Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    MadHatter skrev 2013-09-01 17:09:55 följande:


    Jag är som sagt uppväxt med lärare och vet hur hårt de flesta jobbar, hur krångliga vissa arbetssituationer är och hur traditionen kring att "läraryrket är ett kall" påverkat villkor negativt.

    Jag anser inte på något sätt att lärare ska jobba gratis. Jag anser dessutom att detta nya som vissa skolor börjat med att fördela lektionstid lite annorlunda så att utvecklingssamtalen kan ligga inom normal arbetstid (inom ramen 7-18) är mycket bra.

    Däremot tycker jag att det är väldigt märkligt att en person som jobbar heltid inte några veckor varje termin skulle kunna ha möten förlagda efter kl 15. Det är också konstigt om tio timmar per vecka under några veckor inte får användas till denna arbetsuppgift som arbetstagaren trots allt är skyldig att genomföra. Hur går det då ihop rent praktiskt?

    Och om det skulle vara så att lärare generellt har det så att de i princip aldrig behöver vara på jobbet efter 15 och alltid har möjlighet att lägga tio timmar i vecka på arbete hemifrån så vore ju villkoren rätt bra kan jag tycka.

    Dock överensstämmer detta inte med den verklighet jag ser, de lärare jag ser är som sagt ofta kvar på jobbet efter 15 och har möjlighet att göra alla sina timmar på arbetsplatsen om de vill. Ofta är det dock brist på bra arbetsplatser på skolan, vilket försvårar det.
    Men jag har minst 15 mentorselever = minst 7,5 timmes samtal, oftast upp emot 10 timmar. Sen har jag samtal med några av dem (2-3 stycken) var fjärde vecka också. Skulle alla dessa ligga utanför min arbetstid så skulle jag ju aldrig träffa min egna familj känns det som..
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:32:58 följande:


    Nej, det jag ifrågasätter är att du (eller inte du egentligen utan någon annan i tråden som jag svarade från början)verkligen hinner med alla samtal före kl 15.
    Det låter ju ohållbart om man har lektioner mellan 8-14.30 och sedan måste hinna med utvecklingsamtal innan kl 15 och inte får använda sin övriga arbetstid till detta.

    Det jag ifrågasatte egentligen var att vara kvar på jobbet efter 15= jobba gratis, vilket jag uppfattade som någon hävdade.
    Ah, jag har ofta samtal efter klockan 15 eller vid 7.30 på morgonen, men merparten ligger mellan 8 och 16! Sen kan det hända att man inte alls får ihop det och då får man lösa det då. MEn vår chef vill helst inte att vi använder förtroendetiden till det! I så fall måste vi kunna kompa ut det på annat sätt. Jag
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:32:58 följande:


    Nej, det jag ifrågasätter är att du (eller inte du egentligen utan någon annan i tråden som jag svarade från början)verkligen hinner med alla samtal före kl 15.
    Det låter ju ohållbart om man har lektioner mellan 8-14.30 och sedan måste hinna med utvecklingsamtal innan kl 15 och inte får använda sin övriga arbetstid till detta.

    Det jag ifrågasatte egentligen var att vara kvar på jobbet efter 15= jobba gratis, vilket jag uppfattade som någon hävdade.
    Var inte färdig men dottern lyckades skicka! När jag måste lägga ett samtal efter min arbetsplatsförlagda tid så räknar jag av det från förtroendetiden istället för annars hade jag jobbat gratis..
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:41:17 följande:


    Det känns självklart för mig att man ska göra så som du- hur menar arbetsgivaren annars att man ska läsa det?
    Kompa ut när man inte har lektioner, dvs om man har lite ledig tid på morgon eller eftermiddag.
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:51:06 följande:


    Fast jag tänker så här - om man har lektioner 8-11 och 12 15 - och två timmar som man ska jobba med planering efter 15. (Om man nu har tio planeringstimmar i veckan)
    Vad är då skillnaden för dig som lärare om du planerar mellan 11 och 12 och tar utvecklingssamtalen mellan 16-17 istället för tvärtom?
    Din arbetstid blir ju lika lång för det och fördelningen mellan elevtid och planeringstid den samma.
    För förtroendetiden ska egentligen inte användas till utvecklingssamtal. Förtroendetiden är sådan tid som vi förfogar över och som till största del handlar om planering. Kanske sådant som inte går att göra på jobb eller som behöver längre tid till att klaras av (jag sitter t.ex. gärna och rättar uppsatser flera timmar i sträck istället för 30 min där och 30 min här)..

    Men jag håller med dig till viss del, förutom att om min arbetsplatsförlagda tid slutar 16 så vill jag kunna hämta mina barn på förskolan t.ex., och väljer att jobba klockan 20 istället när de sover t.ex..
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 17:59:45 följande:


    Fast förtroendetriden - den tid som ska gå till att planera, rätta mm blir ju precis lika lång i mitt exempel - du tar ju inte av den. Däremot gör du en del av den tiden på jobbet istället för hemma. Men så länge det inte är varje vecka hela året kan det väl inte vara ett jätteproblem?
    Många lärare jag känner gör alla sina arbetstimmar på arbetsplatsen - alltså även förtroendetiden.
    Är man småbarnsförälder förstår jag att det är skönt att kunna jobba efter barnen lagt sig istället och hämta barnen tidigare - men ni har alltså rätt till det oavsett hur det påverkar arbetet i övrigt?
    Ja, så länge vi är våra 37,5 timmar på jobb..

    För mig hade det blivit flera veckor om året eftersom jag har 15-16 mentorselever och 3-4 av dem är sådana jag måste ha möte med var tredje-fjärde vecka.
  • älskarlivet81
    Harvester skrev 2013-09-01 20:03:06 följande:

    Och om man inte är så viktig för sin arbetsgivare? Ska man säga upp sig och bli arbetslös då istället?
    Under hela min skolgång (80- och 90-tal) låg alla "kvartsamtal" som det hette på kvällstid. Har svårt att tro att alla dessa lärare jobbade gratis..?
    Då var också samtalen väldigt korta och man hann med många på en kväll.. Och nej jag tror inte att de fick något extra betalt för detta..
  • älskarlivet81

    Det blir allt vanligare!


    Tom Araya skrev 2013-09-02 20:41:37 följande:
    Vilka lärare har 40-timmarsveckor under skoltiden?

    Vad som faller utanför skoltid finns väl inget bestämt om klockslag.

  • älskarlivet81

    Jag är också heltidsarbetande småbarnsförälder.. Därför vill inte jag sitta på kvällarna med DINA barn.


    gbgumman skrev 2013-09-03 05:52:19 följande:
    Utmärkt att de ligger på kvällstid. Du tror visst att jag svarar dig det gör jag inte i detta fall. Utan tuffen. Det jag skev av inte att jag inte kan komma ifrån kvällstid. Det jag skrev var att det ät tufft att vara arbetande småbarnsförälder. Det vore kul om det i skolans värld ens fanns den lilla gnutta förståelse. Så fort man inte får ihop det är man en värdelös förälder. De ända det får vara synd om är lärare. De är tydligen de ända som ligga sömnlösa över sina arbetsuppgifter. Jag har just stigit upp efter en natt då jag i vanlig ordning vakna tre för att jag legat och tänkt på hur jag ska få ihop det på jobbet och över mina arbetsuppgifter. Nej jag tjänar inte mer än er. Troligen mindre.

  • älskarlivet81

    Vad får dig att tro att dina barn är viktigare än våra egna? Jag är en duktig pedagog och bra på att,se alla barn, men mina egna barn är viktigast.. Mitt jobb får aldrig gå ut över dem.


    gbgumman skrev 2013-09-03 06:10:27 följande:
    Lämnar tråden för nu vet jag hur lärare tänker om föräldrar som har svårt att få ihop det. Jag förstår att lärare har det svårt att få ihop det. De enda de synd om är just lärare. Nöjda!

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?