• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • LunaLunatic
    Tuffen skrev 2013-09-03 19:39:12 följande:
    1080 minuter. 
    Det är det normala. Så tillkommer ju konferenser, rastvakteri och annat smått. För mig tar detta "övriga" ca 8 timmar i anspråk en vanlig vecka.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • älskarlivet81

kaffe skrev 2013-09-03 19:36:53 följande:
    Hur många timmar har ni som är arbetsplatsförlagda per vecka som ni inte har lektion?

Tror det är ungefär hälften av den tiden eller något. HAr inte det i huvudet just nu.

Jag har 16 mentorselever. 2 samtal med alla varje läsår á 30-60 minuter. 3-4 stycken har jag 40-50 minuters möte med var tredje vecka.
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-03 19:48:37 följande:
    Förvisso, men att du har lång pendlingstid till ditt jobb är ju ditt problem.  
    Ja, och då väljer jag att inte vara lika schysst.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-03 19:46:08 följande:
    Nu frågade jag i timmar, inte minuter. Men ok. 
    Då har du lika många timmar, minus 1 som du inte har lektionstid.

Hur många elever har du som du ska ha utvecklingssamtal med och hur många gånger per år har du utvecklingssamtal ?

Övrig tid ligger inte i klump vet du. 10 minuter här, 5 minuter där, det ger inget fungerande samtal. Det kräver också att föräldrar tar ledigt. Och så fick det väl inte gå till?
  • MadHatter
    Tuffen skrev 2013-09-03 19:39:12 följande:
    1080 minuter. 

Då har ni ca 17 timmar som inte är lektioner (eller inte ni, du). Hur anpassar sig ledningen till de krav de ställer? Dvs ser de till att låta bli andra möten mm de veckor ni har utvecklingssamtal?

Kan man flexa med sin arbetsförlagda tid? Dvs vara kvar till 18 en vecka för att gå hem kl 15 i två sen (om den atbetsplatsförlagda tiden är till 16)?
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-03 19:56:43 följande:

Då har ni ca 17 timmar som inte är lektioner (eller inte ni, du). Hur anpassar sig ledningen till de krav de ställer? Dvs ser de till att låta bli andra möten mm de veckor ni har utvecklingssamtal?
    Kan man flexa med sin arbetsförlagda tid? Dvs vara kvar till 18 en vecka för att gå hem kl 15 i två sen (om den atbetsplatsförlagda tiden är till 16)?
    Nej oftast kan man inte flexa med sin arbetsplatsförlagda tid eftersom det ofta är lektioner direkt på morgonen och sen tills man slutar. Har nog aldrig varit med om att det är ren planeringstid i början eller slutet av dagen..
  • LunaLunatic
    MadHatter skrev 2013-09-03 19:56:43 följande:

Det brukar man kunna, dvs tillåtas. Dock är det inte säkert att det går.
  • LunaLunatic
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 19:59:58 följande:
    Nej oftast kan man inte flexa med sin arbetsplatsförlagda tid eftersom det ofta är lektioner direkt på morgonen och sen tills man slutar. Har nog aldrig varit med om att det är ren planeringstid i början eller slutet av dagen..
    En dag i veckan har jag bara schemalagt direkt på morgonen + senare på eftermiddagen. Ett stort "hål" av planeringstid som inte direkt är något att kompa.
  • älskarlivet81
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 20:01:49 följande:
    En dag i veckan har jag bara schemalagt direkt på morgonen + senare på eftermiddagen. Ett stort "hål" av planeringstid som inte direkt är något att kompa.
    Precis, så kan det också se ut..
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 20:01:49 följande:
    Om du ändå har arbetsplatsförlagd tid, spelar det väl ingen roll vilken tid "hålet" är?? Det måste väl vara bättre att ha en lång sammanhängande tid än flera småstunder.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?