• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Amie77

I jämförelsen med tidigare får man dock komma ihåg att utv.samtalen förr var kvartssamtal = det tog bara 2-3 kvällar att bli klar med alla samtal. Nu är det mycket högre krav på dessa samtal och jag räknar alltid med en hel timme för vart och ett av mina 17 samtal - sen om det tar det eller 45 minuter vet jag inte innan. Så det är helt andra förutsättningar för lärarna nu för tiden vad gäller det. Och rent kvalitetsmässigt, efter en lång arbetsdag, klarar jag högst två entimmarssamtal per dag om det ska vara kvalitet på det och då sprids de 17 samtalen ut på 7-8 kvällar. Att som lärare förväntas jobba 17.30-19.30 under två hela veckor utöver allt det vanliga jobbet känns inte realistiskt.

Vill dock tillägga att jag har förståelse för svårigheter att komma ifrån jobbet, och startar mina sista samtal ca 16.15 trots att det är på min förtroendetid, men senare än så går jag inte. Skulle det då krisa för en förälder erbjuder jag i så fall samtal kl 7.00 på morgonen i stället (även det förtroendetid), men längre än så har jag på tio år aldrig behövt gå. Och då har jag bytt mentorsgrupp ofta och haft att göra med hundratals föräldrar.

• h8him
    gamma skrev 2013-09-04 21:40:08 följande:
    Jag återkommer i tråden. Det handlar inte om vilja, man har inte lagstadgad rätt att ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. Tider i oktober (som vi nu har fått) behöver kommuniceras innan sommarlovet.

Jag är själv uppvuxen i en lärarfamilj, så jag vet hur mycket lärare jobbar. När jag växte upp var dock skillnaden att alla utvecklingssamtal erbjöds efter kl 17, dvs mina föräldrar var borta sent 2-3 dagar/termin för detta, utöver föräldramöten som också tog en kväll/person. På den tiden var det helt självklart att det skulle vara på just det sättet, dvs man räknade inte med att barnens föräldrar kunde komma ifrån sina arbeten  (70-80-talet) .

Nu är tiderna annorlunda, många jobbar på kontor och kan planera sin arbetstid relativt fritt. Alla har dock inte flexibla arbeten, en del jobbar enligt schema, och då är det här ett stort problem. Vår schemaläggare räknade ut att vi i vår arbetsgrupp behöver skjuta på 30 patientsamtal pga de önskemål om ledighet för utvecklingsssamtal i skolan som kommit in från olika föräldrar. Detta är inte samtal som vi kan genomföra andra dagar, de är redan fullbokade. Patienterna får helt enkelt vänta på utredningar, svar på undersökningar och behandlingsstarter. Vi jobbar ju ett serviceyrke, så i viss mån kompenserar vi detta med kvällsmottagningar (även bra för de patienter vars som har svårt att komma ifrån på dagarna). 

Men de allra flesta föräldrarna kan komma ifrån under dagtid. Varför ska elever gå skola på kvällstid för att det är bekvämt för föräldrarna?

Jag antar att ni inte heller kan få ledigt 1 gång per termin för andra saker som att kolla tänderna hos tandläkare, eller att göra en vanlig hälsokontroll på er vårdcentral, eller gå till frisören och annat som man brukar kunna få ledigt för på många (inte alla) arbetsplatser.
  • cloudberry79
    Amie77 skrev 2013-09-04 22:04:48 följande:
    I jämförelsen med tidigare får man dock komma ihåg att utv.samtalen förr var kvartssamtal = det tog bara 2-3 kvällar att bli klar med alla samtal. Nu är det mycket högre krav på dessa samtal och jag räknar alltid med en hel timme för vart och ett av mina 17 samtal - sen om det tar det eller 45 minuter vet jag inte innan. Så det är helt andra förutsättningar för lärarna nu för tiden vad gäller det. Och rent kvalitetsmässigt, efter en lång arbetsdag, klarar jag högst två entimmarssamtal per dag om det ska vara kvalitet på det och då sprids de 17 samtalen ut på 7-8 kvällar. Att som lärare förväntas jobba 17.30-19.30 under två hela veckor utöver allt det vanliga jobbet känns inte realistiskt.

Vill dock tillägga att jag har förståelse för svårigheter att komma ifrån jobbet, och startar mina sista samtal ca 16.15 trots att det är på min förtroendetid, men senare än så går jag inte. Skulle det då krisa för en förälder erbjuder jag i så fall samtal kl 7.00 på morgonen i stället (även det förtroendetid), men längre än så har jag på tio år aldrig behövt gå. Och då har jag bytt mentorsgrupp ofta och haft att göra med hundratals föräldrar.
    Jag har alltid en timme undanlagt för varje samtal och jag som mentor går igenom materialet med eleven i förhand och gör upp idéer kring en plan för året som kommer innan vi har samtalet med föräldrarna, som ska vara en dialog och inte åttiotalets informationsstund... Jag har varit tvungen att ändra en tid NIO GÅNGER för att ett par föräldrar prompt skulle vara med båda två på samtalet och den ene var läkare med jourtid. Så jag stod där åtta på kvällen och väntade förgäves en gång, efter det har jag begränsat så samtalen alltid var innanför min arbetsplatsförlagda tid.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Amie77

Förstår det. Båda föräldrarna behöver ju kanske inte vara med varje gång -- särskilt inte om det är så pass svårt att hitta tider som passar. Och det värsta som finns är föräldrar som glömmer bort tiden eller inte meddelar att de inte längre kan. Jahapp, det var min halvtimme det där jag kunnat antingen ha fritid eller gjort något vettigt på arbetet.

• Maline

Jag förvånas över  kommentarer från lärare som går ut på att föräldrar som har svårt att med kort varsel gå på utvecklingssamtal under arbetstid inte engagerar sig i sina barn och deras skolgång.

Jag är också lärare -universietslärare och jag säger som gamma. Jag behöver en tidig förvarning om utvecklingssamtalen i barnens skola eftersom jag också har undervisning och den är ofta schemalagd mellan 8 och 16 under kursperioderna. Det är inte enkelt att göra om schemat efter kursstart om jag däremot får ett par månaders förvarning kan jag vara på skolan vilken tid på dagen som helst eftersom jag då ser till att vi lägger ett schema som fungerar.  Just utvecklingssamtalen kommer ju inte som någon nyhet för lärare gissar jag därför borde det ju egentligen vara ganska enkelt för att ha lite mer framförhållning och kunna erbjuda tider i god tid och inte veckan innan samtalet förväntas äga rum?

• h8him
    Maline skrev 2013-09-04 23:47:39 följande:
    Jag förvånas över  kommentarer från lärare som går ut på att föräldrar som har svårt att med kort varsel gå på utvecklingssamtal under arbetstid inte engagerar sig i sina barn och deras skolgång.

Jag är också lärare -universietslärare och jag säger som gamma. Jag behöver en tidig förvarning om utvecklingssamtalen i barnens skola eftersom jag också har undervisning och den är ofta schemalagd mellan 8 och 16 under kursperioderna. Det är inte enkelt att göra om schemat efter kursstart om jag däremot får ett par månaders förvarning kan jag vara på skolan vilken tid på dagen som helst eftersom jag då ser till att vi lägger ett schema som fungerar.  Just utvecklingssamtalen kommer ju inte som någon nyhet för lärare gissar jag därför borde det ju egentligen vara ganska enkelt för att ha lite mer framförhållning och kunna erbjuda tider i god tid och inte veckan innan samtalet förväntas äga rum?

2-3 månader i förväg har jag alltid fått veta. Och självklart är framförhållning A & O.
  • Flickan och kråkan
    Jag förvånas över  kommentarer från lärare som går ut på att föräldrar som har svårt att med kort varsel gå på utvecklingssamtal under arbetstid inte engagerar sig i sina barn och deras skolgång. Jag är också lärare -universietslärare och jag säger som gamma. Jag behöver en tidig förvarning om utvecklingssamtalen i barnens skola eftersom jag också har undervisning och den är ofta schemalagd mellan 8 och 16 under kursperioderna. Det är inte enkelt att göra om schemat efter kursstart om jag däremot får ett par månaders förvarning kan jag vara på skolan vilken tid på dagen som helst eftersom jag då ser till att vi lägger ett schema som fungerar.  Just utvecklingssamtalen kommer ju inte som någon nyhet för lärare gissar jag därför borde det ju egentligen vara ganska enkelt för att ha lite mer framförhållning och kunna erbjuda tider i god tid och inte veckan innan samtalet förväntas äga rum?

Varför pratar du inte själv med ditt barns mentor/klassföreståndare? Om man vet att man har svårt med tider och vill vara säker på att få in det på det egna arbetsschemat i god tid och man tycker att skolan är viktig varför inte boka in det med mentorn/klassföreståndaren tidigt? Bara att lyfta på luren eller skicka ett mail.
  • cloudberry79

För mig är det omöjligt att säga till så långt i förväg. Förutom min undervisning och planering är jag med i två olika arbetslagsträffar som inträffar veckovis, tre olika projekt på skolan som har möten och så måste det funka med alla andra lärare som har eleven, eftersom alla måste skriva utförliga omdömen. Det kan man såklart inte göra direkt i början av terminen, men jag brukar säga att utvecklingssamtal kommer inträffa NÅGON GÅNG under veckorna x-x, men jag kan aldrig boka in det för tidigt, eftersom jag kan ha något annat just den dagen som jag inte får ställa in pga utvecklingssamtal.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Natulcien
    gamma skrev 2013-09-04 21:40:08 följande:
    Jag återkommer i tråden. Det handlar inte om vilja, man har inte lagstadgad rätt att ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. Tider i oktober (som vi nu har fått) behöver kommuniceras innan sommarlovet.

Jag är själv uppvuxen i en lärarfamilj, så jag vet hur mycket lärare jobbar. När jag växte upp var dock skillnaden att alla utvecklingssamtal erbjöds efter kl 17, dvs mina föräldrar var borta sent 2-3 dagar/termin för detta, utöver föräldramöten som också tog en kväll/person. På den tiden var det helt självklart att det skulle vara på just det sättet, dvs man räknade inte med att barnens föräldrar kunde komma ifrån sina arbeten  (70-80-talet) .

Nu är tiderna annorlunda, många jobbar på kontor och kan planera sin arbetstid relativt fritt. Alla har dock inte flexibla arbeten, en del jobbar enligt schema, och då är det här ett stort problem. Vår schemaläggare räknade ut att vi i vår arbetsgrupp behöver skjuta på 30 patientsamtal pga de önskemål om ledighet för utvecklingsssamtal i skolan som kommit in från olika föräldrar. Detta är inte samtal som vi kan genomföra andra dagar, de är redan fullbokade. Patienterna får helt enkelt vänta på utredningar, svar på undersökningar och behandlingsstarter. Vi jobbar ju ett serviceyrke, så i viss mån kompenserar vi detta med kvällsmottagningar (även bra för de patienter vars som har svårt att komma ifrån på dagarna). 

Ja, jag är också uppvuxen i lärarfamilj. Och du har rätt i att "förr" var samtalen på kvällstid. Men då var det kvartssamtal", d.v.s. väldigt korta samtal. Idag är samtalen längre och högre krav ställs.
    Dessutom var läraryrket inte reglerat på den tiden du refererar till. Läraren hade lika långa lov som eleverna och kunde gå hem efter sina lektioner om hen ville. Stor skillnad. Och utöver det var den administrativa biten inte lika omfattande. Så att jämföra nu med förr funkar tyvärr inte.

Du verkar vara ganska unik i den totala omöjligheten att kunna ta ledigt nån timme på dagen. Du måste alltså veta 5 månader innan för att kunna ta ledigt?

• Natulcien

Man kan ju faktiskt vara lite på hugget själv också, om man vet med sig att man har svårt att ta ledigt... t.ex. kontakta skolan i god tid och be om en tid istället för att sitta och vänta och sen klaga på tiden man får..? Oftast vet man ju redan i terminsstarten när utvecklingssamtalen ska ligga...
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?