Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    nine05 skrev 2013-09-01 18:39:12 följande:
    Ni lärare som tycker att föräldrar kan ta ledigt mitt på dagen utan prolem för att gå på utvecklingssamtal är ni medvetna om att det finns arbetsgivare som säger att sånt får skötas efter arbetstid. Vi på skolans utsida har ingen rätt att kräva ledigt för att gå på barnens utvecklingssamtal, tyvärr. Ta en semesterdag kanske går bra om verksamheten tillåter. Kanske mötat halvvägs kanske, lärare måste bli bättre/våga kräva övertidsersättning.

    Det handlar inte bara om övertidsersättning. Det handlar om att orka och få ihop livet för egen del.

    Vi lärare har inte heller någon magisk gräddfil att ta till. Vi har inte rätt till förskola fram till 19 för våra egna barn bara för att en förälder inte kan (vill?) komma på samtal före 17.30. Vi har inte egna barn som på något magiskt vis klarar att vara på fritids mellan 6 och 18.30 i två veckor när våra samtal ligger. Vi har inte superkrafter och klarar att vara trevliga, klartänkta och engagerade non stop 7 - 18 utan minsta kaffepaus.

    Vi har ansvaret för ERA BARN på dagarna och är skyldiga att erbjuda god undervisning och utrymme för tröst, konfliktlösning och närvaro ÄVEN under perioden då vi har utvecklingssamtal. Därför går det inte att lägga all barnfri tid på samtal, vi MÅSTE hinna med en del interna möten, planering och förberedelse. Om lektionerna slutar 14.00 kan inte all tid efter det gå till samtal med föräldrar. Det MÅSTE finnas luft för akuta samtal med kuratorn, med gråtande barn, telefonsamtal till den förälder vars barn slog ett annat och samtal med barnet självt. Eller ska vi skita i allt sådant under de tre veckor samtalen ligger? 

    Istället för att begära att lärarna ska ge vika hela tiden kan du väl gå på din egen arbetsgivare, för nog borde man få gå på samtal i skolan...    
  • hammarhajen

    Ni som tror att det bara handlar om någon vecka per år:

    Utvecklingssamtal har man ett per termin och elev, ca 25 stycken per termin alltså. Det vet de flesta.
    Vad man kanske inte vet är att vi utöver utvecklingssamtalen har samtal med elever som av någon anledning behöver, kan vara inlärningssvårigheter, sociala svårigheter osv. Har eleven stora svårigheter måste vi enligt lag upprätta åtgärdsprogram och utvärdera dessa med föräldrar och elev ca var sjätte vecka. Oftast har man kanske fyra sådana åtgärdsprogram i en vanlig klass.

    Räkna för enkelhetens skull med att en termin är på 20 veckor. Redan nu är vi alltså uppe i runt två samtal per vecka om vi smetar ut dem jämnt under terminen.  

    Sedan tillkommer de samtal man har med föräldrar om barn som inte har fullt så stora svårigheter att det blir åtgärdsprogram, men som inte kan vänta till nästa utvecklingssamtal. Barn som varit sjuka mycket och behöver en särskild plan för att komma ikapp, barn som känner sig utanför, barn som slagits någon enstaka gång, familjer som inte får läxorna att fungera, föräldrar som ber om hjälp att stötta läsutvecklingen på hemmaplan osv.   

    Sedan tillkommer  samtal/möten med förälder och tredje part, som socialtjänsten, BUP, logoped, överlämningsmöten från förskola. 

    Om alla skulle kräva samtal efter arbetstid skulle alltså läraren behöva samtala efter sin egen arbetstid sisådär 2-3 kvällar per vecka VARJE vecka, skolåret om.   

  • hammarhajen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-09-01 19:25:45 följande:
    Anser ni lärare att ni har någon skyldighet att anpassa er efter föräldrarna (i någon mån)?

    Jag anser att föräldrarnas skyldighet är väldigt mycket större, eftersom det är föräldrarnas BARN det handlar om. För mig som lärare är det mitt JOBB. Och i min värld prioriterar man sina barn högre än sitt jobb. "Lärare" är en anställningsform, "föräldraskap" är en del av en människa och ett dygnet-runt-ansvar omöjligt att frigöra sig ifrån.

    Och ja, jag anser att föräldrar får "ta" att det ibland är lite knöligt att ha barn. Förälder är man varje sekund, men "lärare" är man bara när man är på sitt arbete. Precis som andra verksamheter har sina öppettider har skolan sina.

    Visst, många t.ex. tandläkarmottagningar erbjuder sena tider. Men de har andra möjligheter att stuva om arbetstiden. Lärare MÅSTE vara på plats när lektionerna börjar (för att ta hand om era barn), så det finns inte jättestort utrymme att flexa fram sena eftermiddagstider. På min skola MÅSTE jag exempelvis vara på plats senast 8.00 fem dagar i veckan. Barnläkaren som kan erbjuda tider fram till 19.00 på onsdagar kanske kan börja arbeta först 10.00 någon morgon och på så vis frigöra tid.
  • hammarhajen
    Harvester skrev 2013-09-01 20:03:06 följande:

    Och om man inte är så viktig för sin arbetsgivare? Ska man säga upp sig och bli arbetslös då istället?
    Under hela min skolgång (80- och 90-tal) låg alla "kvartsamtal" som det hette på kvällstid. Har svårt att tro att alla dessa lärare jobbade gratis..?

    Tja, på de 20 - 30 år som passerat har lärarna fått en betydligt högre arbetsbelastning. Tiden som läggs på dokumentation har ökat enormt, vi har fått ny läroplan och nya kursplaner. Skollagen har skärpts på vissa punkter. Samtalen har en annan utformning, inriktning och är betydligt längre. Verkligheten ser annorlunda ut helt enkelt.

    På 80-talet kanske man kunde gå hem när barnen slutade 14.00 och komma tillbaka 17.30 och ha samtal. Då orkar man. Nu kan det vara lektioner till 14, socialtjänstmöte 14-15 och betygskonferens 15-16. Efter en sådan dag med lektioner och möten i ett klarar man kanske bara 1-2 samtal, om de ska hålla någon slags kvalité. 
  • hammarhajen
    LunaLunatic skrev 2013-09-01 20:29:19 följande:
    Jag har 17 timmars undervisning.
    8 timmar klassråd, konferenser, rastvakt, pedagogisk måltid = schemalagda aktiviteter som återkommer varje vecka. Tex föräldrakontakter ryms inte i dessa 8 timmar.

    Ofta ligger dessa lektioner/konferenser i början och slutet av dagen så det är svårt att kompa.

    Och för att förtydliga för alla icke-lärare som tror att det går att räkna 17 + 8 = massa tid över så vill jag bara säga att det inte är så enkelt. Ofta har man små minihål mellan lektioner. För att ta ett exempel så kanske man har fyra lektioner en dag, men 15 minuter mellan varje. Då "försvinner" en timme till av dagen, utan att man kan boka in ett möte på den timmen. På 15 minuter hinner man ju typ kolla mejlen och kopiera ett papper och prata en snabbis med en elev om dagens läxa, inget mer.  

    Efter lektionernas slut kan det vara en halvtimme innan konferensen börjar, dvs för lite tid för ett utvecklingssamtal men ändå en halvtimme som "försvinner" av arbetsdagen. Självklart jobbar man den timmen, men det går som sagt inte att boka möten med föräldrar.

    Efter konferensen kanske man har en timme innan man ska möta specialpedagogen angående en elev, så där kan man peta in ett samtal. Men inte två, eftersom samtalen tar MINST 30 minuter och viss marginal behövs. 
          
  • hammarhajen
    Sevillana skrev 2013-09-01 20:59:43 följande:
    Finns inte på kartan att jag bokar tid till tandläk, läkare eller bilbesiktning efter 9 eller innan 16.
    VAB har jag laglig rätt till så det kan inte jämföras med att ta ledigt för uppföljningssamtal

    Och eftersom lärare MÅSTE börja när barnen börjar, så är deras möjligheter att flexa fram sena eftermiddagstider väldigt begränsad. Läkaren kanske börjar 8.00 fyra dagar i veckan, men 11.00 den femte och på så vis kan tid för en kvällsmottagning frigöras.

    Men eftersom DITT BARN har rätt till både undervisning och omsorg så MÅSTE läraren börja runt 8.00 VARJE dag.

    Tandläkarna kan ibland samordna sig två och två - en kan börja 7 och sluta 16 och den andra börjar 9.30 och slutar 18.30. Då kan tider erbjudas från 7 till 18. Lärare kan inte göra så, eftersom alla har en klass att ansvar för från tidig morgon.  
  • hammarhajen
    LunaLunatic skrev 2013-09-02 05:57:42 följande:
    Men jag tycker det är intressant att föräldrar inte kan ta ledigt men lärarnas barn gott kan gå några timmar extra på förskolan. Super fördelärare som pendlar så dagen ändå blir rätt lång.

    Om förskolan ens är öppen.. Stänger förskolan 18.00 måste många lämna jobbet runt 17.00. Då blir starten för senaste samtal runt 16.15.  Har man en halvtimmes resväg och en förskola som stänger 18 kan senaste samtalet starta runt 16.45. Och man kan ju hålla i minnet att den som lämnar jobbet 17.00 efter att ha börjat kanske 7.30, den människan har redan gjort sina 9 timmar på plats (dvs 45-timmarsvecka).

    Visst får man kanske vara beredd på några sena dagar ibland om man jobbar heltid. Men lärare HAR ofta sena dagar ändå, det är APT och andra möten på kvällstid eftersom det är enda chansen att träffa all personal (när skolan är öppen måste ju några vara med barnen). I snitt kanske det är möten till 19-20 någon dag i månaden för många och där har man liksom redan fyllt sin barnvaktskvot, sedan får man snällt passa förskolans tider. Och - hur slappt det än kan låta för alla med riktiga, respektabla jobb - bara vara på jobbet max 8-10 timmar per dag. Med en starttid på 7.30-8 blir eftermiddagarna inte senare än att man måste dra 17, vilket som sagt ger start för sista samtal runt 16.00.
  • hammarhajen
    gbgumman skrev 2013-09-03 05:45:32 följande:
    Ja har jag sagt något annat. Det är knappast min ekonomi jag tänker på. Utan jag faktiskt inte har en chans att göra mitt jobb. Jag har också en akademisk utbildning (5 år studier inkl en magisterexamen)och det är inte så att mina arbetsuppgifter blir gjorda för att en vikarie sätts in.

    Så är det, att skaffa barn innebär att man tar på sig ett himla ansvar och ganska mycket jobb.
  • hammarhajen
    gbgumman skrev 2013-09-03 05:52:19 följande:
    Utmärkt att de ligger på kvällstid. Du tror visst att jag svarar dig det gör jag inte i detta fall. Utan tuffen. Det jag skev av inte att jag inte kan komma ifrån kvällstid. Det jag skrev var att det ät tufft att vara arbetande småbarnsförälder. Det vore kul om det i skolans värld ens fanns den lilla gnutta förståelse. Så fort man inte får ihop det är man en värdelös förälder. De ända det får vara synd om är lärare. De är tydligen de ända som ligga sömnlösa över sina arbetsuppgifter. Jag har just stigit upp efter en natt då jag i vanlig ordning vakna tre för att jag legat och tänkt på hur jag ska få ihop det på jobbet och över mina arbetsuppgifter. Nej jag tjänar inte mer än er. Troligen mindre.

    Du tror inte lärare själva är drabbade av livet då? Att det kanske DÄRFÖR är viktigt att hålla på sina arbetstider för att inte duka under?

    Även lärare har egna läkarbesök, barn med tandläkartider, fiolavslutningar, psykologbesök, föräldramöten osv. Läkarbesöken tar man VAB för, något man måste räkna med om man skaffar sig barn. Och skolaktiviteterna är max ett par per termin för en "normal" elev. Föräldramöten är på kvällstid och även om man inte kan styra utv. samtal helt så brukar det ändå finnas alternativ.
  • hammarhajen
    kaffe skrev 2013-09-06 19:40:31 följande:
     Det var värst vad du bestämmer vad jag tycker!!

    Jag har inte  påstått att ni lärare har en massa hål som ni borde kunna ta samtalen på, det är din tolkning och du som helt appropå igen och igen berättar om hur just ditt schema ser ut.

    Däremot, ni lärare som skriver i tråden säger att ni har 35 timmar arbetplatsförlagd tid i veckan.  Mej veterligen har ingen elev i  grundskolan eller gymnasiet 35 timmar lektionstid i veckan. Om ni är 35 timmar i veckan i skolans lokaler borde det finnas tid antingen före eller efter skoldagens slut då eleverna inte har  lektioner? Eller?  Att ta utvecklingssamtal på håltimmar kan väl vem som helst räkna ut att det inte går att pussla ihop. 

    Men för att reda ut det då. Hur många timmar i veckan är eleverna i skolan? Svara i timmar som i 60 minuter.
     
    På lågstadiet där jag jobbar går barnen 8-14 varje dag, det gör 30 h i veckan.

    Nej, alla barn går inte till 14 varje dag, men klasserna delas i halvgrupper och en grupp slutar tidigt och den andra sent. Så läraren är bunden till 8-14, varje dag.     

    Nej , barnen har inte lektioner nonstop 8-14. De har 15 min rast på förmiddagen (för lite för samtal), 30 min lunch då läraren måste passa barnen (går inte att ha samtal) och 30 min lunchrast (för lite för samtal). 1,25 h av varje dag "försvinner" alltså utan att läraren varken undervisar eller har möjlighet att hålla samtal.

    Sen tillkommer en del möten som krävs för att verksamheten alls ska fungera och nödvändiga förberedelser som MÅSTE göras på plats, typ kopiering och iordningställande av material. Mycket kan man göra hemifrån. Men inte dela upp plockmaterial till matematik eller lägga orienteringsbanan i skogen.   

    Men egentligen spelar det väl ingen roll hur vårt schema ser ut? Det som känns så tråkigt är ju att du inte verkar vilja tro på lärare när de säger att de inte hinner. Varför förutsätta att lärarna inte försöker göra sitt bästa?   

      
  • hammarhajen
    kaffe skrev 2013-09-06 21:21:09 följande:
     Men det blir många såna småstunder som försvinner. Vissa, som skoljoggen som någon här hakat upp sej på är förmodligen kalkylerad då det är en återkommande händelse, medan andra kommer lite oplanerat och inte är det. Gemensamt för dom alla är att rektorn eller vem det nu är godkänt det. Många småstunder blir i slutändan ganska mycket tid som försvinner. 

     
      

    HÄR håller jag med dig fullt! Alldeles för mycket lektionstid "försvinner" av både det ena och andra skälet.     
  • hammarhajen
    hammarhajen skrev 2013-09-06 21:44:24 följande:

    HÄR håller jag med dig fullt! Alldeles för mycket lektionstid "försvinner" av både det ena och andra skälet.     

    Men just utvecklingssamtal är nog det mest "lektionsaktiga" man kan ta sig för om man inte är på lektion, så där har jag inga synpunkter. Utvecklingssamtal handlar ju om att reflektera över det egna lärandet och är kanske ett BÄTTRE lärtillfälle än lektionen man missar, eftersom man har en lärare helt för sig själv och relativt gott om tid att prata om bara den egna kunskapsutvecklingen.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?