Flickan och kråkan skrev 2013-09-04 04:18:46 följande:
En typisk lärare rättar, rättar, planerar och åter rättar samt skriver omdömen, tar föräldrasamtal (det rings ett och annat på kvällstid), mailar föräldrar och rättar och förbereder mer. Jag har svenska och samhällsorienterande ämnen. Är du medveten om hur lång tid det tar att rätta EN uppsats i årskurs 7-9? Eller omdömesskrivning inför utvecklingssamtal? Jag har få elever eftersom jag har stora ämnen. I våras skrev jag 298 omdömen inför enbart utvecklingssamtalen. Varje omdöme ska innehålla vad eleven kan i förhållande till målen och vad han/hon ska förbättra för att nå ytterligare mål. 20 minuter för ett omdöme är inte överdrivet tilltaget. Att bedöma uppsatser, andra elevuppgifter eller att utvärdera elevens arbete (varje uppgift ska eleven ha ett omdöme för vilket talar om vilka mål som är uppnådda samt utvecklingsområden) är inget man snyter ur näsan på ett 30-minuters lektionsfritt pass mellan två lektioner. Under den arbetaförlagda tiden är lektioner utspridda så man har sällan långa sammanhängande lektionsfria stunder. Då kommer dessutom tiden att präglas av att samtala med elever, kollegor, lösa konflikter, bära material till nästa lektion och klassrum, kopiera etc. Det är viktigt att inte förtroendetiden tas i anspråk av styrt arbete för då försvinner en stor del av den tid som används till det som faktiskt är grundläggande för god undervisning - rättning, återkoppling till elev samt planering och förberedelse av lektion. Ska vi på exkursion eller studiebesök (måste troligtvis ur i skogen el. smhället) så kan jag inte heller förbereda och organisera detta på ett 40- eller 15-minutershål mellan lektioner. Skriver åtgärdspeogram, uppföljning av åtgärdspeogram, ser dokumentärer, läser skönlitteratur vi ska arbeta med etc etc. Jag tillhör dem som har ett otal nationella prov att rätta och bedöma utöver. Hur flummiga det än låter för dig så är det rätt väsentlig tid som lärare.
Det här tycker jag att ni ska fokusera mer på att kommunicera ("vad gör man på banken efter tre") i såna här diskussioner istället för i utomståendes ögon ganska märkliga argument som "vi tänker inte jobba gratis" eller "jag har barn så därför ska jag sluta varje dag före 16". Med den typen av argument stjälper ni snarare än hjälper er sak.
Jag har många lärarbelanta och vet hur hårt de jobbar och hur luddiaga villkoren ibland varit och hur det traditionellt knappt funnits en stopptid i lärares arbetstid. Så jag tycker att det är jättebra att lärare (som grupp) blivit bättre på att sätta ned foten och hänvisa till avtal med mera samt att vissa skolor också anpassar aktiviteter så att det är lättare för lärarna att hinna med de uppgifter de är ålagda att utföra.
Så jag står bakom lärarna i sak, men tycker att ni om ni ska diskutera behöver tänka mer på hur man kommunicerar verkligheten. Så som vissa argumenterar i den här tråden är det lätt för en utomstående att läraryrket är ganska glassigt och att man har rätt dålig koll på hur andra yrkesgruppers situationer ser ut.
Förklara mer och gå mindre i försvar är mitt råd - fast jag vet att set är svårt då ni förstås möter en del förutfattade meningar.