• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Natulcien
    Sevillana skrev 2013-09-01 17:06:20 följande:
    Men hallå, det är ju inte jag som gnäller det ju ni!!! Jag skrev ju att jag jobbar mer än 40h vecka också och klagar inte. Däremot tycker jag att det borde gå att planera mötestid före 9 och efter 16 på ngn av era 45 timmars arbetsveckor.
    "Ni"? Vilka är "ni"? Och vilka gnäller?

Nej, det är som i alla andra trådar på samma tema. Folk (som inte har en susning) gnäller på lärarna, och lärarna måste försvara sig.
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:59:45 följande:

Fast förtroendetriden - den tid som ska gå till att planera, rätta mm blir ju precis lika lång i mitt exempel - du tar ju inte av den. Däremot gör du en del av den tiden på jobbet istället för hemma. Men så länge det inte är varje vecka hela året kan det väl inte vara ett jätteproblem?
    Många lärare jag känner gör alla sina arbetstimmar på arbetsplatsen - alltså även förtroendetiden.
    Är man småbarnsförälder förstår jag att det är skönt att kunna jobba efter barnen lagt sig istället och hämta barnen tidigare - men ni har alltså rätt till det oavsett hur det påverkar arbetet i övrigt?
    Ja, så länge vi är våra 37,5 timmar på jobb..

För mig hade det blivit flera veckor om året eftersom jag har 15-16 mentorselever och 3-4 av dem är sådana jag måste ha möte med var tredje-fjärde vecka.
  • Natulcien
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:17:52 följande:

Om hagbkpmmer ihåg rätt va det som skrevs från början att lärare har rätt att vara ledig på klämdagar och skollov. Och det stämmer väl? Det är inte alla yrkesgrupper som har den möjligheten ich det kan man väl se som en fördel just för läraryrket?
    Självklart. Det finns fördelar och nackdelar med alla yrken. En nackdel är att det är nästan omöjligt att ta ledigt någon annan tid.
  • Tuffen

Om jag skulle vara 45 h per vecka på jobbet skulle mina barn få väldigt långa dagar på fritids. Då skulle jag byta yrke. Jag är väldigt bra på det jag gör, d v s undervisar, så det skulle faktiskt skolan i allmänhet förlora på. Vi behöver behålla bra lärare i kåren, inte förlora dem. 

• Natulcien
    Tuffen skrev 2013-09-01 18:08:57 följande:
    Om jag skulle vara 45 h per vecka på jobbet skulle mina barn få väldigt långa dagar på fritids. Då skulle jag byta yrke. Jag är väldigt bra på det jag gör, d v s undervisar, så det skulle faktiskt skolan i allmänhet förlora på. Vi behöver behålla bra lärare i kåren, inte förlora dem. 
    Precis.

Det vore ju inte önskvärt att de som hojtar om lov, förtroendearbetstid och lediga klämdagar som "lyx" skulle jobba som lärare. Då skulle nog kvaliteten på våra skolor sjunka snabbare än ett bombat skepp...
  • nine05

Ni lärare som tycker att föräldrar kan ta ledigt mitt på dagen utan prolem för att gå på utvecklingssamtal är ni medvetna om att det finns arbetsgivare som säger att sånt får skötas efter arbetstid. Vi på skolans utsida har ingen rätt att kräva ledigt för att gå på barnens utvecklingssamtal, tyvärr. Ta en semesterdag kanske går bra om verksamheten tillåter. Kanske mötat halvvägs kanske, lärare måste bli bättre/våga kräva övertidsersättning.

• Natulcien
    nine05 skrev 2013-09-01 18:39:12 följande:
    Ni lärare som tycker att föräldrar kan ta ledigt mitt på dagen utan prolem för att gå på utvecklingssamtal är ni medvetna om att det finns arbetsgivare som säger att sånt får skötas efter arbetstid. Vi på skolans utsida har ingen rätt att kräva ledigt för att gå på barnens utvecklingssamtal, tyvärr. Ta en semesterdag kanske går bra om verksamheten tillåter. Kanske mötat halvvägs kanske, lärare måste bli bättre/våga kräva övertidsersättning.
    Men...jag förstår inte riktigt...varför ska lärare vara så himla flexibla, trolla med knäna och erbjuda utvecklingssamtal när det passar föräldrarna, när föräldrarna själva är extremt oflexibla och inte kan tänka sig att rucka en millimeter på sin egen arbetstid?
  • nine05
    Natulcien skrev 2013-09-01 18:52:38 följande:
    Men...jag förstår inte riktigt...varför ska lärare vara så himla flexibla, trolla med knäna och erbjuda utvecklingssamtal när det passar föräldrarna, när föräldrarna själva är extremt oflexibla och inte kan tänka sig att rucka en millimeter på sin egen arbetstid?
    Jag skrev mötas halvvägs.... men hur löser man om arbetsgivaren säger nej till ledighet mitt på dagen möjligen få gå en stund tidigare??
  • MadHatter
    Tuffen skrev 2013-09-01 18:08:57 följande:

Nu vet jag inte om ditt inlägg har nåt med mina inlägg att göra, men vill för säkerhets skull påpeka att jag inte anser att lärare "ska" arbeta just på arbetsplatsen all sin arbetstid. Jag har dock vänner som väljer att göra det för det passar dem bäst - så rent tekniskt finns ju den möjligheten även för lärare om man väljer att göra så. Jag tycker för övrigt att det är konstigt att lärarnas arbetstider har blivit mer och mer reglerade under samma tidsperiod som andra yrkesgrupper fått mer flexibla tider.

Jag tycker dock inte det är orimligt att man på en heltid kan behöva vara på jobbet till 17 säg 6 veckor om året.

Alla lärare jag känner är det periodvis, så jag blir helt enkelt förvånad när lärare här menar att det är deras rätt att gå hem 15.00 varje dag med en heltid.

Om det stämmer (vilket jag inte tror det gör i normalfallet) kan man nog hävda att det (just i det specifika fallet - pratar inte om andra delar av läraryrket nu) handlarnon rätt bra avtal.
  • hammarhajen
    nine05 skrev 2013-09-01 18:39:12 följande:

Det handlar inte bara om övertidsersättning. Det handlar om att orka och få ihop livet för egen del.

Vi lärare har inte heller någon magisk gräddfil att ta till. Vi har inte rätt till förskola fram till 19 för våra egna barn bara för att en förälder inte kan (vill?) komma på samtal före 17.30. Vi har inte egna barn som på något magiskt vis klarar att vara på fritids mellan 6 och 18.30 i två veckor när våra samtal ligger. Vi har inte superkrafter och klarar att vara trevliga, klartänkta och engagerade non stop 7 - 18 utan minsta kaffepaus.

Vi har ansvaret för ERA BARN på dagarna och är skyldiga att erbjuda god undervisning och utrymme för tröst, konfliktlösning och närvaro ÄVEN under perioden då vi har utvecklingssamtal. Därför går det inte att lägga all barnfri tid på samtal, vi MÅSTE hinna med en del interna möten, planering och förberedelse. Om lektionerna slutar 14.00 kan inte all tid efter det gå till samtal med föräldrar. Det MÅSTE finnas luft för akuta samtal med kuratorn, med gråtande barn, telefonsamtal till den förälder vars barn slog ett annat och samtal med barnet självt. Eller ska vi skita i allt sådant under de tre veckor samtalen ligger? 

Istället för att begära att lärarna ska ge vika hela tiden kan du väl gå på din egen arbetsgivare, för nog borde man få gå på samtal i skolan...    
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?