• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • älskarlivet81

Säg det till min chef då... Jag håller inte heller med dig.

kaffe skrev 2013-09-03 17:44:04 följande:
    Det tycker jag inte är ok. Jag anser att lektionerna är viktiga. Signalerar man som lärare att det är ok att ta ledigt från lektionstid för att gå på utvecklingssamtal säger man underförstått att det inte är så viktigt med lektionstid. 

• älskarlivet81

Jag finns på min mail. Har jag arbetsplatsförlagd tid så kan man,nå mig på arbetslagets telefon.

kaffe skrev 2013-09-03 17:46:08 följande:
    Ok. Hur gör du då för att vara tillgänglig så att föräldrarna kan få tag på dej?  Som förälder vill man absolut inte störa under lektionstid. 

• kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 17:48:51 följande:
    Säg det till min chef då... Jag håller inte heller med dig.
    Visst ge mej numret så kan jag säga det. 

På vilket sätt håller du inte med mej? 
  • älskarlivet81

Jag tycker inte att man signalerar att lektionerna är oviktiga när det är pga utvecklingssamtal man går ifrån.

Chefen får inte bestämma hur förtroendetiden ska utnyttjas.

kaffe skrev 2013-09-03 17:51:08 följande:
    Visst ge mej numret så kan jag säga det. 

På vilket sätt håller du inte med mej? 

• LunaLunatic

Vad motsäger att föräldern gör så, dvs den som har ett barn och inte en klass med trettio? Hen kan väl börja några timmar tidigare på jobbet och gå på samtal klockan tre då?

Tom Araya skrev 2013-09-03 14:53:12 följande:
    Men VAD är det som säger att detta ska ske under vissa klockslag?

VAD är det som motsäger att en lärare kan jobba på skolan mellan 8 och 15 och sedan göra några timmar ibland mellan 17 och 19?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 17:53:35 följande:
    Jag tycker inte att man signalerar att lektionerna är oviktiga när det är pga utvecklingssamtal man går ifrån.

Chefen får inte bestämma hur förtroendetiden ska utnyttjas.
    I så fall tycker vi helt olika. För min del anser jag att varje lektionsminut är viktig för barnet.  

Hur förklarar du för barnen att du har 10 timmars förtroendetid till förfogande i veckan, men ändå väljer att ta tid så eleverna missar undervisning?  

Menar du att din chef inte bestämmer vilka uppdrag som ingår att göra i er förtroendetid? Det låter väldigt flummigt.  
  • LunaLunatic

Samma här. På övrig tid får man maila så hör jag av mig vid tillfälle, tex nästa dag. Mina dagar är rätt fulla och jag har svårt att kompa med mig själv. Har ofta lektioner eller konferenser som ram för mina dagar. Ta ut komp mitt på dagen gör jag inte! Trots stort hål en dag i veckan.

älskarlivet81 skrev 2013-09-03 17:50:05 följande:
    Jag finns på min mail. Har jag arbetsplatsförlagd tid så kan man,nå mig på arbetslagets telefon.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

Samtalen ingår inte i förtroende tiden. Punkt.

kaffe skrev 2013-09-03 18:06:35 följande:
    I så fall tycker vi helt olika. För min del anser jag att varje lektionsminut är viktig för barnet.  

Hur förklarar du för barnen att du har 10 timmars förtroendetid till förfogande i veckan, men ändå väljer att ta tid så eleverna missar undervisning?  

Menar du att din chef inte bestämmer vilka uppdrag som ingår att göra i er förtroendetid? Det låter väldigt flummigt.  

• MadHatter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-03 09:25:24 följande:
    Nej, det är inte synd om mig. Mest fascinerad över att andra förväntar sig att lärare ska arbeta kvällstid obetalt och att vi är gnälliga och lata om vi inte gör det. I verkliga livet har jag dock inte stött på problemet. beroende på hur jag lagt den arbetsplatsförlagda tiden så har det antingen funnits utrymme före skolstart eller efter för den som inte kunnat annan tid. mycket få dock som önskat amdra tider än dem som givits trots vi tryckt på den möjligheten. Lärare har dålig lön, uppenbarligen du också. Det är väl inget varken du eller jag bara ska finna oss i och tycka är bra och så ta på oss ytterligare arbetsuppgifter? Tror du arbetssituationen blir bättre då?

Fast det är väl ingen annan än lärarna som säger att den ska vara obetald?

Vilka arbetsuppgifter ingår i "förtroendetiden"? Finns det inskrivet i avtalen att samtal med elever inte får ingå i denna tid?

Hur gör lärare som har lektioner till 14 (utan håltimmar) om man som en i tråden skrev har rätt att gå hem kl 15 och samtidigt under ett par veckor ska hinna med 25 utvecklingssamtal?
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 18:11:26 följande:
    Samtalen ingår inte i förtroende tiden. Punkt.
    Vad är det du vill säga? Ingår dom i barnens lektionstid? 
    Dubbelpunkt. 
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?