Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?
Självklart är det okej, så var det när jag gick i skolan för en 10 år sedan.
Jag lägger mina samtal under min arbetsförlagda tid 35h. Men inte på mina lektioner. Däremot får eleven gå ifrån lektion. Ibland lägger jag in samtal i direkt anslutning till den tiden om föräldrar inte har möjlighet att komma under min arbetstid. Min förtroendearbetstid, 10h, används till planering av lektioner och rättning. Förtroendetiden ska inte användas till utv.samtal. Dessa ska rymmas inom våra 35h. Detta gäller alltså ferietjänst.
Hos oss har skolan en samtalsdag på hösten och en på våren. Skolan har då ingen undervisning utan lärarna tar alla samtal under den dagen och går från rum till rum. Sen har vi elevledda samtal, dvs eleven håller själv i första kvarten av samtalet och läraren är bara med på sista kvarten. Superbra upplägg. Fritids har hand om de barn som inte kan vara lediga. Så vet alla föräldrar redan när skolan drar igång på hösten att dessa 2 datum är det en halvtimmes samtal på.
Jag lägger mina samtal med starttid 15.00 och 16.00 och hinner då två per dag. Minst ett samtal per dag hamnar då på min förtroendetid, men ett samtal hamnar till stor del inom ramen för arbetsförlagd tid. Inga problem med det. Däremot skulle jag aldrig lägga samtalen senare än med starttid 16.00-16.15 och det brukar inte vara några problem för föräldrar att dyka upp dessa tider. Något år kan min klass ha sovmorgon till klockan 9.00 en dag i veckan och då kan jag erbjuda samtal klockan 8.00 också.
Tycker inte lektionstid ska tas till utvecklingssamtal precis som jag inte tycket att föräldrar ska ta ledigt för sina barn under terminerna för nöjesresor.
Vi har ett lokalt avtal som gör att vi är utlagda 34.5 tim i veckan. Sista halvtimmen sparas till samtal och vi kan då lägga den på kvällar etc. Jag brukar därför erbjuda tider på eftermiddagar och kvällar till föräldrar. Hade vi inte haft så hade jag nog lagt det dagtid. Generellt sett tycker jag att om man kan ta en tandläkartid eller läkartid på dagtid så kan man komma på utvecklingssamtal på dagtid också. Däremot verkar det konstigt att ta massa lektionstid till samtal. Då försvinner ju viktig tid som ska vara garanterad.
Enligt vårt fackombud ska utvecklingssamtalen ligger under det som förr kallades arbetsplatsförlagd tid (har för mig att just det begreppet inte längre finns i avtalet, men jag kan ha fel). Det betyder att de ska ligga under den tid vi är i skolan, d v s 35 h per vecka. I mitt fall är det mellan 8-15, eftersom jag har pedagogisk lunch.
Oj, såg nu att det var högstadiet!
De har säkert tagit hänsyn till det upplägget när de lagt schemat.
De måste se till att barnen får rätt antal lektionsyimmar i respektive ämne men så länge de gör det kan de ju lägga utvecklingssamtal när som - föräldrarna måste ju dock ha möjlighet att komma förstås.