till. Vi har inte rätt till förskola fram till 19 för våra egna barn bara för att en förälder inte kan (vill?) komma på samtal före 17.30. Vi har inte egna barn som på något magiskt vis klarar att vara på fritids mellan 6 och 18.30 i två veckor när våra samtal ligger. Vi har inte superkrafter och klarar att vara trevliga, klartänkta och engagerade non stop 7 - 18 utan minsta kaffepaus.

Vi har ansvaret för ERA BARN på dagarna och är skyldiga att erbjuda god undervisning och utrymme för tröst, konfliktlösning och närvaro ÄVEN under perioden då vi har utvecklingssamtal. Därför går det inte att lägga all barnfri tid på samtal, vi MÅSTE hinna med en del interna möten, planering och förberedelse. Om lektionerna slutar 14.00 kan inte all tid efter det gå till samtal med föräldrar. Det MÅSTE finnas luft för akuta samtal med kuratorn, med gråtande barn, telefonsamtal till den förälder vars barn slog ett annat och samtal med barnet självt. Eller ska vi skita i allt sådant under de tre veckor samtalen ligger? 

Istället för att begära att lärarna ska ge vika hela tiden kan du väl gå på din egen arbetsgivare, för nog borde man få gå på samtal i skolan...    

Fast det handlar väl inte om att alla elever måste ha tider efter 16 men att några få behöver det och då krävs en viss flexibilitet - typ Max 5 elever per klass. För de allra flesta går det lösa - särskilt om skolan har bra framförhållning och delar ut tider i god tid så man hinner söka om semester och liknande om det skulle krävas.
  • nine05

Kräver inte samtal sju på kvällen

hammarhajen skrev 2013-09-01 19:12:45 följande:

Det handlar inte bara om övertidsersättning. Det handlar om att orka och få ihop livet för egen del.

Vi lärare har inte heller någon magisk gräddfil att ta till. Vi har inte rätt till förskola fram till 19 för våra egna barn bara för att en förälder inte kan (vill?) komma på samtal före 17.30. Vi har inte egna barn som på något magiskt vis klarar att vara på fritids mellan 6 och 18.30 i två veckor när våra samtal ligger. Vi har inte superkrafter och klarar att vara trevliga, klartänkta och engagerade non stop 7 - 18 utan minsta kaffepaus.

Vi har ansvaret för ERA BARN på dagarna och är skyldiga att erbjuda god undervisning och utrymme för tröst, konfliktlösning och närvaro ÄVEN under perioden då vi har utvecklingssamtal. Därför går det inte att lägga all barnfri tid på samtal, vi MÅSTE hinna med en del interna möten, planering och förberedelse. Om lektionerna slutar 14.00 kan inte all tid efter det gå till samtal med föräldrar. Det MÅSTE finnas luft för akuta samtal med kuratorn, med gråtande barn, telefonsamtal till den förälder vars barn slog ett annat och samtal med barnet självt. Eller ska vi skita i allt sådant under de tre veckor samtalen ligger? 

Istället för att begära att lärarna ska ge vika hela tiden kan du väl gå på din egen arbetsgivare, för nog borde man få gå på samtal i skolan...    
    Vill inte ha tid sju på kvällen men definitivt inte före kl 15.00, min arbetsgivare skulle nog släppa iväg mig mitt på dagen men med en uppmaning att försöka ordna till i slutet/ början av arbetsdagen i fortsättningen , samma som gäller för vår del avseende läkartid/tandläkarbesök om det inte är akut. Skulle också kunna tänka mig samtal innan kanske vid 07.30-08.00.
  • Natulcien
    nine05 skrev 2013-09-01 19:03:05 följande:
    Jag skrev mötas halvvägs.... men hur löser man om arbetsgivaren säger nej till ledighet mitt på dagen möjligen få gå en stund tidigare??
    Kanske börja ställa krav på arbetsgivaren...?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Anser ni lärare att ni har någon skyldighet att anpassa er efter föräldrarna (i någon mån)?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • hammarhajen

Ni som tror att det bara handlar om någon vecka per år:

Utvecklingssamtal har man ett per termin och elev, ca 25 stycken per termin alltså. Det vet de flesta.
    Vad man kanske inte vet är att vi utöver utvecklingssamtalen har samtal med elever som av någon anledning behöver, kan vara inlärningssvårigheter, sociala svårigheter osv. Har eleven stora svårigheter måste vi enligt lag upprätta åtgärdsprogram och utvärdera dessa med föräldrar och elev ca var sjätte vecka. Oftast har man kanske fyra sådana åtgärdsprogram i en vanlig klass.

Räkna för enkelhetens skull med att en termin är på 20 veckor. Redan nu är vi alltså uppe i runt två samtal per vecka om vi smetar ut dem jämnt under terminen.  

Sedan tillkommer de samtal man har med föräldrar om barn som inte har fullt så stora svårigheter att det blir åtgärdsprogram, men som inte kan vänta till nästa utvecklingssamtal. Barn som varit sjuka mycket och behöver en särskild plan för att komma ikapp, barn som känner sig utanför, barn som slagits någon enstaka gång, familjer som inte får läxorna att fungera, föräldrar som ber om hjälp att stötta läsutvecklingen på hemmaplan osv.   

Sedan tillkommer  samtal/möten med förälder och tredje part, som socialtjänsten, BUP, logoped, överlämningsmöten från förskola. 

Om alla skulle kräva samtal efter arbetstid skulle alltså läraren behöva samtala efter sin egen arbetstid sisådär 2-3 kvällar per vecka VARJE vecka, skolåret om.   

• Natulcien
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-09-01 19:25:45 följande:
    Anser ni lärare att ni har någon skyldighet att anpassa er efter föräldrarna (i någon mån)?
    Hela läraryrket handlar ju om anpassning, mest hela tiden...

• nine05
    Natulcien skrev 2013-09-01 19:24:01 följande:
    Kanske börja ställa krav på arbetsgivaren...?
    Hallå eller???Tyvärr har jag förstått från både släkt och vänner som jobbar som lärare att de har  svårt att förstå hur arbetstidsavtal  mm ser ut utanför skolans väggar, det är inte bara att kräva ledigt. För det mesta får man veta i god tid för att kunna planera, men får man den 1 vecka innan hur tänkte läraren då??
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Natulcien skrev 2013-09-01 19:27:59 följande:
    Hela läraryrket handlar ju om anpassning, mest hela tiden...
    Det var inte ett svar på min fråga.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Natulcien
    nine05 skrev 2013-09-01 19:38:01 följande:
    Hallå eller???Tyvärr har jag förstått från både släkt och vänner som jobbar som lärare att de har  svårt att förstå hur arbetstidsavtal  mm ser ut utanför skolans väggar, det är inte bara att kräva ledigt. För det mesta får man veta i god tid för att kunna planera, men får man den 1 vecka innan hur tänkte läraren då??
    Jag vet mycket väl hur arbetstidsavtal m.m. ser ut. Jag jobbar inte själv som lärare, men har gjort. Jag har arbetat inom andra områden, har en sambo som jobbar med annat etc. Så nog har jag koll. Så att dina släktingar vänner har svårigheter med förståelsen är ju beklagligt. Men de flesta lärare har nog bra förståelse. Det är snarare förståelsen för lärarnas arbetstider som är problemet, vilket inte minst den här tråden visar.
    Men ja, en vecka innan är väldigt dåligt. Minst en månads varsel, tycker jag.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?