• mammatill6

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

  • Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-05 17:52:55 följande:
    Ok, jag ger upp.   

    Men om ni lärare inte kan kan hitta en timme per elev och termin (eller läsår) då eleven inte har lektion hur kan ni då förvänta er att föräldrar ska kunna komma på den timme ni anvisar, oftast med endast ett par veckors varsel.  Ni har ju valet att redan från terminsstart bestämma vilken timme det rör sej om, men det har inte föräldern.  
    1. Eleven OCH läraren måste ju ha samma timme ledig.
    2. Ofta ska samtalen göras under vecka X. Finns det två timmar där både elev och lärare är fria samtidigt per vecka, är det svårt hinna Y elever på en vecka.

    Alla dessa timmar som läraren har kan för övrigt bestå av en massa 10-minuters raster också.
    En dag i veckan är jag schemalagd 08.00-17.00. Jag har då 85 minuter som ej är lektioner eller möten. Av dessa går 30 bort till lunch. Ytterligare 25 minuter ligger i block och resterande tid ligger som kortraster. På papperet kan jag väl anses ha nästan en timme den dagen (dvs tid till samtal enligt vissa i tråden), men i praktiken fungerar det 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

    Måste även förklara en sak, känner jag. Lektioner är olika långa, vilket betyder att de går omlott. Mina egna är 50-70 minuter långa, men andra lärare kan ha lektioner som är 40 minuter. Detta försvårar ytterligare när det gäller att hitta ledig tid.

     


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-05 18:05:42 följande:
    1. Eleven OCH läraren måste ju ha samma timme ledig.
    2. Ofta ska samtalen göras under vecka X. Finns det två timmar där både elev och lärare är fria samtidigt per vecka, är det svårt hinna Y elever på en vecka.

    Alla dessa timmar som läraren har kan för övrigt bestå av en massa 10-minuters raster också.
    En dag i veckan är jag schemalagd 08.00-17.00. Jag har då 85 minuter som ej är lektioner eller möten. Av dessa går 30 bort till lunch. Ytterligare 25 minuter ligger i block och resterande tid ligger som kortraster. På papperet kan jag väl anses ha nästan en timme den dagen (dvs tid till samtal enligt vissa i tråden), men i praktiken fungerar det 
    1. Eleven går färre antal timmar per vecka i skolan än läraren arbetar.  
    2. Vem har bestämt att samtalen måste göras under en vecka? Vad är anledningen till att det inte går att sprida ut över flera veckor?
  • LunaLunatic

    2. På min förra skola kom de tex vecka 40 och sa "samtalen ska göras innan vecka 43". I praktiken hade du då en vecka på dig att utföra samtal. På den nya kom det också info om att vecka X ska samtal hållas.

    1. Så sugen på att ge dig mitt schema + min mentorsklass så du får se hur många "hål" vi har gemensamt.


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Natulcien
    Maline skrev 2013-09-05 17:40:04 följande:
    Vad får dig att tro att jag inte själv gör mitt bästa för att styra upp tiderna för utvecklingssamtalen?  Men  självklart är det praktiskt att skylla på "föräldrarna" som inte får tummen ur  istället för att erkänna att det kan vara svårt för att komma till utvecklingssamtal förlagda under arbetstid om  framförhållningen är ett par veckor.. 

    Jag brukar faktiskt fråga om aktiviteter i skolan, om det inte framgår av skolans hemsida, innan vi lägger schemat för våra kurser.-Svaret brukar vara att de inte planerat när utvecklingssamtalen skall ske ännu.
    Det framgick inte av ditt inlägg. Men det är ju jättebra att du hör till dem som är på hugget. Glad
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-05 18:02:35 följande:
    Eldar upp mej??

    Tack, tror jag,  för att du på ett pedagogiskt sätt förklarar det som varje individ som går eller gått i skolan redan vet. 

    Så det är orsaken till varför en lärare som har 45 timmars arbetsplatsförlagd tid i veckan, varav mindre än hälften av dom timmarna är lektionstid, inte kan hitta en ynka timme per termin och elev att hålla utvecklingsamtalet, då eleven inte har lektion. Vet du, hur många elever ifrån andra klasser klassföreståndaren  än undervisar så har läraren ändå mer tid han eller hon inte gör det  att planera in EN timme per termin.
     
    Så...varför är det ett sånt mystersium för dig då, om "varje individ som går eller har gått i skolan" redan vet detta?

    Och även om läraren har mer lektionsfri tid än eleven i fråga, så måste ju tiden fortfarande synka med elevens, eller hur?

    Men, som sagt, på vår skola valde vi att hålla u-samtal på en helt u-fri dag. Enklast för alla. Men jag jobbade på en gymnasieskola, så det kanske inte är lika enkelt på grundskolan, tänker jag...
  • Flickan och kråkan
    kaffe skrev 2013-09-05 18:11:19 följande:
    1. Eleven går färre antal timmar per vecka i skolan än läraren arbetar.   2. Vem har bestämt att samtalen måste göras under en vecka? Vad är anledningen till att det inte går att sprida ut över flera veckor?

    Eftersom varje elev har olika lärare i olika ämnen och att varje lärare har en massa elever i olika klasser så måste samtalen ligga någorlunda samlat. För mina mentorselever ska jag ha in omdömen från alla andra lärare de har - de har närmare 20 ämnen. Omdömena ska dessutom hjälpa eleven. Det måste ha gått tid så att det finna något att bedöma och samtala kring samt möjlighet för eleven att påverka sitt arbete för att nå högre mål inför betygssättning.
  • Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-05 16:47:53 följande:
    Ok, visa mej var det står att utvecklingssamtal är att likställa med undervisning.

    Skillnaden mellan skolsystern och kuratorn jämfört med en lärare är att läraren har x antal undervisningsfria timmar i veckan + förtroendetid till sitt förfogande. Det har inte skolsytern eller kuratorn. 
    Har inte kuratorn och skolsystern x antal timmar varje vecka där han/hon ska sköta det administrativa, tala med föräldrar etc??? Hur tänkte du nu? 
  • Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-05 17:52:55 följande:
    Ok, jag ger upp.   

    Men om ni lärare inte kan kan hitta en timme per elev och termin (eller läsår) då eleven inte har lektion hur kan ni då förvänta er att föräldrar ska kunna komma på den timme ni anvisar, oftast med endast ett par veckors varsel.  Ni har ju valet att redan från terminsstart bestämma vilken timme det rör sej om, men det har inte föräldern.  
    Men kom inte då! Det är ju DU och DITT barn som förlorar på det. Du kommer ju inte på samtalet för lärarens skull!!! 
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?