• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • älskarlivet81
    Harvester skrev 2013-09-01 20:03:06 följande:

Och om man inte är så viktig för sin arbetsgivare? Ska man säga upp sig och bli arbetslös då istället?
    Under hela min skolgång (80- och 90-tal) låg alla "kvartsamtal" som det hette på kvällstid. Har svårt att tro att alla dessa lärare jobbade gratis..?
    Då var också samtalen väldigt korta och man hann med många på en kväll.. Och nej jag tror inte att de fick något extra betalt för detta..
  • LunaLunatic
    Tuffen skrev 2013-09-01 19:52:38 följande:
    Så ni kan inte ta ledigt för era barns skull? Varför har ni barn, egentligen? Jag är själv förälder och jag tar de tider jag får av mina barns lärare. Om så behövs tar jag tjänstledigt utan lön för att gå på utvecklingssamtal. Samma med maken. Han tar ledigt om så behövs. Vi går alltid båda två på samtalen. Jag tycker att det är en självklarhet att jag ska ställa upp för mina barn. Samtalen är viktiga!!! Jag bryr mig om mina barn!!! 
    Jag har inga barn Tungan ute Det kändes mest som att det var trådens mentalitet.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 16:44:42 följande:
    "Ingen lust"..? Herregud, du borde gå 1000 mil i en lärares skor innan du gnäller. Omskola dig till lärare istället! Lärare behövs alltid.
    Varför skolar du inte om dig själv om du har ett så fruktansvärt jobb. Jag har 40timmar yttre tjänst och exakt lika svårt att komma ifrån som alla lärare har. Jag har länge utbildning än lärare och lägre lön. Jag gnäller inte över det. Men jag retar så upp mig på folk som tror att det endast tycker att de har det så illa och alla andra har det såååå bra. Flexibla arbetstider och hög lön. Verkligheten ser inte ut så.
  • hammarhajen

Och om man inte är så viktig för sin arbetsgivare? Ska man säga upp sig och bli arbetslös då istället?
    Under hela min skolgång (80- och 90-tal) låg alla "kvartsamtal" som det hette på kvällstid. Har svårt att tro att alla dessa lärare jobbade gratis..?

Tja, på de 20 - 30 år som passerat har lärarna fått en betydligt högre arbetsbelastning. Tiden som läggs på dokumentation har ökat enormt, vi har fått ny läroplan och nya kursplaner. Skollagen har skärpts på vissa punkter. Samtalen har en annan utformning, inriktning och är betydligt längre. Verkligheten ser annorlunda ut helt enkelt.

På 80-talet kanske man kunde gå hem när barnen slutade 14.00 och komma tillbaka 17.30 och ha samtal. Då orkar man. Nu kan det vara lektioner till 14, socialtjänstmöte 14-15 och betygskonferens 15-16. Efter en sådan dag med lektioner och möten i ett klarar man kanske bara 1-2 samtal, om de ska hålla någon slags kvalité. 
  • LunaLunatic

Jag har 17 timmars undervisning.
    8 timmar klassråd, konferenser, rastvakt, pedagogisk måltid = schemalagda aktiviteter som återkommer varje vecka. Tex föräldrakontakter ryms inte i dessa 8 timmar.

Ofta ligger dessa lektioner/konferenser i början och slutet av dagen så det är svårt att kompa.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Natulcien
    Harvester skrev 2013-09-01 20:00:25 följande:

Vet inte vad du har för jobb, men jag kan iaf inte ta tjänstledigt hur dom helst, lön eller ej. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att ge folk tjänstledighet eller ledigt för föräldrasamtal osv. Är barnet under 8 kan man kanske få föräldraledigt men måste då ansöka 2 mån i förväg eller nåt liknande. Vi får inte ens ledigt för läkarbesök eller tandläkarbesök för oss själva utan detta får planeras in när man är ledig!
    Verksamheten på min arbetsplats fungerar inte om folk är bort ett par timmar här och var...
    Hur gör ni om barnen blir sjuka då? Rasar hela er arbetsplats ihop då?
  • Natulcien

På den tiden var inte lärarnas arbetstid reglerad heller, så de var mycket mer "fria" i sina arbetstider.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 20:15:12 följande:
    Varför skolar du inte om dig själv om du har ett så fruktansvärt jobb. Jag har 40timmar yttre tjänst och exakt lika svårt att komma ifrån som alla lärare har. Jag har länge utbildning än lärare och lägre lön. Jag gnäller inte över det. Men jag retar så upp mig på folk som tror att det endast tycker att de har det så illa och alla andra har det såååå bra. Flexibla arbetstider och hög lön. Verkligheten ser inte ut så.
    Haha, jag jobbar inte ens som lärare... Men jag har god insikt i (och förståelse för) en lärares arbete.

Jag tror att du får ta och läsa tråden igen om du har uppfattat det som att lärare gnäller och tror att alla andra har det så bra. Tråden andas istället en missunnsamhet och misstänksamhet gentemot lärare, som tvingas gå i försvar.
  • SIN74

Nej. Det är ej ok att lägga utv-samtal på lektionstid. Samtalen skall dock inrymmas i lärarens arbetsplatsförlagda tid. Det är konstigt att man kan ta ledigt för att gå till tandläkaren, besiktiga bilen på dagtid men att komma till skolan på samtal går inte.

• hammarhajen
    LunaLunatic skrev 2013-09-01 20:29:19 följande:
    Jag har 17 timmars undervisning.
    8 timmar klassråd, konferenser, rastvakt, pedagogisk måltid = schemalagda aktiviteter som återkommer varje vecka. Tex föräldrakontakter ryms inte i dessa 8 timmar.

Ofta ligger dessa lektioner/konferenser i början och slutet av dagen så det är svårt att kompa.

Och för att förtydliga för alla icke-lärare som tror att det går att räkna 17 + 8 = massa tid över så vill jag bara säga att det inte är så enkelt. Ofta har man små minihål mellan lektioner. För att ta ett exempel så kanske man har fyra lektioner en dag, men 15 minuter mellan varje. Då "försvinner" en timme till av dagen, utan att man kan boka in ett möte på den timmen. På 15 minuter hinner man ju typ kolla mejlen och kopiera ett papper och prata en snabbis med en elev om dagens läxa, inget mer.  

Efter lektionernas slut kan det vara en halvtimme innan konferensen börjar, dvs för lite tid för ett utvecklingssamtal men ändå en halvtimme som "försvinner" av arbetsdagen. Självklart jobbar man den timmen, men det går som sagt inte att boka möten med föräldrar.

Efter konferensen kanske man har en timme innan man ska möta specialpedagogen angående en elev, så där kan man peta in ett samtal. Men inte två, eftersom samtalen tar MINST 30 minuter och viss marginal behövs. 

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?