• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • h8him
    MadHatter skrev 2013-09-04 06:58:16 följande:

Personligen anser jag att det är ok om en elev går ifrån en lektion för att ha samtal om sin skolutveckling med en annan lärare - det ingår ju också i undervisningen att eleven ska vara delaktig i sin utveckling. Däremot bör man förstås ta hänsyn till så att en elev inte går ifrån en lektion som hen ligger efter i.

Om skolan däremot gör som i ts måste ju eleverna kompenseras i schemat i övrigt. Annars handlar det ju om 20-30 lektioner om året som en elev förlorar av den lektionstid de enligt lag har rätt till. Så får förstås inte skolan göra - och jag är rätt övertygad om att de inte gör det heller.
    20-30 lektioner som missas för att de slutar 11.30 istället för 14.30? Hur räknar du, eller har Ts skrivit någon annanstans än i trådstarten och även sagt att de är lediga heldagar?
  • MadHatter
    h8him skrev 2013-09-04 07:10:59 följande:
    20-30 lektioner som missas för att de slutar 11.30 istället för 14.30? Hur räknar du, eller har Ts skrivit någon annanstans än i trådstarten och även sagt att de är lediga heldagar?

Det är ju tre timmar per dag och man har utvecklingsamtal 2 ggr/ läsår och man gjorde så här hela veckan. 3 klocktimmar borde ju innebära 2- 3 lektioner beroende på hur lång lunchrast man har. Det borde ju då bli minst 20 och förmodligen några fler man missar under dessa två veckor.

Fast jag tror som sagt inte man missar lektioner utan att schemat läggs med hänsyn till dessa veckor.
  • Natulcien
    Sevillana skrev 2013-09-03 23:37:52 följande:
    Vad gör en typisk lärare under sin förtroendetid? Låter otroligt flummigt att man varken är på arbetsplatsen, kan/får ha utvecklingssamtal eller att chefen inte ens får styra tiden.
    Ojoj, det finns ju massor som behövs göras! Planera lektioner och kurser, rätta och läsa igenom elevarbeten, fortbilda sig, prata med elever och föräldrar som ringer på kvällar och helger.

Alltså sånt som du inte har en tanke på att en lärare gör, troligtvis. Det är därför du tycker att det är "flummigt", för att du saknar kunskapen om det.
  • Natulcien
    MadHatter skrev 2013-09-04 06:36:16 följande:
    Är det egentligen någon som är emot att utvecklingssamtal läggs på dagtid under förutsättning att:
    Eleverna inte missar lagstadgad undervisningstid
    Man får tiderna i god tid
    Det finns möjlighet att välja mellan olika tider (endera genom att man får boka på av läraren utlagda tider eller att man kan byta tid med annan elev)
    Att skolan är flexibel i de (förmodligen mkt få) fall då föräldrarna inte kan komma ifrån dagtid
    ?
    Ja, det verkar ju vara flera här som gnäller över det eftersom de absolut inte kan lämna sitt arbete mellan 8-16...
  • h8him
    MadHatter skrev 2013-09-04 07:22:13 följande:

Det är ju tre timmar per dag och man har utvecklingsamtal 2 ggr/ läsår och man gjorde så här hela veckan. 3 klocktimmar borde ju innebära 2- 3 lektioner beroende på hur lång lunchrast man har. Det borde ju då bli minst 20 och förmodligen några fler man missar under dessa två veckor.

Fast jag tror som sagt inte man missar lektioner utan att schemat läggs med hänsyn till dessa veckor.
    Två veckor? Tyckte det stod att det var en vecka. Här får eleverna hemstudieuppgifter att arbeta med under de dagar det är utvecklingssamtal. Jag ser inget problem med det alls, utan tycker det är bra att alla elever och föräldrar får en chans att prata om hur det går i de olika ämnena, en gång per termin.

Jag tror som du att man har planerat in detta sedan tidigare och att eleverna får den kunskap de har rätt till, på annan tid.
  • Natulcien
    MadHatter skrev 2013-09-04 06:48:57 följande:

Det här tycker jag att ni ska fokusera mer på att kommunicera ("vad gör man på banken efter tre") i såna här diskussioner istället för i utomståendes ögon ganska märkliga argument som "vi tänker inte jobba gratis" eller "jag har barn så därför ska jag sluta varje dag före 16". Med den typen av argument stjälper ni snarare än hjälper er sak.

Jag har många lärarbelanta och vet hur hårt de jobbar och hur luddiaga villkoren ibland varit och hur det traditionellt knappt funnits en stopptid i lärares arbetstid. Så jag tycker att det är jättebra att lärare (som grupp) blivit bättre på att sätta ned foten och hänvisa till avtal med mera samt att vissa skolor också anpassar aktiviteter så att det är lättare för lärarna att hinna med de uppgifter de är ålagda att utföra.

Så jag står bakom lärarna i sak, men tycker att ni om ni ska diskutera behöver tänka mer på hur man kommunicerar verkligheten. Så som vissa argumenterar i den här tråden är det lätt för en utomstående att läraryrket är ganska glassigt och att man har rätt dålig koll på hur andra yrkesgruppers situationer ser ut.

Förklara mer och gå mindre i försvar är mitt råd - fast jag vet att set är svårt då ni förstås möter en del förutfattade meningar.
    Ja...du har ju rätt i detta...men man blir ju ganska trött ibland. Om du har läst hela tråden så ser du ju hur vansinnigt vissa uttrycker sig om lärarna...att det är "flummigt" och att de ser lärarprofessionen som ett serviceyrke etc.
  • h8him
    Natulcien skrev 2013-09-04 09:47:59 följande:
    Ja, det verkar ju vara flera här som gnäller över det eftersom de absolut inte kan lämna sitt arbete mellan 8-16...
    Kan eller vill? Är man intresserad av sina barns skolgång kan man (i de flesta fall) säkert få kompensationsledigt/ledigt utan lön någon timme från arbetet om man får veta i god tid när det är.
  • Natulcien
    h8him skrev 2013-09-04 09:52:27 följande:
    Kan eller vill? Är man intresserad av sina barns skolgång kan man (i de flesta fall) säkert få kompensationsledigt/ledigt utan lön någon timme från arbetet om man får veta i god tid när det är.
    Ja...det handlar nog om vilja många gånger...tyvärr.
  • Morrran
    kaffe skrev 2013-09-03 18:06:35 följande:
    I så fall tycker vi helt olika. För min del anser jag att varje lektionsminut är viktig för barnet.  

Hur förklarar du för barnen att du har 10 timmars förtroendetid till förfogande i veckan, men ändå väljer att ta tid så eleverna missar undervisning?  

Menar du att din chef inte bestämmer vilka uppdrag som ingår att göra i er förtroendetid? Det låter väldigt flummigt.  

Men jag tror att du har missförstått vad ett utvecklingssamtal är till för. Elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling är en stor del av läroplanen - att fostra eleverna till empatiska och demokratiska människor som har koll på sin personliga utveckling, är någonting man arbetar med ständigt, och ska arbeta med, i alla ämnen, på lektionstid. Så eleverna förlorar ingen lektionstid när de har undervisning - det är också undervisning! Bara en annan typ - men lika viktig.
  • gamma

Jag återkommer i tråden. Det handlar inte om vilja, man har inte lagstadgad rätt att ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. Tider i oktober (som vi nu har fått) behöver kommuniceras innan sommarlovet.

Jag är själv uppvuxen i en lärarfamilj, så jag vet hur mycket lärare jobbar. När jag växte upp var dock skillnaden att alla utvecklingssamtal erbjöds efter kl 17, dvs mina föräldrar var borta sent 2-3 dagar/termin för detta, utöver föräldramöten som också tog en kväll/person. På den tiden var det helt självklart att det skulle vara på just det sättet, dvs man räknade inte med att barnens föräldrar kunde komma ifrån sina arbeten  (70-80-talet) .

Nu är tiderna annorlunda, många jobbar på kontor och kan planera sin arbetstid relativt fritt. Alla har dock inte flexibla arbeten, en del jobbar enligt schema, och då är det här ett stort problem. Vår schemaläggare räknade ut att vi i vår arbetsgrupp behöver skjuta på 30 patientsamtal pga de önskemål om ledighet för utvecklingsssamtal i skolan som kommit in från olika föräldrar. Detta är inte samtal som vi kan genomföra andra dagar, de är redan fullbokade. Patienterna får helt enkelt vänta på utredningar, svar på undersökningar och behandlingsstarter. Vi jobbar ju ett serviceyrke, så i viss mån kompenserar vi detta med kvällsmottagningar (även bra för de patienter vars som har svårt att komma ifrån på dagarna). 

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?