• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-03 19:19:34 följande:
    Ok, erbjudas. 

Vad säger era avtal om när utveklingssamtalen ska erbjudas?
    På den arbetsplatsförlagda tiden
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 19:20:27 följande:
    På den arbetsplatsförlagda tiden
    Ok, men ni har väl ett x antal timmar som inte är lektionstid som är arbetsplatsförlagda?
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-03 19:21:33 följande:
    Ok, men ni har väl ett x antal timmar som inte är lektionstid som är arbetsplatsförlagda?
    Absolut, men hur varje skola lägger upp det där är lite olika.

Hos oss är det så att utvecklingssamtal ska ligga på den arbetsplatsförlagda tiden som vi själva inte har lektioner. Dvs. det tas så klart inte in vikarier för oss, men däremot kan eleven ha lektion just då.
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 19:25:05 följande:
    Absolut, men hur varje skola lägger upp det där är lite olika.

Hos oss är det så att utvecklingssamtal ska ligga på den arbetsplatsförlagda tiden som vi själva inte har lektioner. Dvs. det tas så klart inte in vikarier för oss, men däremot kan eleven ha lektion just då.
    Hur många timmar har ni som är arbetsplatsförlagda per vecka som ni inte har lektion?
  • Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-03 17:47:57 följande:
    Hur många timmar i veckan har du lektioner? Nu pratar jag timmar som i 60 minuter inte 40 eller något annat. 
    1080 minuter. 
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-03 18:25:53 följande:
    Hur tänker du nu? Det går väl knappast åt fler timmar för utvecklingssamtal för att du bor längre fbort. Pendlng till och från jobbet räknas inte som arbetstid.
    Det är skillnad ha samtal till 19 tre dagar och komma hem 19.15, och att ha samma samtal och komma hem närmare 21. Jag vill inte "offra mig" på samma vis då. Har som sagt betydligt svårare ta ut komp i mitt schema nu också.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • kaffe
    Tuffen skrev 2013-09-03 19:39:12 följande:
    1080 minuter. 
    Nu frågade jag i timmar, inte minuter. Men ok. 
    Då har du lika många timmar, minus 1 som du inte har lektionstid.

Hur många elever har du som du ska ha utvecklingssamtal med och hur många gånger per år har du utvecklingssamtal ?

• kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 19:45:58 följande:
    Det är skillnad ha samtal till 19 tre dagar och komma hem 19.15, och att ha samma samtal och komma hem närmare 21. Jag vill inte "offra mig" på samma vis då. Har som sagt betydligt svårare ta ut komp i mitt schema nu också.
    Förvisso, men att du har lång pendlingstid till ditt jobb är ju ditt problem.  
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-03 19:36:53 följande:
    Hur många timmar har ni som är arbetsplatsförlagda per vecka som ni inte har lektion?
    Det kan ju variera.
    När jag jobbade som lärare så pratade man om årsarbetstid, vilken var 1360 timmar. Av detta var knappt hälften, ca 40-45% undervisning. Resten var arbetsplatsförlagd tid.
    Men man kunde själv lägga upp det så att man kanske hade 25 timmar arbetsplatsförlagd tid ett par veckor och sen kanske 45 timmar ett par veckor. Etc.

Utvecklingssamtalen förlades till ett par heldagar per år som var undervisningsfria. Det tycker jag var ett bra upplägg.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?