Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

VI ska lägga våra utvecklingssamtal under vår arbetsplatsförlagda tid. Går inte det av någon anledning så måste vi se till att kunna kompa ut tid sen (t.ex. gå tidigare en dag eller komma senare om vi inte har lektioner direkt på morgonen t.ex.). Kan väl ta av vår förtroendetid också, men enligt chefen ska vi inte behöva ta av vår förtroendetid.

• älskarlivet81
    Tom Araya skrev 2013-09-01 10:50:05 följande:
    När jag gick i skolan skedde i princip inga aktiviteter på dagtid som föräldrar skulle delta i.
    Och du tycker att vi lärare ska jobba på obetald övertid alltid?
  • älskarlivet81
    gbgumman skrev 2013-09-01 13:26:58 följande:
    Varken jag eller min man jobbar som lärare ändå har vi möten efter arbetstid. För att våra kunder ska ha det bra. Det kallas service.
    Antagligen får ni betalt för de mötena då? ELler har en bättre grundlön där sådana möten ingår efter arbetstid?
  • älskarlivet81
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:08:58 följande:
    Jag tar ut det som komp men bara om det funkar för övriga kollegor.
    Komp finns inte för lärare, såvida man inte råkar ha lite tid innan eller efter sina lektioner på morgonen resp eftermiddagen..
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 14:09:12 följande:

Jobbar du deltid? Annars kan ju inte de arbetstiderna stämma?
    Den arbetsförlagda tiden är ju minimum - minst tid som måste ligga på arbetsplatsen ( vilket jag personligen tycker är fånigt i synnerhet då det sällan finns bra arbetsplatser på skolorna) - du kan ju lägga alla dian 45 timmar där om du vill.
    Du kan väl också flexa inom de tio förtroendetimmarna - dvs göra 15 timmar en vecka och fem en annan?
    Vi har 35 timmar på skolan och sen lunch till det, så 37,5 timmar är vi på jobbet.
    Flexa inom förtroendetimmarna funkar sällan, inte för mig i alla fall (vet att du inte citerade mig, men jag svarade ändå).
  • älskarlivet81
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:45:55 följande:
    Du menar alltså att de inte tar ut en de klämdagar de säger till oss att inte dyka upp. Det är ju bedrägeri. De säger de ska ta ut den men sen gör det inte det.
    Klämdagar? Då är det antingen studiedagar (= ingen tid man kan kompa) eller så har man vanliga lektioner!
  • älskarlivet81
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:26:38 följande:
    Ops får ofta höra av lärare att de har massa komp att ta ut. Ny info för mig. Ska säga det nästa gång.
    Finns säkert de lärare som har möjlighet att kompa i början eller slutet av dagen.. Den möjlighet har jag ahft väldigt, väldigt sällan.
  • älskarlivet81
    Sevillana skrev 2013-09-01 14:29:25 följande:
    Lustigt, i andra trådar klagar lärare över att de i princip jobbar dygnet runt, men här verkar det vara så att ingen jobbar efter 16.00.
    Lärarkåren verkats vara hyfsat verklighetsfrånvända.
    Jag har förtroendetimmar, 10 stycken sådana, men de jobbar jag hemifrån och är oftast inte på plats på jobb då... Undrar vem det är som är verklighetsfrånvänd..
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 15:00:17 följande:

Och de timmarna får du alltså inte ta några av och lägga på jobbet för att ha utvecklingssamtal? Varför inte?
    Min chef har gått ut och sagt att i mesta möjliga mån ska utvecklingssamtal läggas inom ramen för den arbetsplatsförlagda tiden. Skulle det sen inte gå att lösa av någon anledning så tar jag av min förtroendetid, men det är sista utvägen.
  • älskarlivet81
    Sevillana skrev 2013-09-01 14:56:25 följande:
    Så förtroendetid är enbart hemarbete, lyxigt. Jag tycker gott att lärare förtjänar en bra slant mer i kuvertet, men att gnälla över mastiga arbetstider är i min åsikt väldigt verklighetsfrånvänt.

Jag snittar ca 40-45 timmar/vecka och då räknar jag självklart inte med nätter eller resor vid konferenser osv (ca 40 resdagar/år) Kompenseras för detta med tre extra semesterdagar och en hyfsad lön, ingen komp utöver det. Detta är standard för alla inom min bransch.
    Jag hade inte tackat nej till garanterat lediga mellandagar eller långa sammanhållande sommarsemestrar som lärare har, men jag klagar inte för jag visste vad jag gav mig in på.

Lärare har hyfsade villkor bortsett lönen anser jag och jag förstår inte varför det inte kan vara möjligt att planera in möten med arbetande föräldrar innan 9 eller efter 16. Alla förklaringar hittills låter krystade hittills.
    Vi har ju sammanhängande lång ledighet för att vi har 45 timmars arbetsvecka. Ofta jobbar jag mycket mer än mina 45 timmar..

Garanterat lediga klämdagar har vi inte, vi jobbar de flesta av dem..

Jag kan ha möten innan 9 och i enstaka fall efter 16 om det verkligen inte går att lösa på annat sätt. Men att ha 15 samtal efter klockan 16 har jag inte.. Jag har också en familj jag vill träffa. Jobbar redan tillräckligt som jag gör
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?