• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:26:50 följande:
     Jo men visst. Det är ju löjligt att som förälder tycka att undervisning är viktigt. 
    Självklart är undervisning viktigt. Det är ju skolans viktigaste uppdrag.
    Men varför är just den halvtimmen som u-samtalet ligger den absolut viktigaste? Varför gnälls det inte när elever går och tar skolfoto, springer skoljogg, går på hälsosamtal etc.?
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2013-09-06 19:41:25 följande:
    Självklart är undervisning viktigt. Det är ju skolans viktigaste uppdrag.
    Men varför är just den halvtimmen som u-samtalet ligger den absolut viktigaste? Varför gnälls det inte när elever går och tar skolfoto, springer skoljogg, går på hälsosamtal etc.?
    Kan det vara p.g.a. att när det gäller de andra aktiviteterna så behöver inga föräldrar närvara och därför bryr de sig inte. Men när de behöver närvara och ta ledigt från jobbet då kan de gnälla och klaga...? Bara en tanke som slog mig...
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 19:37:59 följande:
    Jag kan föräklara varför hen "återkommer till det i inlägg efter inlägg". Det är p.g.a. att du själv, i inlägg efter inlägg, efterfrågar möjligheten att använda lektionsfri tid (=håltimmar) till u-samtal...

Till lektionsfri tid räknar jag all arbetsförlagd tid som läraren inte har lektion på. Håltimmar förvisso inkluderade, men inte enbart.
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:40:31 följande:
     Det var värst vad du bestämmer vad jag tycker!!

Jag har inte  påstått att ni lärare har en massa hål som ni borde kunna ta samtalen på, det är din tolkning och du som helt appropå igen och igen berättar om hur just ditt schema ser ut.

Däremot, ni lärare som skriver i tråden säger att ni har 35 timmar arbetplatsförlagd tid i veckan.  Mej veterligen har ingen elev i  grundskolan eller gymnasiet 35 timmar lektionstid i veckan. Om ni är 35 timmar i veckan i skolans lokaler borde det finnas tid antingen före eller efter skoldagens slut då eleverna inte har  lektioner? Eller?  Att ta utvecklingssamtal på håltimmar kan väl vem som helst räkna ut att det inte går att pussla ihop. 

Men för att reda ut det då. Hur många timmar i veckan är eleverna i skolan? Svara i timmar som i 60 minuter.

Men tiden utöver undervisningstiden är ju en massa håltimmar. Det är ju inte så att man har 5 timmar i ett streck en förmiddag t.ex. Oftast har man lektion på morgonen, och sen eftermiddag och däremellan en massa hål, som totalt utgör t.ex. 17 timmar i veckan. Och eleverna kanske har lektioner 25 timmar i veckan, men har sin lediga tid på andra tider än läraren. Nu tror jag att du har fått detta förklarat för dig minst tio gånger av olika personer...
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:45:09 följande:
    Till lektionsfri tid räknar jag all arbetsförlagd tid som läraren inte har lektion på. Håltimmar förvisso inkluderade, men inte enbart.
    Läs inlägg #424. Helst 20 gånger.
  • Rainbow gg
    kaffe skrev 2013-09-06 19:40:31 följande:
     Det var värst vad du bestämmer vad jag tycker!!

Jag har inte  påstått att ni lärare har en massa hål som ni borde kunna ta samtalen på, det är din tolkning och du som helt appropå igen och igen berättar om hur just ditt schema ser ut.

Däremot, ni lärare som skriver i tråden säger att ni har 35 timmar arbetplatsförlagd tid i veckan.  Mej veterligen har ingen elev i  grundskolan eller gymnasiet 35 timmar lektionstid i veckan. Om ni är 35 timmar i veckan i skolans lokaler borde det finnas tid antingen före eller efter skoldagens slut då eleverna inte har  lektioner? Eller?  Att ta utvecklingssamtal på håltimmar kan väl vem som helst räkna ut att det inte går att pussla ihop. 

Men för att reda ut det då. Hur många timmar i veckan är eleverna i skolan? Svara i timmar som i 60 minuter.

Va? skojar du. I gymnasiet gick vi 8-16.00 nästan varje dag (35-40h). Om eleverna bara gått 20h/vecka och lärarna ändå jobbar 35 ja då hade det ju funnits tid, eller?
  • Tuffen

Jag har inte en enda håltimme mellan 8-16 där mina elever också är lediga, har kollat. Antingen så ska ALLA elever ha utvecklingssamtal efter kl 16 eller så måste de gå ifrån lektioner. 

• kaffe
    Rainbow gg skrev 2013-09-06 19:48:22 följande:
    Va? skojar du. I gymnasiet gick vi 8-16.00 nästan varje dag (35-40h). Om eleverna bara gått 20h/vecka och lärarna ändå jobbar 35 ja då hade det ju funnits tid, eller?
    Det gjorde vi aldrig i gymnaiet. Jag gick som längst till 15.30 2 dagar i veckan. Resten slutade vi mellan 12 och 14.
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 19:47:46 följande:
    Läs inlägg #424. Helst 20 gånger.
    Japp, ska göra det. Under tiden kan du läsa min fråga i inlägg 413 och svara på den.
  • Rainbow gg
    kaffe skrev 2013-09-06 19:55:36 följande:
    Det gjorde vi aldrig i gymnaiet. Jag gick som längst till 15.30 2 dagar i veckan. Resten slutade vi mellan 12 och 14.
    Härligt, fast kanske mycket läxor då? Vi hade längre lektioner och i princip inga läxor. Mycket fler studiedagar och sådant än mina vänner på andra gymnasium hade..
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?