Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Att rent generellt lägga utvecklingssamtal under skoltid tycker jag är ok, under förutsättningen att man som lärare under den tiden inte har någon inplanerad lektion. Men jag tycker det är ok att en elev går ifrån en lektion en stund för att ha utvecklingssamtal. Att ställa in en lektion med en hel klass bara för att en elev ska kunna ha utvecklingssamtal tycker jag är fel. Alternativet är väl annars att det sätts in vikarie under tiden som utvecklingssamtalet hålls, en kollega kanske kan täcka upp osv. Men det upplägg som TS beskriver tycker jag låter mindre bra.

Sen är ju alltid utvecklingssamtal ett gissel. Många lärare är ålagda att hålla samtalet under sin arbetsplatsförlagda tid, t.ex. 8-15 som Tuffen skrev. Men under samma tid ska det även klämmas in lektioner, rastvakter, diverser planeringar, möten, lunchrast och annat. Det brukar bli klurigt. Samtidigt som många föräldrar ofta högljutt klagar över att utvecklingssamtalen ofta läggs på tid som de inte kan. Det skulle passa dem bättre med kvällstid osv. Ibland undrar jag om utvecklingssamtalen faktiskt är värda att genomföra, om allt krångel under flera veckor för både lärare, elever och föräldrar faktiskt väger upp för det som samtalen faktiskt ger. 

• Punkster
    Tom Araya skrev 2013-09-01 10:58:09 följande:
    Jag antar att den tiden räknades in i deras arbetstid.

Du kan heller inte motivera förlorad arbetsinkomst för X antal föräldrar mer än obetald övertid för lärare, båda är lika illa.
    Och där har vi själva grundproblemet med utvecklingssamtalet. Vems tid är värd mest? Lärarens eller förälderns?
  • Punkster

Vad jag syftar på är den eviga diskussionen i utvecklingssamtalstider om var samtalen ska ligga. Föräldrar kräver (just ordet "kräver" dyker ofta upp på FL tycker jag, i samband med diskussioner kring skola och förskola) att samtalen ska ligga sen eftermiddag eller kväll för att de ska hinna efter jobbet, och lärarna är ålagda att ha samtalen under sin arbetsplatsförlagda arbetstid av sina chefer. Så utifrån det är frågan: Ska lärarna arbeta obetald övertid eller ska föräldrarna gå ifrån sina jobb och förlora inkomst? Vem har företräde? Vems tid är värd mest?

• Punkster
    MadHatter skrev 2013-09-01 13:34:31 följande:

Det måste ju vara arbetsgivaren som bestämmer. Om arbetsgivaren kräver att personalen ska göra en viss uppgift mellan vissa klockslag är det gicetvis det som gäller.

Det hindrar dock inte föräldrar att tycka att skolans ledning tagit ett dåligt beslut i frågan. De kan då klaga direkt till skolledbingen eller till den enskilda läraren. Läraren får då meddela ledningens beslut till förälder samt föra vidare föräldrarnas synpunkter till skolledningen som får ta hänsyn till det.

Givetvis ska inte lärarna på eget initiativ arbeta på tider som ledningen gjort klart att man inte ska jobba på.

Men även en skoledning kan ju ändra på rutiner efter klagomål från kunderna.
    Precis. Men det är min uppfattning att det där sällan funkar i praktiken. Och oavsett vilka bestämmelser som finns så rasar debatten på FL varje gång det är dags för utvecklingssamtal. Tyvärr så finns det nog ingen perfekt (eller ens bra) lösning på detta problem för alla inblandade.
  • Punkster
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:26:38 följande:
    Ops får ofta höra av lärare att de har massa komp att ta ut. Ny info för mig. Ska säga det nästa gång.
    Att som lärare samla på sig komptid är snarare regel än undantag. Att kunna ta ut den är en annan sak.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?