Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
I jämförelsen med tidigare får man dock komma ihåg att utv.samtalen förr var kvartssamtal = det tog bara 2-3 kvällar att bli klar med alla samtal. Nu är det mycket högre krav på dessa samtal och jag räknar alltid med en hel timme för vart och ett av mina 17 samtal - sen om det tar det eller 45 minuter vet jag inte innan. Så det är helt andra förutsättningar för lärarna nu för tiden vad gäller det. Och rent kvalitetsmässigt, efter en lång arbetsdag, klarar jag högst två entimmarssamtal per dag om det ska vara kvalitet på det och då sprids de 17 samtalen ut på 7-8 kvällar. Att som lärare förväntas jobba 17.30-19.30 under två hela veckor utöver allt det vanliga jobbet känns inte realistiskt.
Vill dock tillägga att jag har förståelse för svårigheter att komma ifrån jobbet, och startar mina sista samtal ca 16.15 trots att det är på min förtroendetid, men senare än så går jag inte. Skulle det då krisa för en förälder erbjuder jag i så fall samtal kl 7.00 på morgonen i stället (även det förtroendetid), men längre än så har jag på tio år aldrig behövt gå. Och då har jag bytt mentorsgrupp ofta och haft att göra med hundratals föräldrar.
Förstår det. Båda föräldrarna behöver ju kanske inte vara med varje gång -- särskilt inte om det är så pass svårt att hitta tider som passar. Och det värsta som finns är föräldrar som glömmer bort tiden eller inte meddelar att de inte längre kan. Jahapp, det var min halvtimme det där jag kunnat antingen ha fritid eller gjort något vettigt på arbetet.
Jag förvånas över kommentarer från lärare som går ut på att föräldrar som har svårt att med kort varsel gå på utvecklingssamtal under arbetstid inte engagerar sig i sina barn och deras skolgång.
Jag är också lärare -universietslärare och jag säger som gamma. Jag behöver en tidig förvarning om utvecklingssamtalen i barnens skola eftersom jag också har undervisning och den är ofta schemalagd mellan 8 och 16 under kursperioderna. Det är inte enkelt att göra om schemat efter kursstart om jag däremot får ett par månaders förvarning kan jag vara på skolan vilken tid på dagen som helst eftersom jag då ser till att vi lägger ett schema som fungerar. Just utvecklingssamtalen kommer ju inte som någon nyhet för lärare gissar jag därför borde det ju egentligen vara ganska enkelt för att ha lite mer framförhållning och kunna erbjuda tider i god tid och inte veckan innan samtalet förväntas äga rum?