Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
Att rent generellt lägga utvecklingssamtal under skoltid tycker jag är ok, under förutsättningen att man som lärare under den tiden inte har någon inplanerad lektion. Men jag tycker det är ok att en elev går ifrån en lektion en stund för att ha utvecklingssamtal. Att ställa in en lektion med en hel klass bara för att en elev ska kunna ha utvecklingssamtal tycker jag är fel. Alternativet är väl annars att det sätts in vikarie under tiden som utvecklingssamtalet hålls, en kollega kanske kan täcka upp osv. Men det upplägg som TS beskriver tycker jag låter mindre bra.
Sen är ju alltid utvecklingssamtal ett gissel. Många lärare är ålagda att hålla samtalet under sin arbetsplatsförlagda tid, t.ex. 8-15 som Tuffen skrev. Men under samma tid ska det även klämmas in lektioner, rastvakter, diverser planeringar, möten, lunchrast och annat. Det brukar bli klurigt. Samtidigt som många föräldrar ofta högljutt klagar över att utvecklingssamtalen ofta läggs på tid som de inte kan. Det skulle passa dem bättre med kvällstid osv. Ibland undrar jag om utvecklingssamtalen faktiskt är värda att genomföra, om allt krångel under flera veckor för både lärare, elever och föräldrar faktiskt väger upp för det som samtalen faktiskt ger.