• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Tuffen
    Natulcien skrev 2013-09-05 09:47:02 följande:
    Man kan ju faktiskt vara lite på hugget själv också, om man vet med sig att man har svårt att ta ledigt... t.ex. kontakta skolan i god tid och be om en tid istället för att sitta och vänta och sen klaga på tiden man får..? Oftast vet man ju redan i terminsstarten när utvecklingssamtalen ska ligga...
    Nä, DET kan du väl inte kräva av de stackars föräldrarna? Att göra något själva, det går ju inte. Det måste du förstå... :(
  • kaffe
    Morrran skrev 2013-09-04 20:09:33 följande:

Men jag tror att du har missförstått vad ett utvecklingssamtal är till för. Elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling är en stor del av läroplanen - att fostra eleverna till empatiska och demokratiska människor som har koll på sin personliga utveckling, är någonting man arbetar med ständigt, och ska arbeta med, i alla ämnen, på lektionstid. Så eleverna förlorar ingen lektionstid när de har undervisning - det är också undervisning! Bara en annan typ - men lika viktig.
    Jag vet mycket väl varför man har utvecklingssamtal, och jo jag tycker det är viktigt att ha samtalen så där är vi överens. 

Däremot håller jag inte alls med när du påstår att eleverna inte missar undervisning om dom "tvingas" gå ifrån en annan lektion för att ha sitt utvecklingssamtal.  Det enda det signalerar till barnen är att det är ok att gå ifrån lektionerna, att det inte spelar någon roll om man missar lite. 
  • Natulcien
    Tuffen skrev 2013-09-05 15:23:25 följande:
    Nä, DET kan du väl inte kräva av de stackars föräldrarna? Att göra något själva, det går ju inte. Det måste du förstå... :(
    Skrattande
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 16:24:25 följande:
    Jag vet mycket väl varför man har utvecklingssamtal, och jo jag tycker det är viktigt att ha samtalen så där är vi överens. 

Däremot håller jag inte alls med när du påstår att eleverna inte missar undervisning om dom "tvingas" gå ifrån en annan lektion för att ha sitt utvecklingssamtal.  Det enda det signalerar till barnen är att det är ok att gå ifrån lektionerna, att det inte spelar någon roll om man missar lite. 
    Utvecklingssamtal är ju en del av undervisningne också!

Då är du emot hälsosamtal hos skolsyster, samtal med kurator, friluftsdagar och andra sådana saker också?
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 16:40:54 följande:
    Utvecklingssamtal är ju en del av undervisningne också!

Då är du emot hälsosamtal hos skolsyster, samtal med kurator, friluftsdagar och andra sådana saker också?
    Ok, visa mej var det står att utvecklingssamtal är att likställa med undervisning.

Skillnaden mellan skolsystern och kuratorn jämfört med en lärare är att läraren har x antal undervisningsfria timmar i veckan + förtroendetid till sitt förfogande. Det har inte skolsytern eller kuratorn. 
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 16:47:53 följande:
    Ok, visa mej var det står att utvecklingssamtal är att likställa med undervisning.

Skillnaden mellan skolsystern och kuratorn jämfört med en lärare är att läraren har x antal undervisningsfria timmar i veckan + förtroendetid till sitt förfogande. Det har inte skolsytern eller kuratorn. 
    Det skulle innebära att jag aldrig skulle kunna ha utvecklingssamtal på min arbetstid med tanke på att eleverna har lektioner hela tiden!

Eftersom det handlar om ett barns utveckling och vad man ska göra i de olika ämnena så har det i allra högsta grad att göra med undervisningen! Dessutom lär sig eleven reflektera över sin situation och det har också med undervisning att göra.

• kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 16:50:57 följande:
    Det skulle innebära att jag aldrig skulle kunna ha utvecklingssamtal på min arbetstid med tanke på att eleverna har lektioner hela tiden!

Eftersom det handlar om ett barns utveckling och vad man ska göra i de olika ämnena så har det i allra högsta grad att göra med undervisningen! Dessutom lär sig eleven reflektera över sin situation och det har också med undervisning att göra.

Så du undervisar 45 timmar i veckan?

Ja det har att göra med undervisningen, men det är inte att likställa med undervisning. 
  • Hedebris

vi har alltid utvecklingssamtalen samma veckor varje år. på föräldramöten varje år, samt anslaget på väggen står vilka veckor det är.

ändå kommer det som en chock? vet man som förälder ett år i förväg att utvecklingssamtalen kommer ligga mellan den 7-13 oktober. Säg till läraren i god tid vilken tid som passar dig. vänta inte tills lappen med tider kommer upp  

• älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 16:54:16 följande:
    Så du undervisar 45 timmar i veckan?

Ja det har att göra med undervisningen, men det är inte att likställa med undervisning. 
    Nej, men utvecklingssamtalen ska i största möjliga mån ligga på min arbetsplatsförlagda tid (=35 timmar).. Sen har vi konferens 2,5 timmar/vecka. Det blir 37,5 timmar, sen tillkommer rastvakter på 1-1,5 timme/vecka och då är vi uppe i ca 39 timmar. Då finns det 6 timmar kvar att ha samtal på. Det innebär att mycket av den tiden ligger när eleverna har lektioner.

• kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 16:56:39 följande:
    Nej, men utvecklingssamtalen ska i största möjliga mån ligga på min arbetsplatsförlagda tid (=35 timmar).. Sen har vi konferens 2,5 timmar/vecka. Det blir 37,5 timmar, sen tillkommer rastvakter på 1-1,5 timme/vecka och då är vi uppe i ca 39 timmar. Då finns det 6 timmar kvar att ha samtal på. Det innebär att mycket av den tiden ligger när eleverna har lektioner.

Så konferenser och rastvaktning gör du utanför din arbetsförlagda tid? Vad kallas den tiden?

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?