• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-06 18:37:16 följande:
    Lär samtalen också vara om alla lektioner bryts.
    Kanske, kanske inte.
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 18:54:59 följande:
    Så det är okej att ta av lektionstid om det är p.g.a. en aktivitet som är inplanerad från början och vid samma tidpunkt varje år?
    Det har jag inte sagt.  Men att eleverna ska delta i just skoljoggen är väl något som läraren eller rektorn bestämt?  

• Rainbow gg

På högstadiet brukade vi ha utvecklingssamtal under lektionstid. Klassen blev ju såklart inte lediga utan läraren satte alla på uppgifter som skulle göras, eller om man skulle läsa en bok eller nått. Sen gick man iväg med läraren och föräldern och sen tillbaka till lektionen.
    Kommer inte ihåg hur det var i lågstadiet riktigt mer än att det var vid middagstid de flesta samtalen var. Har nog aldrig haft ett efter skolan.. Vår klass var då 36st på en lärare så hade det endast varit på eftermiddagarna så hade hon väl aldrig hunnit ha samtal med alla :D 

• Tuffen

Men nu blir det ju löjligt! En elev är borta från skolan x antal timmar per år av olika anledningar, inte minst p g a ledigheter av olika slag. Vad gör då 30 min per termin där vi talar om elevens kunskapsutveckling i de olika ämnena??? 

• LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-06 19:05:10 följande:
    Jag är inte heller intresserad av hur just dina håltimmar ligger. Jag vet inte vad anledningen är till varför du återkommer till det i inlägg efter inlägg.  Om du kan utnyttja dina håltimmar eller inte, är varken i mitt intresse eller ansvar. 

Eftersom du anser att lärare har massa hål och kan ta samtalen då.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • kaffe
    Tuffen skrev 2013-09-06 19:21:11 följande:
    Men nu blir det ju löjligt! En elev är borta från skolan x antal timmar per år av olika anledningar, inte minst p g a ledigheter av olika slag. Vad gör då 30 min per termin där vi talar om elevens kunskapsutveckling i de olika ämnena??? 
     Jo men visst. Det är ju löjligt att som förälder tycka att undervisning är viktigt. 
  • Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-06 19:26:50 följande:
     Jo men visst. Det är ju löjligt att som förälder tycka att undervisning är viktigt. 
    Se då till att barnen inte tar ut några som helst ledigheter varje år, inte en enda ynka liten ledighet. Hur många barn uppfyller det??? 
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:05:10 följande:
    Jag är inte heller intresserad av hur just dina håltimmar ligger. Jag vet inte vad anledningen är till varför du återkommer till det i inlägg efter inlägg.  Om du kan utnyttja dina håltimmar eller inte, är varken i mitt intresse eller ansvar. 

Jag kan föräklara varför hen "återkommer till det i inlägg efter inlägg". Det är p.g.a. att du själv, i inlägg efter inlägg, efterfrågar möjligheten att använda lektionsfri tid (=håltimmar) till u-samtal...

• Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:12:44 följande:
    Det har jag inte sagt.  Men att eleverna ska delta i just skoljoggen är väl något som läraren eller rektorn bestämt?  

Eh ja...precis samma som gäller med u-samtalen, alltså...
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-06 19:25:40 följande:
    Eftersom du anser att lärare har massa hål och kan ta samtalen då.
     Det var värst vad du bestämmer vad jag tycker!!

Jag har inte  påstått att ni lärare har en massa hål som ni borde kunna ta samtalen på, det är din tolkning och du som helt appropå igen och igen berättar om hur just ditt schema ser ut.

Däremot, ni lärare som skriver i tråden säger att ni har 35 timmar arbetplatsförlagd tid i veckan.  Mej veterligen har ingen elev i  grundskolan eller gymnasiet 35 timmar lektionstid i veckan. Om ni är 35 timmar i veckan i skolans lokaler borde det finnas tid antingen före eller efter skoldagens slut då eleverna inte har  lektioner? Eller?  Att ta utvecklingssamtal på håltimmar kan väl vem som helst räkna ut att det inte går att pussla ihop. 

Men för att reda ut det då. Hur många timmar i veckan är eleverna i skolan? Svara i timmar som i 60 minuter.

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?