• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • skogsvitter
    Tom Araya skrev 2013-09-01 12:11:11 följande:
    Jag tror inte mina föräldrar någonsin gått med till tandläkaren, möjligtvis före melanstadieåldern.
    Hur många gånger går barn hos tandläkaren före 10 års ålder?
    Vi var 4 barn så i vårt fall, minst 4 gånger per år. Eftersom min yngsta syster hade problem med tänderna blev det dock snarare kanske 10 gånger per år. Själv slog jag av en tand i mellanstadiet och fick krångel med en lagning som inte satt ordentligt. Ännu fler besök. Alla har inte gångavstånd eller kan ta buss till tandläkaren, vi hade ca 2 mil från skolan till tandläkaren tills vi började högstadiet och bytte skola. Men du går kanske ändå den sträckan på 4 mil till och från tandläkaren när du är 10 år...

Anser man att man inte kan följa sin tex 9-10 åring till tandläkaren vid behov så funderar jag helt ärligt på om man öht har tid att ha barn? Lika lite som när man anser att man inte har tid att gå på skolrelaterade samtal eller besöka skolan ibland för att se hur det egentligen är för barnet där. Som tur är så väljer ju majoriteten av alla föräldrar faktiskt att prioritera åtminstone de viktigaste mötena som berör deras barns utveckling, framgång och hälsa. Men tyvärr finns det väl alltid också de föräldrar som öht inte bryr sig...
  • Tom Araya
    skogsvitter skrev 2013-09-01 13:03:50 följande:
    Vi var 4 barn så i vårt fall, minst 4 gånger per år.
    Från födseln?
  • skogsvitter
    Tom Araya skrev 2013-09-01 13:05:05 följande:
    Från födseln?
    Va? Från 3 års ålder går alla barn till tandläkaren minst en gång om året. Nu snackar vi ju om skolbarn, inte nyfödda.
  • Tom Araya
    skogsvitter skrev 2013-09-01 13:06:27 följande:
    Va? Från 3 års ålder går alla barn till tandläkaren minst en gång om året. Nu snackar vi ju om skolbarn, inte nyfödda.
    Förvisso men det innebär ändå 8 färre besök för dig som har 4 barn.
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-08-31 19:44:16 följande:

Men ska lärarna sitta kvar efter skoltid då, menar du?

Varken jag eller min man jobbar som lärare ändå har vi möten efter arbetstid. För att våra kunder ska ha det bra. Det kallas service.
  • skogsvitter
    Tom Araya skrev 2013-09-01 13:11:12 följande:
    Förvisso men det innebär ändå 8 färre besök för dig som har 4 barn.
    Vi pratar fortfarande om skolbarn, barn går så vitt jag vet inte i skolan när de är 0-3 år
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Punkster skrev 2013-09-01 12:54:13 följande:
    Vad jag syftar på är den eviga diskussionen i utvecklingssamtalstider om var samtalen ska ligga. Föräldrar kräver (just ordet "kräver" dyker ofta upp på FL tycker jag, i samband med diskussioner kring skola och förskola) att samtalen ska ligga sen eftermiddag eller kväll för att de ska hinna efter jobbet, och lärarna är ålagda att ha samtalen under sin arbetsplatsförlagda arbetstid av sina chefer. Så utifrån det är frågan: Ska lärarna arbeta obetald övertid eller ska föräldrarna gå ifrån sina jobb och förlora inkomst? Vem har företräde? Vems tid är värd mest?
    Men då kan man ju fråga om det verkligen är dikotomin man har att avgöra eller om det finns andra alternativ.

Generellt ska allt arbete ske på betald arbetstid, att hålla utvecklingssamtal är rimligen arbetstid alltså bör det vara betald arbetstid.

Som jag skrev tidigare är det ett problem för arbetsgivaren som denne måste ta tag i. Att kräva att föräldrar ska ta ledigt (som i många fall inte ens är möjligt) är inte ok, att tvinga lärare att arbeta obetalt är inte heller ok.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-08-31 21:53:28 följande:

Märkligt att folk går i taket p.g.a. en sån här grej. Och i nästa sekund så begär de ledigt och åker till Thailand i två veckor med ungen eftersom det är billigare att åka under terminen än på loven... Obestämd

Har aldrig begärt ledigt.
  • Natulcien
    Tom Araya skrev 2013-09-01 10:50:05 följande:
    När jag gick i skolan skedde i princip inga aktiviteter på dagtid som föräldrar skulle delta i.
    Nu vet jag inte hur gamma du är? Men läraryrket har förändrats en hel del, bl.a. genom den reglerade arbetstiden. "Förr" gjorde lärarna sina lektioner och gick hem sen, samt hade lika långt sommarlov som eleverna. Men det är ett minne blott...
  • Tom Araya
    skogsvitter skrev 2013-09-01 13:29:32 följande:
    Vi pratar fortfarande om skolbarn, barn går så vitt jag vet inte i skolan när de är 0-3 år
    Sant.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?