• mammatill6

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nästa vecka slutar barnen 11.30 hela veckan istället för 14 för att det ska hållas utvecklingssamtal.Är det verkligen ok att ta lektionstid till det? Borde inte det hållas efter skoltid?

• Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
  • Flickan och kråkan
    kaffe skrev 2013-09-06 18:33:28 följande:
    Fast just skoljoggen är väl en aktivitet som är inplanerad redan från början? Det har ju funnits i alla fall i 25 år och vid samma tidpunkt i alla år. Just skoljoggen är sannolikt inte en aktivitet som planerats in från en vecka till en annan. Mej veterligen är det frivilligt för skolorna att delta, så att barnen på en specifik skola gör så är från början ett beslut som skolan tagit. 

Ja, precis som utvecklingssamtalen - inplanterade sedan länge. Men här förstår jag inte alls ditt resonemang. Det är alltså ok att missa värdefull lektionstid om det är planerat långt i förväg och är traditionsbundet. Råkar lektionerna just då vara mindre givande?
  • kaffe
    Rainbow gg skrev 2013-09-06 20:00:46 följande:
    Härligt, fast kanske mycket läxor då? Vi hade längre lektioner och i princip inga läxor. Mycket fler studiedagar och sådant än mina vänner på andra gymnasium hade..
    Jo, vi hade en hel del läxor, tror jag, fast jag satt inte så ofta med näsan i böckerna. 
  • kaffe
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-06 20:02:37 följande:

Ja, precis som utvecklingssamtalen - inplanterade sedan länge. Men här förstår jag inte alls ditt resonemang. Det är alltså ok att missa värdefull lektionstid om det är planerat långt i förväg och är traditionsbundet. Råkar lektionerna just då vara mindre givande?
    Jag skrev inte att det var ok. Konstaterade bara hur det ser ut. 

• Flickan och kråkan
    kaffe skrev 2013-09-06 20:05:56 följande:
    Jag skrev inte att det var ok. Konstaterade bara hur det ser ut.   

Men det blir som sagt absurt. Eleverna går ifrån massor av lektioner - de får gymnasieinformation, fotograferas, flourlackar tänder, dömer matcher i en annan årskurs under idrottsdagar, gör matsals- och vaktmästarjour, tar hand om blivande år 7 (6:or) som kommer på besök, deltar i aktiviteter som anordnas av skol-IF, har spontant möte med lärare (oplanerat, men lika väsentligt för den skull) etc etc. 30 minuter där elevens arbete och situation diskuteras, utvecklingsplaner görs upp etc. är knappast något problem ur perspektivet "missad undervisningars".
  • hammarhajen
    kaffe skrev 2013-09-06 19:40:31 följande:
     Det var värst vad du bestämmer vad jag tycker!!

Jag har inte  påstått att ni lärare har en massa hål som ni borde kunna ta samtalen på, det är din tolkning och du som helt appropå igen och igen berättar om hur just ditt schema ser ut.

Däremot, ni lärare som skriver i tråden säger att ni har 35 timmar arbetplatsförlagd tid i veckan.  Mej veterligen har ingen elev i  grundskolan eller gymnasiet 35 timmar lektionstid i veckan. Om ni är 35 timmar i veckan i skolans lokaler borde det finnas tid antingen före eller efter skoldagens slut då eleverna inte har  lektioner? Eller?  Att ta utvecklingssamtal på håltimmar kan väl vem som helst räkna ut att det inte går att pussla ihop. 

Men för att reda ut det då. Hur många timmar i veckan är eleverna i skolan? Svara i timmar som i 60 minuter.

På lågstadiet där jag jobbar går barnen 8-14 varje dag, det gör 30 h i veckan.

Nej, alla barn går inte till 14 varje dag, men klasserna delas i halvgrupper och en grupp slutar tidigt och den andra sent. Så läraren är bunden till 8-14, varje dag.     

Nej , barnen har inte lektioner nonstop 8-14. De har 15 min rast på förmiddagen (för lite för samtal), 30 min lunch då läraren måste passa barnen (går inte att ha samtal) och 30 min lunchrast (för lite för samtal). 1,25 h av varje dag "försvinner" alltså utan att läraren varken undervisar eller har möjlighet att hålla samtal.

Sen tillkommer en del möten som krävs för att verksamheten alls ska fungera och nödvändiga förberedelser som MÅSTE göras på plats, typ kopiering och iordningställande av material. Mycket kan man göra hemifrån. Men inte dela upp plockmaterial till matematik eller lägga orienteringsbanan i skogen.   

Men egentligen spelar det väl ingen roll hur vårt schema ser ut? Det som känns så tråkigt är ju att du inte verkar vilja tro på lärare när de säger att de inte hinner. Varför förutsätta att lärarna inte försöker göra sitt bästa?   

• Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 19:58:56 följande:
    Japp, ska göra det. Under tiden kan du läsa min fråga i inlägg 413 och svara på den.
    Jag tror inte att det du frågar om står någonstans i skollagen eftersom jag betvivlar att man använder ord som "ok" och "skippa" i lagtexter.
  • kaffe
    hammarhajen skrev 2013-09-06 20:28:32 följande:
    På lågstadiet där jag jobbar går barnen 8-14 varje dag, det gör 30 h i veckan.

Nej, alla barn går inte till 14 varje dag, men klasserna delas i halvgrupper och en grupp slutar tidigt och den andra sent. Så läraren är bunden till 8-14, varje dag.     

Nej , barnen har inte lektioner nonstop 8-14. De har 15 min rast på förmiddagen (för lite för samtal), 30 min lunch då läraren måste passa barnen (går inte att ha samtal) och 30 min lunchrast (för lite för samtal). 1,25 h av varje dag "försvinner" alltså utan att läraren varken undervisar eller har möjlighet att hålla samtal.

Sen tillkommer en del möten som krävs för att verksamheten alls ska fungera och nödvändiga förberedelser som MÅSTE göras på plats, typ kopiering och iordningställande av material. Mycket kan man göra hemifrån. Men inte dela upp plockmaterial till matematik eller lägga orienteringsbanan i skogen.   

Men egentligen spelar det väl ingen roll hur vårt schema ser ut? Det som känns så tråkigt är ju att du inte verkar vilja tro på lärare när de säger att de inte hinner. Varför förutsätta att lärarna inte försöker göra sitt bästa?   

Nej, du har rätt det spelar egentligen ingen roll hur era scheman ser ut. Och jo, jag tror visst att lärare har mycket att göra. Jag behöver ju bara se hur engagerade mina barns lärare är för att förstå att det kräver mycket planerande och förberedelse. 

Men, jag är en förälder som tycker att lektionerna är viktiga. Mina barn får inte ledigt från skolan för småsaker. Sen kan jag väl iofs tycka att missa en timme om året för utvecklingssamtal kan väl vara ok om det är den enda möjligheten att ha utvecklingssamtal.  Men det blir många såna småstunder som försvinner. Vissa, som skoljoggen som någon här hakat upp sej på är förmodligen kalkylerad då det är en återkommande händelse, medan andra kommer lite oplanerat och inte är det. Gemensamt för dom alla är att rektorn eller vem det nu är godkänt det. Många småstunder blir i slutändan ganska mycket tid som försvinner. 

Det som stör mej är lärarnanas (i den här tråden) argument för att utvecklingssamtalen måste hållas så eleverna får gå från sina  lektioner. När man får argument som:
    - Det spelar väl ingen roll om dom missar lektionstid för utvecklingssamtal, dom missar ju för så mycket annat också. 
    - Det är föräldrarna som är oengagerade och inte vill ta ledigt från jobbet, det är därför dom skyller på att lektioner är viktiga.
    - Jag pendlar med buss och jag vill minsann inte komma hem senare, det blir tillräckligt sent ändå.
    osv... osv..

Hade någon bara sagt, att ja jag tycker lektionerna är viktiga men tyvärr är enda möjligheten för mej (oss) att hålla utvecklingssamtalen under lektionstid. Ja då hade jag köpt det. Men hitills har ingen av dom som jobbar som lärare här sagt ens i närheten av det. Lektionstid är tydligen inte så viktig. 

• kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-06 21:12:04 följande:
    Jag tror inte att det du frågar om står någonstans i skollagen eftersom jag betvivlar att man använder ord som "ok" och "skippa" i lagtexter.
    Byt ut oden ok och skippa mot synonymer som passar dej bättre då. Eller förhala svaret ännu mer.
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-06 21:21:09 följande:

Hade någon bara sagt, att ja jag tycker lektionerna är viktiga men tyvärr är enda möjligheten för mej (oss) att hålla utvecklingssamtalen under lektionstid. Ja då hade jag köpt det.
    Just exakt det har de flesta också skrivit i tråden...

...men så börjar tjafset...och ifrågasättandet...; finns verkligen ingen annan tid? håltimmarna då? men all den där undervisningsfria tiden då? men förtroendearbetstiden då? Ja, dina egna inlägg är bra exempel på det.

Och då är det klart att det utbryter frustration och irritation, och man letar andra (mindre betydelsefulla) argument...och då blir det plötsligt dessa som lyfts fram i rampljuset och hånas.
    Ja, läser du tråden en gång till så kommer du att se det själv.

...eller så läser man tråden som fan läser bibeln...
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?