• mammatill6

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

  • Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • cloudberry79
    kaffe skrev 2013-09-03 21:04:19 följande:
    Jag tycker inte alls det är acceptabelt att göra som på ts barns skola.  Ta igen det kan förmodligen inte eleverna göra på annat sätt än extra sjävstudier.  
    De kan mycket väl ha lagt in mer timmar än vad timplanen säger. På min egen skola har eleverna mer än timplanen, eftersom det ibland går bort tid till teatrar, friluftsdagar mm.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-03 21:04:19 följande:
    Jag tycker inte alls det är acceptabelt att göra som på ts barns skola.  Ta igen det kan förmodligen inte eleverna göra på annat sätt än extra sjävstudier.  
    Men man har ju ett visst antal garanterade undervisningstimmar per år. Och ett antal dagar per år är ju undervisningsfria. Det kan t.ex vara studiedagar eller planeringsdagar eller liknande då. Vi la våra utvecklingssamtal på en sån dag. Eleverna var då lediga, förutom den halvtimme de hade sitt samtal, och lärarna jobbade heldag. Vissa skolor kanske väljer att lägga den här tiden på halvdagar eller kvartsdagar istället, och alltså drabbas egentligen inte undervisningen, utan det ligger med i planeringen.
    Och nu verkar ju TS ha försvunnit, så vi lär väl aldrig få veta om hen missuppfattade det hela eller om det verkligen var u-tid som användes...
  • Sevillana

    Vad gör en typisk lärare under sin förtroendetid? Låter otroligt flummigt att man varken är på arbetsplatsen, kan/får ha utvecklingssamtal eller att chefen inte ens får styra tiden.

  • Flickan och kråkan
    Sevillana skrev 2013-09-03 23:37:52 följande:
    Vad gör en typisk lärare under sin förtroendetid? Låter otroligt flummigt att man varken är på arbetsplatsen, kan/får ha utvecklingssamtal eller att chefen inte ens får styra tiden.

    En typisk lärare rättar, rättar, planerar och åter rättar samt skriver omdömen, tar föräldrasamtal (det rings ett och annat på kvällstid), mailar föräldrar och rättar och förbereder mer. Jag har svenska och samhällsorienterande ämnen. Är du medveten om hur lång tid det tar att rätta EN uppsats i årskurs 7-9? Eller omdömesskrivning inför utvecklingssamtal? Jag har få elever eftersom jag har stora ämnen. I våras skrev jag 298 omdömen inför enbart utvecklingssamtalen. Varje omdöme ska innehålla vad eleven kan i förhållande till målen och vad han/hon ska förbättra för att nå ytterligare mål. 20 minuter för ett omdöme är inte överdrivet tilltaget. Att bedöma uppsatser, andra elevuppgifter eller att utvärdera elevens arbete (varje uppgift ska eleven ha ett omdöme för vilket talar om vilka mål som är uppnådda samt utvecklingsområden) är inget man snyter ur näsan på ett 30-minuters lektionsfritt pass mellan två lektioner. Under den arbetaförlagda tiden är lektioner utspridda så man har sällan långa sammanhängande lektionsfria stunder. Då kommer dessutom tiden att präglas av att samtala med elever, kollegor, lösa konflikter, bära material till nästa lektion och klassrum, kopiera etc. Det är viktigt att inte förtroendetiden tas i anspråk av styrt arbete för då försvinner en stor del av den tid som används till det som faktiskt är grundläggande för god undervisning - rättning, återkoppling till elev samt planering och förberedelse av lektion. Ska vi på exkursion eller studiebesök (måste troligtvis ur i skogen el. smhället) så kan jag inte heller förbereda och organisera detta på ett 40- eller 15-minutershål mellan lektioner. Skriver åtgärdspeogram, uppföljning av åtgärdspeogram, ser dokumentärer, läser skönlitteratur vi ska arbeta med etc etc. Jag tillhör dem som har ett otal nationella prov att rätta och bedöma utöver. Hur flummiga det än låter för dig så är det rätt väsentlig tid som lärare.
  • MadHatter

    Är det egentligen någon som är emot att utvecklingssamtal läggs på dagtid under förutsättning att:

    Eleverna inte missar lagstadgad undervisningstid

    Man får tiderna i god tid

    Det finns möjlighet att välja mellan olika tider (endera genom att man får boka på av läraren utlagda tider eller att man kan byta tid med annan elev)

    Att skolan är flexibel i de (förmodligen mkt få) fall då föräldrarna inte kan komma ifrån dagtid

    ?

  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-04 06:36:16 följande:
    Är det egentligen någon som är emot att utvecklingssamtal läggs på dagtid under förutsättning att:
    Eleverna inte missar lagstadgad undervisningstid
    Man får tiderna i god tid
    Det finns möjlighet att välja mellan olika tider (endera genom att man får boka på av läraren utlagda tider eller att man kan byta tid med annan elev)
    Att skolan är flexibel i de (förmodligen mkt få) fall då föräldrarna inte kan komma ifrån dagtid
    ?
    Vad menar du med att eleverna inte missar lagstadgad undervisningstid? Alltså att vi lärare inte ska lägga något enda samtal när eleven har lektion? I så fall måste ju alla samtal ändå nästan ligga efter 15-16-tiden..
  • älskarlivet81
    Sevillana skrev 2013-09-03 23:37:52 följande:
    Vad gör en typisk lärare under sin förtroendetid? Låter otroligt flummigt att man varken är på arbetsplatsen, kan/får ha utvecklingssamtal eller att chefen inte ens får styra tiden.
    Jag har 320 elever, arbeten ska rättas, lektioner planeras (vilket innebär att inför varje arbetsområde måste en pedagogisk planering skrivas, den ska ut till alla elever), alla elever ska bedömas, avslutningar och andra temadagar ska planeras, mail ska svaras på.


  • MadHatter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-04 04:18:46 följande:
    En typisk lärare rättar, rättar, planerar och åter rättar samt skriver omdömen, tar föräldrasamtal (det rings ett och annat på kvällstid), mailar föräldrar och rättar och förbereder mer. Jag har svenska och samhällsorienterande ämnen. Är du medveten om hur lång tid det tar att rätta EN uppsats i årskurs 7-9? Eller omdömesskrivning inför utvecklingssamtal? Jag har få elever eftersom jag har stora ämnen. I våras skrev jag 298 omdömen inför enbart utvecklingssamtalen. Varje omdöme ska innehålla vad eleven kan i förhållande till målen och vad han/hon ska förbättra för att nå ytterligare mål. 20 minuter för ett omdöme är inte överdrivet tilltaget. Att bedöma uppsatser, andra elevuppgifter eller att utvärdera elevens arbete (varje uppgift ska eleven ha ett omdöme för vilket talar om vilka mål som är uppnådda samt utvecklingsområden) är inget man snyter ur näsan på ett 30-minuters lektionsfritt pass mellan två lektioner. Under den arbetaförlagda tiden är lektioner utspridda så man har sällan långa sammanhängande lektionsfria stunder. Då kommer dessutom tiden att präglas av att samtala med elever, kollegor, lösa konflikter, bära material till nästa lektion och klassrum, kopiera etc. Det är viktigt att inte förtroendetiden tas i anspråk av styrt arbete för då försvinner en stor del av den tid som används till det som faktiskt är grundläggande för god undervisning - rättning, återkoppling till elev samt planering och förberedelse av lektion. Ska vi på exkursion eller studiebesök (måste troligtvis ur i skogen el. smhället) så kan jag inte heller förbereda och organisera detta på ett 40- eller 15-minutershål mellan lektioner. Skriver åtgärdspeogram, uppföljning av åtgärdspeogram, ser dokumentärer, läser skönlitteratur vi ska arbeta med etc etc. Jag tillhör dem som har ett otal nationella prov att rätta och bedöma utöver. Hur flummiga det än låter för dig så är det rätt väsentlig tid som lärare.



    Det här tycker jag att ni ska fokusera mer på att kommunicera ("vad gör man på banken efter tre") i såna här diskussioner istället för i utomståendes ögon ganska märkliga argument som "vi tänker inte jobba gratis" eller "jag har barn så därför ska jag sluta varje dag före 16". Med den typen av argument stjälper ni snarare än hjälper er sak.

    Jag har många lärarbelanta och vet hur hårt de jobbar och hur luddiaga villkoren ibland varit och hur det traditionellt knappt funnits en stopptid i lärares arbetstid. Så jag tycker att det är jättebra att lärare (som grupp) blivit bättre på att sätta ned foten och hänvisa till avtal med mera samt att vissa skolor också anpassar aktiviteter så att det är lättare för lärarna att hinna med de uppgifter de är ålagda att utföra.

    Så jag står bakom lärarna i sak, men tycker att ni om ni ska diskutera behöver tänka mer på hur man kommunicerar verkligheten. Så som vissa argumenterar i den här tråden är det lätt för en utomstående att läraryrket är ganska glassigt och att man har rätt dålig koll på hur andra yrkesgruppers situationer ser ut.

    Förklara mer och gå mindre i försvar är mitt råd - fast jag vet att set är svårt då ni förstås möter en del förutfattade meningar.
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-04 06:39:35 följande:
    Vad menar du med att eleverna inte missar lagstadgad undervisningstid? Alltså att vi lärare inte ska lägga något enda samtal när eleven har lektion? I så fall måste ju alla samtal ändå nästan ligga efter 15-16-tiden..



    Personligen anser jag att det är ok om en elev går ifrån en lektion för att ha samtal om sin skolutveckling med en annan lärare - det ingår ju också i undervisningen att eleven ska vara delaktig i sin utveckling. Däremot bör man förstås ta hänsyn till så att en elev inte går ifrån en lektion som hen ligger efter i.

    Om skolan däremot gör som i ts måste ju eleverna kompenseras i schemat i övrigt. Annars handlar det ju om 20-30 lektioner om året som en elev förlorar av den lektionstid de enligt lag har rätt till. Så får förstås inte skolan göra - och jag är rätt övertygad om att de inte gör det heller.
  • MadHatter
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 21:11:19 följande:
    Jag sitter inte och jobbar varje kväll. Det skulle jag inte ens hinna. Det fina med förtroendetid är att jag kan göra den där och när jag vill.



    Jojo, fast jag tänkte att 10 timmar /vecka är ju ändå tio timmar per vecka oavsett när du gör dem. Och då borde man ju kunna njuta av att ha två timmar mindre någon vecka.

    Tex om du jobbar varje lördag 8 -21

    med en timmes lunch - och en lördag kan sluta 19 istället så känns väl det också som komp?

    Det var så jag tänkte - om jag skulle behöva jobba så mkt som tio timmar hemma varje vecka skulle jag absolut tycka det vore skönt att vid något tillfälle kunna kompa ut dem som jag beskrev.

    Men vi är ju olika, och tycker att olika saker är jobbiga förstås.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?