Inlägg från: Maline |Visa alla inlägg
  • Maline

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Jag förvånas över  kommentarer från lärare som går ut på att föräldrar som har svårt att med kort varsel gå på utvecklingssamtal under arbetstid inte engagerar sig i sina barn och deras skolgång.

Jag är också lärare -universietslärare och jag säger som gamma. Jag behöver en tidig förvarning om utvecklingssamtalen i barnens skola eftersom jag också har undervisning och den är ofta schemalagd mellan 8 och 16 under kursperioderna. Det är inte enkelt att göra om schemat efter kursstart om jag däremot får ett par månaders förvarning kan jag vara på skolan vilken tid på dagen som helst eftersom jag då ser till att vi lägger ett schema som fungerar.  Just utvecklingssamtalen kommer ju inte som någon nyhet för lärare gissar jag därför borde det ju egentligen vara ganska enkelt för att ha lite mer framförhållning och kunna erbjuda tider i god tid och inte veckan innan samtalet förväntas äga rum?

• Maline
    Natulcien skrev 2013-09-05 09:47:02 följande:
    Man kan ju faktiskt vara lite på hugget själv också, om man vet med sig att man har svårt att ta ledigt... t.ex. kontakta skolan i god tid och be om en tid istället för att sitta och vänta och sen klaga på tiden man får..? Oftast vet man ju redan i terminsstarten när utvecklingssamtalen ska ligga...
    Vad får dig att tro att jag inte själv gör mitt bästa för att styra upp tiderna för utvecklingssamtalen?  Men  självklart är det praktiskt att skylla på "föräldrarna" som inte får tummen ur  istället för att erkänna att det kan vara svårt för att komma till utvecklingssamtal förlagda under arbetstid om  framförhållningen är ett par veckor.. 

Jag brukar faktiskt fråga om aktiviteter i skolan, om det inte framgår av skolans hemsida, innan vi lägger schemat för våra kurser.-Svaret brukar vara att de inte planerat när utvecklingssamtalen skall ske ännu.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?