Inlägg från: LunaLunatic |Visa alla inlägg
  • LunaLunatic

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Värst av allt är ju när lärare lägger utvecklingssamtal under normal arbetstid och förväntar sig att föräldrarna ska ta ledigt!

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    violis skrev 2013-09-01 14:05:50 följande:
    e. För egen del skulle det inte funka, jag har 30 min resväg till jobbet så för ett barn skulle det bli 1,5 h bortavaro från arbetet ,på en tid på dagen så det inte fungerar på min arbetsplats att någon " försvinner" .
    Har liknande problem. Kör jag service med kvällssamtal till, säg, klockan sju innebär det att jag är hemma halv nio. Hinner knappt innanför dörren innan jag måste sova för att orka upp 04.45.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    Tuffen skrev 2013-09-01 19:52:38 följande:
    Så ni kan inte ta ledigt för era barns skull? Varför har ni barn, egentligen? Jag är själv förälder och jag tar de tider jag får av mina barns lärare. Om så behövs tar jag tjänstledigt utan lön för att gå på utvecklingssamtal. Samma med maken. Han tar ledigt om så behövs. Vi går alltid båda två på samtalen. Jag tycker att det är en självklarhet att jag ska ställa upp för mina barn. Samtalen är viktiga!!! Jag bryr mig om mina barn!!! 
    Jag har inga barn Tungan ute Det kändes mest som att det var trådens mentalitet.
  • LunaLunatic

Jag har 17 timmars undervisning.
    8 timmar klassråd, konferenser, rastvakt, pedagogisk måltid = schemalagda aktiviteter som återkommer varje vecka. Tex föräldrakontakter ryms inte i dessa 8 timmar.

Ofta ligger dessa lektioner/konferenser i början och slutet av dagen så det är svårt att kompa.

• LunaLunatic

Hur gör ni med samtal om era barns skolor har 40-timmars vecka?

• LunaLunatic

Men jag tycker det är intressant att föräldrar inte kan ta ledigt men lärarnas barn gott kan gå några timmar extra på förskolan. Super fördelärare som pendlar så dagen ändå blir rätt lång.

• LunaLunatic
    Tom Araya skrev 2013-09-02 17:47:37 följande:
    Med tanke på att skoltid omfattar ca 35 timmar så borde det inte vara några problem att förlägga en del av de övriga 5 timmarna efter skoltid och arbetstid för alla som jobbar dagtid.
    Men dessa lärare jobbar vanlig arbetstid, inte kvällstid.
  • LunaLunatic
    Tom Araya skrev 2013-09-02 20:41:37 följande:
    Vilka lärare har 40-timmarsveckor under skoltiden?

Vad som faller utanför skoltid finns väl inget bestämt om klockslag.
    De med semesteranställning. De gör 40 timmar + vanlig semester.
    Då kan väl föräldrarna börja jobba en timme tidigare på SINA jobb en dag så de kan gå på samtal på eftermiddagen, om arbetstider är så flytande? 
  • LunaLunatic

Det är ju fortfarande inte kvällstid. Snarare eftermiddag, sen eftermiddag.

Tom Araya skrev 2013-09-02 22:04:21 följande:
    Med skoltid menar jag den tid det bedrivs verksamhet i skolan och det är inga 40 timmar per vecka.

Lärare fyller ju upp till full arbetstid med för- och efterarbete för lektioner, prov, diverse administrativt (om de även är klassföreståndare) o.s.v. som till viss del sker utanför skoltid.

Vad säger att utvecklingssamtalen ska förläggas till skoltiden och inte till den övriga arbetstiden?

• LunaLunatic

Om jag haft barn skulle jag då ha med dem på ditt barns samtal? Eller tvinga förskolan Ha öppet några timmar extra? Med sa amma motivering kanske. ..

gbgumman skrev 2013-09-03 06:10:27 följande:
    Lämnar tråden för nu vet jag hur lärare tänker om föräldrar som har svårt att få ihop det. Jag förstår att lärare har det svårt att få ihop det. De enda de synd om är just lärare. Nöjda!

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?