Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Hur gör ni med samtal om era barns skolor har 40-timmars vecka?
Men jag tycker det är intressant att föräldrar inte kan ta ledigt men lärarnas barn gott kan gå några timmar extra på förskolan. Super fördelärare som pendlar så dagen ändå blir rätt lång.
Grundfrågan, ifall man får ha utvecklingssamtal på lektionstid måste vill finnas reglerat. Antalet skoldagar, timmar etc är ju hårt styrt. Sen om lärare arbetar för mycket övertid eller inte är väl en helt annan fråga. Naturligtvis ska barnen ha den lagstadgade undervisningen. Annars ska ju inte skolan få korrekt full ersättning.
Ställ då hellre in utvecklingssamtalen, då blir situationen tydlig för alla parter.
Har inte läst tråden, men nej - det tycker jag inte är OK.
Jag är personligen väldigt nöjd med hur vårt barns lärare lagt upp det, hon har avsatt tid efter att barnen har slutat skolan, d v s mellan klockan 14-17 och det är alltid hon som bestämmer vilka tiden man kan välja mellan. Vi har alla varit väldigt flexibla, passar inte tiderna kan man alltid försöka igenom om ett par veckor. Fungerar utmärkt!
Blubbblubb - men utvecklingssamtalen ingår i undervisningen - de missar alltså inte någon undervisning för att de inte har matematik just den timmen eller halvtimmen som utvecklingssamtalet pågår. Elevernas utveckling och mål är en oerhört viktig del av läroplanen