Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Jag återkommer i tråden. Det handlar inte om vilja, man har inte lagstadgad rätt att ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. Tider i oktober (som vi nu har fått) behöver kommuniceras innan sommarlovet.
Jag är själv uppvuxen i en lärarfamilj, så jag vet hur mycket lärare jobbar. När jag växte upp var dock skillnaden att alla utvecklingssamtal erbjöds efter kl 17, dvs mina föräldrar var borta sent 2-3 dagar/termin för detta, utöver föräldramöten som också tog en kväll/person. På den tiden var det helt självklart att det skulle vara på just det sättet, dvs man räknade inte med att barnens föräldrar kunde komma ifrån sina arbeten (70-80-talet) .
Nu är tiderna annorlunda, många jobbar på kontor och kan planera sin arbetstid relativt fritt. Alla har dock inte flexibla arbeten, en del jobbar enligt schema, och då är det här ett stort problem. Vår schemaläggare räknade ut att vi i vår arbetsgrupp behöver skjuta på 30 patientsamtal pga de önskemål om ledighet för utvecklingsssamtal i skolan som kommit in från olika föräldrar. Detta är inte samtal som vi kan genomföra andra dagar, de är redan fullbokade. Patienterna får helt enkelt vänta på utredningar, svar på undersökningar och behandlingsstarter. Vi jobbar ju ett serviceyrke, så i viss mån kompenserar vi detta med kvällsmottagningar (även bra för de patienter vars som har svårt att komma ifrån på dagarna).