• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Knyttan
    gbgumman skrev 2013-09-01 13:26:58 följande:
    Varken jag eller min man jobbar som lärare ändå har vi möten efter arbetstid. För att våra kunder ska ha det bra. Det kallas service.
    Skolbarn är inte kunder
    Skolan är inte en serviceinrättning
    Lärare är inte ett serviceyrke
  • cloudberry79

Jag ställer inte in undervisningen för att ha utvecklingssamtal, men man FÅR skicka hem eleverna en heldag eller två halvdagar per termin för fortbildning eller annat. Dock brukar jag ALLTID ha mina utvecklingssamtal på arbetstid=dagtid eftersom jag har semestertjänst och ingen övertidsersättning. Skollagen kräver att vi ERBJUDER utvecklingssamtal, men om föräldrarna krånglar och aldrig kan komma så får de själva föreslå en tid inom min arbetstid då de kan. Kan de inte, inte ens en av dem och inte ens farmor så är de tydligen inte så engagerade i barnens skolgång..

(M)amma till V -07 och E -12
  • Knyttan
    gbgumman skrev 2013-09-02 22:23:15 följande:
    Men det tycker jag.
    Okej då kan du kanske börja med att starta en friskola?
  • cloudberry79
    gbgumman skrev 2013-09-02 22:23:15 följande:
    Men det tycker jag.
    Jag är ingen jävla ICA-kassörska, jag har ett akademiskt yrke som i huvudsak handlar om undervisning, en liten del är att involvera föräldrarna i skolarbetet. Är de inte intresserade behöver de inte komma, min verksamhet står och faller inte med ovilliga morsor och farsor som inte bryr sig om sina telningar.
  • Knyttan
    cloudberry79 skrev 2013-09-02 22:26:56 följande:
    Jag är ingen jävla ICA-kassörska, jag har ett akademiskt yrke som i huvudsak handlar om undervisning, en liten del är att involvera föräldrarna i skolarbetet. Är de inte intresserade behöver de inte komma, min verksamhet står och faller inte med ovilliga morsor och farsor som inte bryr sig om sina telningar.
    +1 på den
  • gbgumman

Snällt sagt om Ica-anställda.NOT! Hoppas du inte hoppar på folk ofta på det sättet.

• cloudberry79
    gbgumman skrev 2013-09-02 22:29:15 följande:
    Snällt sagt om Ica-anställda.NOT! Hoppas du inte hoppar på folk ofta på det sättet.
    Eh, vad? Sa jag att ICA-kassörskorna är något dåligt på något sätt? Jag ÄR ingen jävla ICA-kassörska. Inte heller svetsare eller elektriker. Eller städerska. Eller kurator. Osv. Min huvudverksamhet är lärande, inte föräldrakrånglande. Vill du inte gå, fine. Säg åt barnets mentor att du skiter i utvecklingssamtalet istället.
  • Tuffen
    gbgumman skrev 2013-09-02 21:58:44 följande:
    Men det är ganska mycket man ska göra som god förälder. De senaste två veckorna har det varit:
    2 föräldramöten (vi har inga barnvakter)
    2 utvecklingssamtal
    2 besök hos talpedagog
    1 tandläkarbök
    1 ögonlökarbesök.
    Var på allt utom föräldramöten var på tider jag behövdes på jobbet. Jag bryr mig om mina barn men det är trist om knappt ska hinna jobba alls.
    Talpedagog, tandläkarbesök och ögonläkarbesök kan man ta ut vab för. Föräldramötet var dessutom knappast på dagtid. 
  • Natulcien
    cloudberry79 skrev 2013-09-02 22:26:56 följande:
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?