• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Tuffen
    MadHatter skrev 2013-09-01 14:09:12 följande:

Jobbar du deltid? Annars kan ju inte de arbetstiderna stämma?
    Den arbetsförlagda tiden är ju minimum - minst tid som måste ligga på arbetsplatsen ( vilket jag personligen tycker är fånigt i synnerhet då det sällan finns bra arbetsplatser på skolorna) - du kan ju lägga alla dian 45 timmar där om du vill.
    Du kan väl också flexa inom de tio förtroendetimmarna - dvs göra 15 timmar en vecka och fem en annan?
    Jag jobbar 35 h per vecka på jobbet , 7 h per dag. Jag har pedagogisk lunch. Inom den tiden ska utvecklingssamtalen ligga. Jag kan INTE flexa när det gäller min arbetsplatsförlagda tid eftersom jag har en lektion först och en sist varje dag (alltså en kl 8 och en som slutar strax före 15). Förtroendetiden ska inte gå till utvecklingssamtal, den tiden behövs till annat (planering, rättning, spontana föräldrakontakter osv). 
  • älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-01 14:09:12 följande:

Jobbar du deltid? Annars kan ju inte de arbetstiderna stämma?
    Den arbetsförlagda tiden är ju minimum - minst tid som måste ligga på arbetsplatsen ( vilket jag personligen tycker är fånigt i synnerhet då det sällan finns bra arbetsplatser på skolorna) - du kan ju lägga alla dian 45 timmar där om du vill.
    Du kan väl också flexa inom de tio förtroendetimmarna - dvs göra 15 timmar en vecka och fem en annan?
    Vi har 35 timmar på skolan och sen lunch till det, så 37,5 timmar är vi på jobbet.
    Flexa inom förtroendetimmarna funkar sällan, inte för mig i alla fall (vet att du inte citerade mig, men jag svarade ändå).
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 14:12:08 följande:
    Ja....just det. Komp. funkar sällan för lärare som har väldigt tighta scheman... och övertid existerar inte.

Så...vad göra?
    Samma här. Mycket tight schema. Man får helt enkelt prata med läkare och hitta en tid som passar båda. Det är ofta serviceinriktade och vill att man ska ha det bra.
  • gbgumman
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 14:18:59 följande:
    Komp finns inte för lärare, såvida man inte råkar ha lite tid innan eller efter sina lektioner på morgonen resp eftermiddagen..
    Ops får ofta höra av lärare att de har massa komp att ta ut. Ny info för mig. Ska säga det nästa gång.
  • gbgumman
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:25:12 följande:
    Samma här. Mycket tight schema. Man får helt enkelt prata med läkare och hitta en tid som passar båda. Det är ofta serviceinriktade och vill att man ska ha det bra.
    Kan bara ta ut fre efter 12 och på sommaren då jag faktiskt jobbar en hel del.
  • Sevillana

Lustigt, i andra trådar klagar lärare över att de i princip jobbar dygnet runt, men här verkar det vara så att ingen jobbar efter 16.00.
    Lärarkåren verkats vara hyfsat verklighetsfrånvända.

• Punkster
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:26:38 följande:
    Ops får ofta höra av lärare att de har massa komp att ta ut. Ny info för mig. Ska säga det nästa gång.
    Att som lärare samla på sig komptid är snarare regel än undantag. Att kunna ta ut den är en annan sak.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:25:12 följande:
    Jaha...nyss skrev du ju att du tar ut komp..? Hur ska du ha det?

Få läkare jobbar dock gratis... de har dessutom betald övertid.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:26:38 följande:
    Precis. Men de kan aldrig ta ut den...
  • Tuffen
    Sevillana skrev 2013-09-01 14:29:25 följande:
    Lustigt, i andra trådar klagar lärare över att de i princip jobbar dygnet runt, men här verkar det vara så att ingen jobbar efter 16.00.
    Lärarkåren verkats vara hyfsat verklighetsfrånvända.
    Du måste skilja mellan arbetsplatsförlagd tid och förtroendetid. Jag jobbar efter 16, men inte på skolan. 
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?