Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    Jag ställer inte in undervisningen för att ha utvecklingssamtal, men man FÅR skicka hem eleverna en heldag eller två halvdagar per termin för fortbildning eller annat. Dock brukar jag ALLTID ha mina utvecklingssamtal på arbetstid=dagtid eftersom jag har semestertjänst och ingen övertidsersättning. Skollagen kräver att vi ERBJUDER utvecklingssamtal, men om föräldrarna krånglar och aldrig kan komma så får de själva föreslå en tid inom min arbetstid då de kan. Kan de inte, inte ens en av dem och inte ens farmor så är de tydligen inte så engagerade i barnens skolgång..


    (M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    gbgumman skrev 2013-09-02 22:23:15 följande:
    Men det tycker jag.
    Jag är ingen jävla ICA-kassörska, jag har ett akademiskt yrke som i huvudsak handlar om undervisning, en liten del är att involvera föräldrarna i skolarbetet. Är de inte intresserade behöver de inte komma, min verksamhet står och faller inte med ovilliga morsor och farsor som inte bryr sig om sina telningar.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    gbgumman skrev 2013-09-02 22:29:15 följande:
    Snällt sagt om Ica-anställda.NOT! Hoppas du inte hoppar på folk ofta på det sättet.
    Eh, vad? Sa jag att ICA-kassörskorna är något dåligt på något sätt? Jag ÄR ingen jävla ICA-kassörska. Inte heller svetsare eller elektriker. Eller städerska. Eller kurator. Osv. Min huvudverksamhet är lärande, inte föräldrakrånglande. Vill du inte gå, fine. Säg åt barnets mentor att du skiter i utvecklingssamtalet istället.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    Tom Araya skrev 2013-09-03 14:53:12 följande:
    Men VAD är det som säger att detta ska ske under vissa klockslag?

    VAD är det som motsäger att en lärare kan jobba på skolan mellan 8 och 15 och sedan göra några timmar ibland mellan 17 och 19?
    För att vi inte får någon övertid, ob eller liknande för att jobba kvällstid, så enkelt är det. Jag lägger all min arbetstid 7.30-16.30. Om jag ibland jobbar kvällstid kvittar jag det tid mot tid, men lektionerna får ju inte bli lidande!
    (M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    kaffe skrev 2013-09-03 21:04:19 följande:
    Jag tycker inte alls det är acceptabelt att göra som på ts barns skola.  Ta igen det kan förmodligen inte eleverna göra på annat sätt än extra sjävstudier.  
    De kan mycket väl ha lagt in mer timmar än vad timplanen säger. På min egen skola har eleverna mer än timplanen, eftersom det ibland går bort tid till teatrar, friluftsdagar mm.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    Amie77 skrev 2013-09-04 22:04:48 följande:
    I jämförelsen med tidigare får man dock komma ihåg att utv.samtalen förr var kvartssamtal = det tog bara 2-3 kvällar att bli klar med alla samtal. Nu är det mycket högre krav på dessa samtal och jag räknar alltid med en hel timme för vart och ett av mina 17 samtal - sen om det tar det eller 45 minuter vet jag inte innan. Så det är helt andra förutsättningar för lärarna nu för tiden vad gäller det. Och rent kvalitetsmässigt, efter en lång arbetsdag, klarar jag högst två entimmarssamtal per dag om det ska vara kvalitet på det och då sprids de 17 samtalen ut på 7-8 kvällar. Att som lärare förväntas jobba 17.30-19.30 under två hela veckor utöver allt det vanliga jobbet känns inte realistiskt.

    Vill dock tillägga att jag har förståelse för svårigheter att komma ifrån jobbet, och startar mina sista samtal ca 16.15 trots att det är på min förtroendetid, men senare än så går jag inte. Skulle det då krisa för en förälder erbjuder jag i så fall samtal kl 7.00 på morgonen i stället (även det förtroendetid), men längre än så har jag på tio år aldrig behövt gå. Och då har jag bytt mentorsgrupp ofta och haft att göra med hundratals föräldrar.
    Jag har alltid en timme undanlagt för varje samtal och jag som mentor går igenom materialet med eleven i förhand och gör upp idéer kring en plan för året som kommer innan vi har samtalet med föräldrarna, som ska vara en dialog och inte åttiotalets informationsstund... Jag har varit tvungen att ändra en tid NIO GÅNGER för att ett par föräldrar prompt skulle vara med båda två på samtalet och den ene var läkare med jourtid. Så jag stod där åtta på kvällen och väntade förgäves en gång, efter det har jag begränsat så samtalen alltid var innanför min arbetsplatsförlagda tid.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    Maline skrev 2013-09-04 23:47:39 följande:
    Jag förvånas över  kommentarer från lärare som går ut på att föräldrar som har svårt att med kort varsel gå på utvecklingssamtal under arbetstid inte engagerar sig i sina barn och deras skolgång.

    Jag är också lärare -universietslärare och jag säger som gamma. Jag behöver en tidig förvarning om utvecklingssamtalen i barnens skola eftersom jag också har undervisning och den är ofta schemalagd mellan 8 och 16 under kursperioderna. Det är inte enkelt att göra om schemat efter kursstart om jag däremot får ett par månaders förvarning kan jag vara på skolan vilken tid på dagen som helst eftersom jag då ser till att vi lägger ett schema som fungerar.  Just utvecklingssamtalen kommer ju inte som någon nyhet för lärare gissar jag därför borde det ju egentligen vara ganska enkelt för att ha lite mer framförhållning och kunna erbjuda tider i god tid och inte veckan innan samtalet förväntas äga rum?


    För mig är det omöjligt att säga till så långt i förväg. Förutom min undervisning och planering är jag med i två olika arbetslagsträffar som inträffar veckovis, tre olika projekt på skolan som har möten och så måste det funka med alla andra lärare som har eleven, eftersom alla måste skriva utförliga omdömen. Det kan man såklart inte göra direkt i början av terminen, men jag brukar säga att utvecklingssamtal kommer inträffa NÅGON GÅNG under veckorna x-x, men jag kan aldrig boka in det för tidigt, eftersom jag kan ha något annat just den dagen som jag inte får ställa in pga utvecklingssamtal.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    kaffe skrev 2013-09-05 18:11:19 följande:
    1. Eleven går färre antal timmar per vecka i skolan än läraren arbetar.  
    2. Vem har bestämt att samtalen måste göras under en vecka? Vad är anledningen till att det inte går att sprida ut över flera veckor?
    Men TROR du att det är mentor som avgör när samtalen ska ske? Jag får i uppdrag av min rektor att utföra samtalen tex "under vecka 42". Då ska jag ha 21 samtal på en timme under den veckan, det lämnar inte så himla mycket flexibilitet. För att genomföra samtalen måste samtliga lärare (mina elever har 17 ämnen) ha eleverna tillräckligt länge för att skriva ett komplett omdöme och prata med eleven enskilt innan, plus att jag måste prata med eleven och förbereda samtalet. Sedan ska föräldern få en vecka på sig att läsa igenom materialet och prata med sitt barn. Dessutom ska allt ske så det är god tid kvar till terminsbetygen. Det innebär hos oss att de måste ske mellan vecka 41-42 (43 är reserv för de föräldrar som ställer in). Dessutom får man stå och vänta på föräldrar som inte dyker upp, det händer minst en gång per termin. Jag har slutat erbjuda nya tider för dessa föräldrar, uppenbarligen prioriterar de inte barnens skolgång. Jag har annat också att göra än dessa utvecklingssamtal, jag har samtalen för barnets utveckling, inte för föräldrarnas skull. Om man prioriterar barnets skolgång och kunskapsutveckling så kommer man. Båda vårdnadshavarna kan inte vara med varje gång. Ibland kanske man till och med får ta det på telefon eller skicka mormor...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    kaffe skrev 2013-09-06 21:45:05 följande:
    Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Nu frågade jag: Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 
    Att klippa in en länk är inte svaret på frågan.  
    I lagen står det hur många timmar undervisning man ska ha i ett visst ämne. I princip ALLA skolor sätter MER tid än vad timplanen anger eftersom det alltid kommer gå bort tid till teaterföreställningar, idrottsdagar, friluftsdagar, studiebesök, författarbesök, temadagar osv osv. Jag tycker det är bättre att man i så fall använder tiden till något så viktigt som utvecklingssamtal om man ser allt annat skit som lektionstimmar går bort till. I mina egna ämnen skulle det bli 14 timmar för mycket för en grupp ifall alla lektioner genomförs. Det kommer de inte göra, men det SKULLE kunna bli så. Det är ju bra för eleverna att de erbjuds MER än vad skollagen kräver, men i verkligheten används inte alla lektionstimmar i engelska till just engelskaundervisning.
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?