Flickan och kråkan skrev 2013-09-01 15:17:37 följande:
Eller kan det vara så att lärarföräldrar i stor utsträckning arbetar deltid . På den högstadieskola jag arbetar är det många småbarnsföräldrar. Inte någon av dessa (varken kvinnliga eller manliga) arbetar heltid.
Yrkesval är ju faktiskt frivilligt. Jag gnäller inte över att läkare har höga löner. Jag hade kunnat bli läkare om jag velat det. Däremot så tror jag få läkare har lust att arbeta obetalt. Lustigt nog har inte lärare lust till det heller.
Jag är som sagt uppväxt med lärare och vet hur hårt de flesta jobbar, hur krångliga vissa arbetssituationer är och hur traditionen kring att "läraryrket är ett kall" påverkat villkor negativt.
Jag anser inte på något sätt att lärare ska jobba gratis. Jag anser dessutom att detta nya som vissa skolor börjat med att fördela lektionstid lite annorlunda så att utvecklingssamtalen kan ligga inom normal arbetstid (inom ramen 7-18) är mycket bra.
Däremot tycker jag att det är väldigt märkligt att en person som jobbar heltid inte några veckor varje termin skulle kunna ha möten förlagda efter kl 15. Det är också konstigt om tio timmar per vecka under några veckor inte får användas till denna arbetsuppgift som arbetstagaren trots allt är skyldig att genomföra. Hur går det då ihop rent praktiskt?
Och om det skulle vara så att lärare generellt har det så att de i princip aldrig behöver vara på jobbet efter 15 och alltid har möjlighet att lägga tio timmar i vecka på arbete hemifrån så vore ju villkoren rätt bra kan jag tycka.
Dock överensstämmer detta inte med den verklighet jag ser, de lärare jag ser är som sagt ofta kvar på jobbet efter 15 och har möjlighet att göra alla sina timmar på arbetsplatsen om de vill. Ofta är det dock brist på bra arbetsplatser på skolan, vilket försvårar det.