• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Natulcien
    gamma skrev 2013-09-01 21:14:40 följande:
    Håller med Nine05. Jag är läkare och får INTE ledigt ett par timmar mitt på dagen för att gå på utvecklingssamtal. Arbetsgivarna har INGEN SKYLDIGHET att ge ledigt för möten i skolan. Detta skall vi sköta på semesterdagar/komplediga dagar/föräldralediga dagar som vi MÅSTE ansöka om 2-3 månader innan (beroende på vad det är för sorts ledighet). Schemat läggs 2 månader innan och det är TIGHT, dvs är någon borta går det inte riktigt ihop, och då någon ofta är sjuk/VAB:ar så tillåts inga sena ändringar av schemat.

VERKLIGHETSFÖRANKRING i skolan är vad som krävs. Jag tar gärna ledigt en hel eller halv dag för samtal BARA JAG VET TRE MÅNADER INNAN VILKEN TID JAG HAR BLIVIT TILLDELAD!!! Alla har inte flexibla på kontor där det är ok att gå ifrån för diverse privata ärenden. 

En läkare som nu skall sätta sig och jobba ett par timmar alldeles oavlönat:) 
    Om jag vore i din sits så skulle jag kontakta läraren redan vid terminsstart och be att få boka en tid för utvecklingssamtal, för lärarna vet redan då vilka dagar som har avsatts för detta. Så då vet du i god tid. Problemet löst.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 21:10:38 följande:
    Jag vet att haha betyder. Gillar inte att du skrev det i ett slags makt syfte. Jag tog för givet att du var lärare och du tog föregivet att jag inte vet något om lärare. Jag jobbar I en skola. Vi är båda vuxna och då skrivet men inte haha som en retsam 7 åring.
    Ja du...allt är relativt. Själv skulle det aldrig falla mig in att skriva "Tack för att du inte jobbar som lärare" till en annan människa, eftersom jag uppfattar det som grovt förolämpande och elakt. Men, men...alla har vi olika referensramar...
  • LunaLunatic

Hur gör ni med samtal om era barns skolor har 40-timmars vecka?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

Men jag tycker det är intressant att föräldrar inte kan ta ledigt men lärarnas barn gott kan gå några timmar extra på förskolan. Super fördelärare som pendlar så dagen ändå blir rätt lång.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • hammarhajen
    LunaLunatic skrev 2013-09-02 05:57:42 följande:
    Men jag tycker det är intressant att föräldrar inte kan ta ledigt men lärarnas barn gott kan gå några timmar extra på förskolan. Super fördelärare som pendlar så dagen ändå blir rätt lång.

Om förskolan ens är öppen.. Stänger förskolan 18.00 måste många lämna jobbet runt 17.00. Då blir starten för senaste samtal runt 16.15.  Har man en halvtimmes resväg och en förskola som stänger 18 kan senaste samtalet starta runt 16.45. Och man kan ju hålla i minnet att den som lämnar jobbet 17.00 efter att ha börjat kanske 7.30, den människan har redan gjort sina 9 timmar på plats (dvs 45-timmarsvecka).

Visst får man kanske vara beredd på några sena dagar ibland om man jobbar heltid. Men lärare HAR ofta sena dagar ändå, det är APT och andra möten på kvällstid eftersom det är enda chansen att träffa all personal (när skolan är öppen måste ju några vara med barnen). I snitt kanske det är möten till 19-20 någon dag i månaden för många och där har man liksom redan fyllt sin barnvaktskvot, sedan får man snällt passa förskolans tider. Och - hur slappt det än kan låta för alla med riktiga, respektabla jobb - bara vara på jobbet max 8-10 timmar per dag. Med en starttid på 7.30-8 blir eftermiddagarna inte senare än att man måste dra 17, vilket som sagt ger start för sista samtal runt 16.00.
  • blubbblubb

Grundfrågan, ifall man får ha utvecklingssamtal på lektionstid måste vill finnas reglerat. Antalet skoldagar, timmar etc är ju hårt styrt.  Sen om lärare arbetar för mycket övertid eller inte är väl en helt annan fråga. Naturligtvis ska barnen ha den lagstadgade undervisningen. Annars ska ju inte skolan få korrekt full ersättning. 

Ställ då hellre in utvecklingssamtalen, då blir situationen tydlig för alla parter.

• The Doctor

Har inte läst tråden, men nej - det tycker jag inte är OK.

Jag är personligen väldigt nöjd med hur vårt barns lärare lagt upp det, hon har avsatt tid efter att barnen har slutat skolan, d v s mellan klockan 14-17 och det är alltid hon som bestämmer vilka tiden man kan välja mellan. Vi har alla varit väldigt flexibla, passar inte tiderna kan man alltid försöka igenom om ett par veckor. Fungerar utmärkt!

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Tuffen
    gamma skrev 2013-09-01 21:14:40 följande:
    Håller med Nine05. Jag är läkare och får INTE ledigt ett par timmar mitt på dagen för att gå på utvecklingssamtal. Arbetsgivarna har INGEN SKYLDIGHET att ge ledigt för möten i skolan. Detta skall vi sköta på semesterdagar/komplediga dagar/föräldralediga dagar som vi MÅSTE ansöka om 2-3 månader innan (beroende på vad det är för sorts ledighet). Schemat läggs 2 månader innan och det är TIGHT, dvs är någon borta går det inte riktigt ihop, och då någon ofta är sjuk/VAB:ar så tillåts inga sena ändringar av schemat.

VERKLIGHETSFÖRANKRING i skolan är vad som krävs. Jag tar gärna ledigt en hel eller halv dag för samtal BARA JAG VET TRE MÅNADER INNAN VILKEN TID JAG HAR BLIVIT TILLDELAD!!! Alla har inte flexibla på kontor där det är ok att gå ifrån för diverse privata ärenden. 

En läkare som nu skall sätta sig och jobba ett par timmar alldeles oavlönat:) 
    Läkare tjänar fantasisummor, då borde man kunna ta ledigt någon timme utan lön. Gnälliga läkare!!! 
  • Tom Araya
    LunaLunatic skrev 2013-09-02 05:55:27 följande:
    Hur gör ni med samtal om era barns skolor har 40-timmars vecka?
    Med tanke på att skoltid omfattar ca 35 timmar så borde det inte vara några problem att förlägga en del av de övriga 5 timmarna efter skoltid och arbetstid för alla som jobbar dagtid.
  • Morrran

Blubbblubb - men utvecklingssamtalen ingår i undervisningen - de missar alltså inte någon undervisning för att de inte har matematik just den timmen eller halvtimmen som utvecklingssamtalet pågår. Elevernas utveckling och mål är en oerhört viktig del av läroplanen

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?