• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:53:24 följande:
    Då får du ta det med rektorn om det händer dig. Det är vår rektor som gått ut med den här infon..

Jag har också barn jag vill hem till. Hade jag velat jobba till 18-19 flera dagar/månad så hade jag valt ett annat yrke.
    Vet du vad, jag har också barn jag vill hem till. Det har nog dom flesta. Och dom som inte har barn vill nog hem på kvällen dom också. Det där barnköret är en väldigt dålig ursäkt. 

Som sagt, jag bryr mej inte om när utveklingssamtalen ligger. Lägg dom 5 på morgonen då om det är så viktigt med kvällarna, om det är det enda alternativet för att inte kollidera med lektionerna.  
  • älskarlivet81

Som sagt, vår rektor har sagt att samtalen ska,ligga,på arbetsplatsförlagda tiden.. Händer det dig får du väl ta det med rektorn.

Jag vill faktiskt inte ägna mig åt andras barn efter min arbetstid..

kaffe skrev 2013-09-03 21:00:48 följande:
    Vet du vad, jag har också barn jag vill hem till. Det har nog dom flesta. Och dom som inte har barn vill nog hem på kvällen dom också. Det där barnköret är en väldigt dålig ursäkt. 

Som sagt, jag bryr mej inte om när utveklingssamtalen ligger. Lägg dom 5 på morgonen då om det är så viktigt med kvällarna, om det är det enda alternativet för att inte kollidera med lektionerna.  

• älskarlivet81

Jo vi har hälsosamtal också som skolsyster håller i och det gäller hela klasserna också. Det stör i så fall mer faktiskt!

MadHatter skrev 2013-09-03 21:00:41 följande:
    Jag tänkte att det kanske inte som utvecklingssamtal gäller samtliga elever under en begränsad period. Men jag har ingen erfarenhet av det så om du som lärare säger att det inte stör lektionerna tror jag förstås på dig.

På vår skola gör de som i ts, tycker det är jättebra.

• kaffe
    MadHatter skrev 2013-09-03 20:53:41 följande:

När skolorna gör som i ts och stänger skolan tidigare är de ju tvungna att kompensera de lektionerna på annan tid under året. Det är ju lagstadgat hur många lektioner en elev ska ha.

Om det handlar om att en enskild elev går ifrån en enstaka lektion går det säkert motivera på något sätt inom läroplan och kursplaner.

Däremot borde det ju kunna störa andra elever och övriga lektioner om elever går ifrån lektioner hela tiden under några veckors tid. Tänker att det kanske blir rörigt?
    Jag tycker inte alls det är acceptabelt att göra som på ts barns skola.  Ta igen det kan förmodligen inte eleverna göra på annat sätt än extra sjävstudier.  
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:56:21 följande:
    Finns annat som elever går ifrån för, elevråd, besök hos skolsyster, kurator etc.
    Så därför är det ok att lärarna stjäl lektionstid också, är det det du försöker säga?
  • LunaLunatic
    MadHatter skrev 2013-09-03 20:48:52 följande:

Så du njuter inte av att slippa jobba på kvällen?
    Jag sitter inte och jobbar varje kväll. Det skulle jag inte ens hinna. Det fina med förtroendetid är att jag kan göra den där och när jag vill.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • MadHatter
    kaffe skrev 2013-09-03 21:04:19 följande:
    Jag tycker inte alls det är acceptabelt att göra som på ts barns skola.  Ta igen det kan förmodligen inte eleverna göra på annat sätt än extra sjävstudier.  

De lär ju lägga in det när de lägger schemat från början. Dvs de tar hänsyn till att eleverna slutar tidigare två veckor om året när de lägger schemat så att eleverna får rätt antal lektioner.
  • kaffe
    MadHatter skrev 2013-09-03 21:14:29 följande:

De lär ju lägga in det när de lägger schemat från början. Dvs de tar hänsyn till att eleverna slutar tidigare två veckor om året när de lägger schemat så att eleverna får rätt antal lektioner.
    Kanske det. 
  • älskarlivet81

Utvecklingssamtal är en del av skolgången och undervisningen.

kaffe skrev 2013-09-03 21:07:43 följande:
    Så därför är det ok att lärarna stjäl lektionstid också, är det det du försöker säga?

• Tuffen
    kaffe skrev 2013-09-03 19:46:08 följande:
    Nu frågade jag i timmar, inte minuter. Men ok. 
    Då har du lika många timmar, minus 1 som du inte har lektionstid.

Hur många elever har du som du ska ha utvecklingssamtal med och hur många gånger per år har du utvecklingssamtal ?

14 elever som jag ska ha samtal med. Det vanliga är ett samtal per termin. För vissa av dem (ca 4-5) har jag dock samtal var fjärde vecka. 
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?