Sevillana skrev 2013-09-01 14:56:25 följande:
Så förtroendetid är enbart hemarbete, lyxigt. Jag tycker gott att lärare förtjänar en bra slant mer i kuvertet, men att gnälla över mastiga arbetstider är i min åsikt väldigt verklighetsfrånvänt.
Jag snittar ca 40-45 timmar/vecka och då räknar jag självklart inte med nätter eller resor vid konferenser osv (ca 40 resdagar/år) Kompenseras för detta med tre extra semesterdagar och en hyfsad lön, ingen komp utöver det. Detta är standard för alla inom min bransch.
Jag hade inte tackat nej till garanterat lediga mellandagar eller långa sammanhållande sommarsemestrar som lärare har, men jag klagar inte för jag visste vad jag gav mig in på.
Lärare har hyfsade villkor bortsett lönen anser jag och jag förstår inte varför det inte kan vara möjligt att planera in möten med arbetande föräldrar innan 9 eller efter 16. Alla förklaringar hittills låter krystade hittills.
Vi har ju sammanhängande lång ledighet för att vi har 45 timmars arbetsvecka. Ofta jobbar jag mycket mer än mina 45 timmar..
Garanterat lediga klämdagar har vi inte, vi jobbar de flesta av dem..
Jag kan ha möten innan 9 och i enstaka fall efter 16 om det verkligen inte går att lösa på annat sätt. Men att ha 15 samtal efter klockan 16 har jag inte.. Jag har också en familj jag vill träffa. Jobbar redan tillräckligt som jag gör