• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Tuffen

Jag bryr mig faktiskt inte om vad föräldrar anser i den här frågan. Jag jobbar 8-15 (med undantag för en dag i veckan då vi har konferens till 16). Under den tiden ska utvecklingssamtalen ligga. Jag jobbar inte obetald övertid. Att få ut pengar eller tid övertid är i princip inte möjligt, det skrattar bara arbetsgivaren åt. Om ni vill komma åt detta får väl ni föräldrar ringa rektorerna och kräva verklig övertid för oss lärare, tid vi får betalt för i form av tid eller pengar. Så länge ni inte gör det ligger mina samtal mellan 8-15. Jag jobbar inte gratis. 

• Flickan och kråkan
    Tuffen skrev 2013-09-01 13:54:14 följande:
    Jag bryr mig faktiskt inte om vad föräldrar anser i den här frågan. Jag jobbar 8-15 (med undantag för en dag i veckan då vi har konferens till 16). Under den tiden ska utvecklingssamtalen ligga. Jag jobbar inte obetald övertid. Att få ut pengar eller tid övertid är i princip inte möjligt, det skrattar bara arbetsgivaren åt. Om ni vill komma åt detta får väl ni föräldrar ringa rektorerna och kräva verklig övertid för oss lärare, tid vi får betalt för i form av tid eller pengar. Så länge ni inte gör det ligger mina samtal mellan 8-15. Jag jobbar inte gratis. 
  • Natulcien
  • violis

Nej, jag tycker inte det är ok OM inte skolan då,tagit bort motsvarande tid i studiedagar. Skolan är skyldig att ge barnen ett visst antal lektionstimmar per läsår i varje ämne. Med det här upplägget försvinner ju 12,5 h timmar som alltså måste kompenseras på något sätt. ( Och NEJ jag anser inte heller att man ska kunna ta ledigt för semester resor under terminerna, är det för dyrt att åka på loven får man kanske åka varannat,var tredje år istället o spara ) Dessutom är det som regel svårt för de flesta föräldrar att komma i från sådana tider för utvecklingsamtal alla jobbar inte ens på samma ort som man bor och då är det inte så lätt att kunna sticka ifrån för ett halvtimmes möte. För egen del skulle det inte funka, jag har 30 min resväg till jobbet så för ett barn skulle det bli 1,5 h bortavaro från arbetet ,på en tid på dagen så det inte fungerar på min arbetsplats att någon " försvinner" .jag jobbar själv som förskollärare och visst lägger jag endel utvecklingsamtal mitt på dagen men då lägger jag dem i anslutning till hämtning/ lämning och anpassar mig till när föräldrarna kan, så en hel del samtal hamnar på kvällstid också eller eftermiddagstid efter min arbetstid, vi har till skillnad mot lärarna inte 10 timmars förtroende tid utan vi har 2 timmar i veckan sämsta räcka till APT( personalmöte hela förskolan) och avdelningsplanering ,egen planering och förberedelser för både tema,samlingar och utvecklingsamtalen, Att lärarna i skolan har fler timmar är självklart de har ju mer att planera ! Men rimligtvis borde även endel av utvecklingsamtalen hamna inom den tiden också. Några jämförde med tandläkartider, men en tandläkar tid kan man styra lite mer över när och vilken dag det passar att lägga den utifrån hur man jobbar. SEN är det en annan fråga i det hela att det är alldeles för LITE planerings tid både inom skola och förskola för att kunna uppfylla alla målen i läroplanerna ordentligt . Men bortsett från det så är det så att väljer man ett lärare yrke oavsett åldersgrupp så måste man också räkna med att det ingår en viss mängd kvällsarbete också.

• gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 13:39:04 följande:
    Vad har du för arbetstider då?
    7,45-17,30

7,45-17,30

7,45-15,30

7,45-15,30

8-15,30
  • gbgumman
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 13:35:54 följande:
    Antagligen får ni betalt för de mötena då? ELler har en bättre grundlön där sådana möten ingår efter arbetstid?
    Jag tar ut det som komp men bara om det funkar för övriga kollegor.
  • MadHatter

Jobbar du deltid? Annars kan ju inte de arbetstiderna stämma?

Den arbetsförlagda tiden är ju minimum - minst tid som måste ligga på arbetsplatsen ( vilket jag personligen tycker är fånigt i synnerhet då det sällan finns bra arbetsplatser på skolorna) - du kan ju lägga alla dian 45 timmar där om du vill.

Du kan väl också flexa inom de tio förtroendetimmarna - dvs göra 15 timmar en vecka och fem en annan?
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:08:58 följande:
    Ja....just det. Komp. funkar sällan för lärare som har väldigt tighta scheman... och övertid existerar inte.

Så...vad göra?
  • MadHatter

Är det för övrigt någon som ansett att all tid måste vara kvällstid?

Jag tycker att de tiderna lärarna erbjuder kan ligga dagtid, tex 14-17 men att man i undantagsfall kan vara flexibel och ta en tid tex kl 0.7 eller 17.30 - men inte att det behöver vara normen.

• älskarlivet81
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:08:58 följande:
    Komp finns inte för lärare, såvida man inte råkar ha lite tid innan eller efter sina lektioner på morgonen resp eftermiddagen..
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?