Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
Men ska lärarna sitta kvar efter skoltid då, menar du?
Men ska lärarna sitta kvar efter skoltid då, menar du?
Märkligt att folk går i taket p.g.a. en sån här grej. Och i nästa sekund så begär de ledigt och åker till Thailand i två veckor med ungen eftersom det är billigare att åka under terminen än på loven...
Jag lägger mina samtal med starttid 15.00 och 16.00 och hinner då två per dag. Minst ett samtal per dag hamnar då på min förtroendetid, men ett samtal hamnar till stor del inom ramen för arbetsförlagd tid. Inga problem med det. Däremot skulle jag aldrig lägga samtalen senare än med starttid 16.00-16.15 och det brukar inte vara några problem för föräldrar att dyka upp dessa tider. Något år kan min klass ha sovmorgon till klockan 9.00 en dag i veckan och då kan jag erbjuda samtal klockan 8.00 också.
Tycker inte lektionstid ska tas till utvecklingssamtal precis som jag inte tycket att föräldrar ska ta ledigt för sina barn under terminerna för nöjesresor.
Vi har ett lokalt avtal som gör att vi är utlagda 34.5 tim i veckan. Sista halvtimmen sparas till samtal och vi kan då lägga den på kvällar etc. Jag brukar därför erbjuda tider på eftermiddagar och kvällar till föräldrar. Hade vi inte haft så hade jag nog lagt det dagtid. Generellt sett tycker jag att om man kan ta en tandläkartid eller läkartid på dagtid så kan man komma på utvecklingssamtal på dagtid också. Däremot verkar det konstigt att ta massa lektionstid till samtal. Då försvinner ju viktig tid som ska vara garanterad.