• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-02 21:58:44 följande:
    Men det är ganska mycket man ska göra som god förälder. De senaste två veckorna har det varit:
    2 föräldramöten (vi har inga barnvakter)
    2 utvecklingssamtal
    2 besök hos talpedagog
    1 tandläkarbök
    1 ögonlökarbesök.
    Var på allt utom föräldramöten var på tider jag behövdes på jobbet. Jag bryr mig om mina barn men det är trist om knappt ska hinna jobba alls.
    Okej...det var intressant. Så nu gnälls det dessutom över föräldramöten som faktiskt är på kvällstid, när de flesta kan...

• MalinEddie

Jag hade inte sett något som helst problem med det.

Avskyr CIO-metoder.
  • Lindsey Egot NO1

På gymnasieskolorna i vår kommun ställer de in all lektionstid två dagar varje termin för utvecklingssamtal sedan får man en tid man ska infinna sig på och kommer man inte blir det inget utvecklingssamtal.

• gbgumman
    Tuffen skrev 2013-09-02 22:35:52 följande:
    Talpedagog, tandläkarbesök och ögonläkarbesök kan man ta ut vab för. Föräldramötet var dessutom knappast på dagtid. 
    Ja har jag sagt något annat. Det är knappast min ekonomi jag tänker på. Utan jag faktiskt inte har en chans att göra mitt jobb. Jag har också en akademisk utbildning (5 år studier inkl en magisterexamen)och det är inte så att mina arbetsuppgifter blir gjorda för att en vikarie sätts in.
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-02 22:38:49 följande:
    Okej...det var intressant. Så nu gnälls det dessutom över föräldramöten som faktiskt är på kvällstid, när de flesta kan...

Utmärkt att de ligger på kvällstid. Du tror visst att jag svarar dig det gör jag inte i detta fall. Utan tuffen. Det jag skev av inte att jag inte kan komma ifrån kvällstid. Det jag skrev var att det ät tufft att vara arbetande småbarnsförälder. Det vore kul om det i skolans värld ens fanns den lilla gnutta förståelse. Så fort man inte får ihop det är man en värdelös förälder. De ända det får vara synd om är lärare. De är tydligen de ända som ligga sömnlösa över sina arbetsuppgifter. Jag har just stigit upp efter en natt då jag i vanlig ordning vakna tre för att jag legat och tänkt på hur jag ska få ihop det på jobbet och över mina arbetsuppgifter. Nej jag tjänar inte mer än er. Troligen mindre.
  • hammarhajen
    gbgumman skrev 2013-09-03 05:45:32 följande:
    Ja har jag sagt något annat. Det är knappast min ekonomi jag tänker på. Utan jag faktiskt inte har en chans att göra mitt jobb. Jag har också en akademisk utbildning (5 år studier inkl en magisterexamen)och det är inte så att mina arbetsuppgifter blir gjorda för att en vikarie sätts in.

Så är det, att skaffa barn innebär att man tar på sig ett himla ansvar och ganska mycket jobb.
  • hammarhajen
    gbgumman skrev 2013-09-03 05:52:19 följande:
    Utmärkt att de ligger på kvällstid. Du tror visst att jag svarar dig det gör jag inte i detta fall. Utan tuffen. Det jag skev av inte att jag inte kan komma ifrån kvällstid. Det jag skrev var att det ät tufft att vara arbetande småbarnsförälder. Det vore kul om det i skolans värld ens fanns den lilla gnutta förståelse. Så fort man inte får ihop det är man en värdelös förälder. De ända det får vara synd om är lärare. De är tydligen de ända som ligga sömnlösa över sina arbetsuppgifter. Jag har just stigit upp efter en natt då jag i vanlig ordning vakna tre för att jag legat och tänkt på hur jag ska få ihop det på jobbet och över mina arbetsuppgifter. Nej jag tjänar inte mer än er. Troligen mindre.

Du tror inte lärare själva är drabbade av livet då? Att det kanske DÄRFÖR är viktigt att hålla på sina arbetstider för att inte duka under?

Även lärare har egna läkarbesök, barn med tandläkartider, fiolavslutningar, psykologbesök, föräldramöten osv. Läkarbesöken tar man VAB för, något man måste räkna med om man skaffar sig barn. Och skolaktiviteterna är max ett par per termin för en "normal" elev. Föräldramöten är på kvällstid och även om man inte kan styra utv. samtal helt så brukar det ändå finnas alternativ.
  • älskarlivet81

Jag är också heltidsarbetande småbarnsförälder.. Därför vill inte jag sitta på kvällarna med DINA barn.

gbgumman skrev 2013-09-03 05:52:19 följande:

• gbgumman

Lämnar tråden för nu vet jag hur lärare tänker om föräldrar som har svårt att få ihop det. Jag förstår att lärare har det svårt att få ihop det. De enda de synd om är just lärare. Nöjda!

• älskarlivet81

Vad får dig att tro att dina barn är viktigare än våra egna? Jag är en duktig pedagog och bra på att,se alla barn, men mina egna barn är viktigast.. Mitt jobb får aldrig gå ut över dem.

gbgumman skrev 2013-09-03 06:10:27 följande:
    Lämnar tråden för nu vet jag hur lärare tänker om föräldrar som har svårt att få ihop det. Jag förstår att lärare har det svårt att få ihop det. De enda de synd om är just lärare. Nöjda!

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?