• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 20:37:32 följande:
    Haha, jag jobbar inte ens som lärare... Men jag har god insikt i (och förståelse för) en lärares arbete.

Jag tror att du får ta och läsa tråden igen om du har uppfattat det som att lärare gnäller och tror att alla andra har det så bra. Tråden andas istället en missunnsamhet och misstänksamhet gentemot lärare, som tvingas gå i försvar.
    Va haha moget. Tack för att du inte jobbar som lärare med det tilltalssättet. Jag är dock utbildad förskollärare fast jag jobbar inte som det. Jag jobbar dagligen i skola och med lärare. Så jag har också god insyn. Jag tycker att det har gnällt rätt mycket både i tråden och andra trådar samt av goda vänner som är lärare.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 20:48:55 följande:
    Va haha moget. Tack för att du inte jobbar som lärare med det tilltalssättet. Jag är dock utbildad förskollärare fast jag jobbar inte som det. Jag jobbar dagligen i skola och med lärare. Så jag har också god insyn. Jag tycker att det har gnällt rätt mycket både i tråden och andra trådar samt av goda vänner som är lärare.
    Haha = skratt. Det var lite lustigt att du bara bestämde dig för att jag jobbar som lärare utan att ha en susning. Som om man måste vara lärare själv för att förstå deras arbetssituation. Alltså inget större fel på mitt "tilltalssätt".

Ja, det är ju fritt att uppfatta och tolka omvärlden som man vill. Du upplever att det gnälls i tråden, men att du själv inte gnäller. Jag upplever inget gnäll i tråden, men dina inlägg som gnälliga...
  • Sevillana

Finns inte på kartan att jag bokar tid till tandläk, läkare eller bilbesiktning efter 9 eller innan 16.
    VAB har jag laglig rätt till så det kan inte jämföras med att ta ledigt för uppföljningssamtal

• Amie77

Fast ingen omkringpersonal i skolan kan ha ens ha en aning om hur lärararbetet är. Jag var under utbildningen ute på praktik i 10 veckor på raken på skolor och inget i min upplevelse där fick mig att riktigt förstå hur det är att vara lärare med allt ansvar. Så att t.ex. jobba som skolkurator och tro att man vet hur det är att vara lärare... nej. Finns inte på kartan. Precis som jag, trots att jag har nära samarbete med skolkuratorer, inte har en aning om hur det är att vara skolkurator. Tycker alltid det är så fascinerande att folk baserar sina åsikter om lärares arbetsbelastning på vad de hör, att de jobbar på en skola etc. Det ger ingen insikt över huvud taget faktiskt.

Jag älskar mitt jobb som lärare, men faktum är att det är mer för mig att göra nu än då jag började för tio år sedan. Ökade krav på dokumentation, fler möten etc. Det är så konstigt att det blivit så, att jag känner mig mer utarbetad nu trots tio års erfarenhet. Kanske har jag för höga krav på mig själv, men jag tror faktiskt det beror på att saker lagts till.

• gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 20:59:09 följande:
    Haha = skratt. Det var lite lustigt att du bara bestämde dig för att jag jobbar som lärare utan att ha en susning. Som om man måste vara lärare själv för att förstå deras arbetssituation. Alltså inget större fel på mitt "tilltalssätt".

Ja, det är ju fritt att uppfatta och tolka omvärlden som man vill. Du upplever att det gnälls i tråden, men att du själv inte gnäller. Jag upplever inget gnäll i tråden, men dina inlägg som gnälliga...
    Jag vet att haha betyder. Gillar inte att du skrev det i ett slags makt syfte. Jag tog för givet att du var lärare och du tog föregivet att jag inte vet något om lärare. Jag jobbar I en skola. Vi är båda vuxna och då skrivet men inte haha som en retsam 7 åring.
  • hammarhajen
    Sevillana skrev 2013-09-01 20:59:43 följande:
    Finns inte på kartan att jag bokar tid till tandläk, läkare eller bilbesiktning efter 9 eller innan 16.
    VAB har jag laglig rätt till så det kan inte jämföras med att ta ledigt för uppföljningssamtal

Och eftersom lärare MÅSTE börja när barnen börjar, så är deras möjligheter att flexa fram sena eftermiddagstider väldigt begränsad. Läkaren kanske börjar 8.00 fyra dagar i veckan, men 11.00 den femte och på så vis kan tid för en kvällsmottagning frigöras.

Men eftersom DITT BARN har rätt till både undervisning och omsorg så MÅSTE läraren börja runt 8.00 VARJE dag.

Tandläkarna kan ibland samordna sig två och två - en kan börja 7 och sluta 16 och den andra börjar 9.30 och slutar 18.30. Då kan tider erbjudas från 7 till 18. Lärare kan inte göra så, eftersom alla har en klass att ansvar för från tidig morgon.  
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 20:33:44 följande:
    Hur gör ni om barnen blir sjuka då? Rasar hela er arbetsplats ihop då?
    Inte långt ifrån. Det är tufft när någon är borta. Just på min arbetsplats är vi två st.
  • gamma

Håller med Nine05. Jag är läkare och får INTE ledigt ett par timmar mitt på dagen för att gå på utvecklingssamtal. Arbetsgivarna har INGEN SKYLDIGHET att ge ledigt för möten i skolan. Detta skall vi sköta på semesterdagar/komplediga dagar/föräldralediga dagar som vi MÅSTE ansöka om 2-3 månader innan (beroende på vad det är för sorts ledighet). Schemat läggs 2 månader innan och det är TIGHT, dvs är någon borta går det inte riktigt ihop, och då någon ofta är sjuk/VAB:ar så tillåts inga sena ändringar av schemat.

VERKLIGHETSFÖRANKRING i skolan är vad som krävs. Jag tar gärna ledigt en hel eller halv dag för samtal BARA JAG VET TRE MÅNADER INNAN VILKEN TID JAG HAR BLIVIT TILLDELAD!!! Alla har inte flexibla på kontor där det är ok att gå ifrån för diverse privata ärenden. 

En läkare som nu skall sätta sig och jobba ett par timmar alldeles oavlönat:) 

• gbgumman

Gamma

Eller hur.
    Jag förkovrar mig också oavlönat. Min man jobbar också ofta oavlönat för att inte tappa kunskap. Det är ett måste i nästan alla akademiska yrken. Inget bara lärare gör.

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?