Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Jag lägger mina samtal med starttid 15.00 och 16.00 och hinner då två per dag. Minst ett samtal per dag hamnar då på min förtroendetid, men ett samtal hamnar till stor del inom ramen för arbetsförlagd tid. Inga problem med det. Däremot skulle jag aldrig lägga samtalen senare än med starttid 16.00-16.15 och det brukar inte vara några problem för föräldrar att dyka upp dessa tider. Något år kan min klass ha sovmorgon till klockan 9.00 en dag i veckan och då kan jag erbjuda samtal klockan 8.00 också.
Tycker inte lektionstid ska tas till utvecklingssamtal precis som jag inte tycket att föräldrar ska ta ledigt för sina barn under terminerna för nöjesresor.
Vi har ett lokalt avtal som gör att vi är utlagda 34.5 tim i veckan. Sista halvtimmen sparas till samtal och vi kan då lägga den på kvällar etc. Jag brukar därför erbjuda tider på eftermiddagar och kvällar till föräldrar. Hade vi inte haft så hade jag nog lagt det dagtid. Generellt sett tycker jag att om man kan ta en tandläkartid eller läkartid på dagtid så kan man komma på utvecklingssamtal på dagtid också. Däremot verkar det konstigt att ta massa lektionstid till samtal. Då försvinner ju viktig tid som ska vara garanterad.
Jag jobbar på en skola med elever i åk 1-3. En vecka per termin är det fritids från kl 12. Lärarna försöker lägga så många samtal som möjligt den veckan. Våra elever går längre skoldagar än nödvändigt resten av läsåret så de får ändå sin garanterade undervisningstid. De allra flesta föräldrar vill hjälpa till och försöker komma på sin tilldelade tid oavsett när den ligger. Ibland går det inte och då brukar de kunna erbjudas en annan tid istället. Det är en hög arbetsbelastning på lärarna idag, oavsett vad vissa vill få det att låta som, har man inte insikt i vad arbetet innebär är det nog svårt att föreställa sig. Dessutom är man ofta inte riktigt klar i huvudet efter en hel dags lektioner.
Om jag skulle lägga alla mina samtal med föräldrar utanför arbetsplatsförlagd tid och få betalt extra för det skulle jag bli förmögen .
För er som inte arbetar inom skolan är ni medvetna om hur många samtal det kan bli för mig som lärare under en termin? Självklart har jag alla vanliga utvecklingssamtal = 30-60 minuter (beroende på elev) x antal mentorselever. Utöver det har jag många föräldrar som jag regelbundet måste träffa utöver utvecklingssamtalet. Åtgärdsprogram ska upprättas och uppföljas - var sjätte vecka. Dessutom undervisar jag många elever som jag inte är mentor för. För X antal av dessa behöver jag delta i utvecklingssamtalet (tillsammans med elevens mentor), och dessutom samma sak om det är i mitt ämne eleven har åtgärdsprogram i.
Skulle jag tvingas lägga alla mina samtal utanför arbetsplatsförlagd tid skulle jag säga upp mig.