Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    kaffe skrev 2013-09-03 19:21:33 följande:
    Ok, men ni har väl ett x antal timmar som inte är lektionstid som är arbetsplatsförlagda?
    Absolut, men hur varje skola lägger upp det där är lite olika.

    Hos oss är det så att utvecklingssamtal ska ligga på den arbetsplatsförlagda tiden som vi själva inte har lektioner. Dvs. det tas så klart inte in vikarier för oss, men däremot kan eleven ha lektion just då.
  • älskarlivet81

    kaffe skrev 2013-09-03 19:36:53 följande:
    Hur många timmar har ni som är arbetsplatsförlagda per vecka som ni inte har lektion?

    Tror det är ungefär hälften av den tiden eller något. HAr inte det i huvudet just nu.

    Jag har 16 mentorselever. 2 samtal med alla varje läsår á 30-60 minuter. 3-4 stycken har jag 40-50 minuters möte med var tredje vecka.
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-03 19:56:43 följande:


    Då har ni ca 17 timmar som inte är lektioner (eller inte ni, du). Hur anpassar sig ledningen till de krav de ställer? Dvs ser de till att låta bli andra möten mm de veckor ni har utvecklingssamtal?
    Kan man flexa med sin arbetsförlagda tid? Dvs vara kvar till 18 en vecka för att gå hem kl 15 i två sen (om den atbetsplatsförlagda tiden är till 16)?
    Nej oftast kan man inte flexa med sin arbetsplatsförlagda tid eftersom det ofta är lektioner direkt på morgonen och sen tills man slutar. Har nog aldrig varit med om att det är ren planeringstid i början eller slutet av dagen..
  • älskarlivet81
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 20:01:49 följande:
    En dag i veckan har jag bara schemalagt direkt på morgonen + senare på eftermiddagen. Ett stort "hål" av planeringstid som inte direkt är något att kompa.
    Precis, så kan det också se ut..
  • älskarlivet81

    Det går ju inte att kompa ut något om hålet är mitt på dagen..


    kaffe skrev 2013-09-03 20:21:20 följande:
    Om du ändå har arbetsplatsförlagd tid, spelar det väl ingen roll vilken tid "hålet" är?? Det måste väl vara bättre att ha en lång sammanhängande tid än flera småstunder.

  • älskarlivet81

    Så du tycker att jag ska sitta på kvällarna i flera veckors tid istället?


    kaffe skrev 2013-09-03 20:22:49 följande:
    Jag är ledsen, men hur mycket jag än räknar plus och minus har jag svårt att sej att man måste ta lektionstid från barnen för att kunna genomföra utvecklingssmtalen. 

  • älskarlivet81

    Låt säga att utvecklingsstörning är totalt 14 timmar, det blir 7 kvällar om jag jobbar till 18. Sen + 4 timmar var tredje vecka är 2 kvällar till var tredje vecka...


    kaffe skrev 2013-09-03 20:34:03 följande:
    Nej, det har jag inte sagt.  Jag tycker däremot inte att man får  stjäla lektionstid av barnen för utvecklingssamtal. Med tanke på att ni har lika mycket arbetsförlagd tid som undervisningstid så borde den ekvationen inte vara omöjlig.

    Sen var det 16 elever du hade med 30-60 minuters samtal 2 ggr per år + 3-4 stycken som du hade samtal med var 3:e vecka.  Hur du kan få ihop flera veckors hela kvällar av det är en gåta för mej. 

  • älskarlivet81

    Då får du ta det med rektorn om det händer dig. Det är vår rektor som gått ut med den här infon..

    Jag har också barn jag vill hem till. Hade jag velat jobba till 18-19 flera dagar/månad så hade jag valt ett annat yrke.


    kaffe skrev 2013-09-03 20:48:19 följande:
    7 kvällar är inte flera veckor. Dessutom är det en gång per termin. väljer du att i stället jobba till 19 eller 20 så blir det ännu mindre antal kvällar.  Att jobba 2 kvällar till 18 var tredje vecka är inte heller speciellt mycket.  Inte på en heltidstjänst.  

    Men, men jag struntar egentligen i när ni lärare lägger era utvecklingssamtal så länge dom inte krockar med barnens lektioner.  

  • älskarlivet81

    Finns annat som elever går ifrån för, elevråd, besök hos skolsyster, kurator etc.


    MadHatter skrev 2013-09-03 20:53:41 följande:
    När skolorna gör som i ts och stänger skolan tidigare är de ju tvungna att kompensera de lektionerna på annan tid under året. Det är ju lagstadgat hur många lektioner en elev ska ha.

    Om det handlar om att en enskild elev går ifrån en enstaka lektion går det säkert motivera på något sätt inom läroplan och kursplaner.

    Däremot borde det ju kunna störa andra elever och övriga lektioner om elever går ifrån lektioner hela tiden under några veckors tid. Tänker att det kanske blir rörigt?

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?