Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Natulcien skrev 2013-08-31 19:44:16 följande:

Men ska lärarna sitta kvar efter skoltid då, menar du?

Varken jag eller min man jobbar som lärare ändå har vi möten efter arbetstid. För att våra kunder ska ha det bra. Det kallas service.
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-08-31 21:53:28 följande:

Märkligt att folk går i taket p.g.a. en sån här grej. Och i nästa sekund så begär de ledigt och åker till Thailand i två veckor med ungen eftersom det är billigare att åka under terminen än på loven... Obestämd

Har aldrig begärt ledigt.
  • gbgumman
    Amie77 skrev 2013-08-31 22:52:34 följande:

Jag lägger mina samtal med starttid 15.00 och 16.00 och hinner då två per dag. Minst ett samtal per dag hamnar då på min förtroendetid, men ett samtal hamnar till stor del inom ramen för arbetsförlagd tid. Inga problem med det. Däremot skulle jag aldrig lägga samtalen senare än med starttid 16.00-16.15 och det brukar inte vara några problem för föräldrar att dyka upp dessa tider. Något år kan min klass ha sovmorgon till klockan 9.00 en dag i veckan och då kan jag erbjuda samtal klockan 8.00 också.

Tycker inte lektionstid ska tas till utvecklingssamtal precis som jag inte tycket att föräldrar ska ta ledigt för sina barn under terminerna för nöjesresor.

Låter toppen. Till 16 har man en rimlig chans.
  • gbgumman
    Mysan82 skrev 2013-09-01 07:54:28 följande:

Vi har ett lokalt avtal som gör att vi är utlagda 34.5 tim i veckan. Sista halvtimmen sparas till samtal och vi kan då lägga den på kvällar etc. Jag brukar därför erbjuda tider på eftermiddagar och kvällar till föräldrar. Hade vi inte haft så hade jag nog lagt det dagtid. Generellt sett tycker jag att om man kan ta en tandläkartid eller läkartid på dagtid så kan man komma på utvecklingssamtal på dagtid också. Däremot verkar det konstigt att ta massa lektionstid till samtal. Då försvinner ju viktig tid som ska vara garanterad.

Jag går till tandläkare efter jobb eller semesterdagar.
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 13:39:04 följande:
    Vad har du för arbetstider då?
    7,45-17,30

7,45-17,30

7,45-15,30

7,45-15,30

8-15,30
  • gbgumman
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 13:35:54 följande:
    Antagligen får ni betalt för de mötena då? ELler har en bättre grundlön där sådana möten ingår efter arbetstid?
    Jag tar ut det som komp men bara om det funkar för övriga kollegor.
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 14:12:08 följande:
    Ja....just det. Komp. funkar sällan för lärare som har väldigt tighta scheman... och övertid existerar inte.

Så...vad göra?
    Samma här. Mycket tight schema. Man får helt enkelt prata med läkare och hitta en tid som passar båda. Det är ofta serviceinriktade och vill att man ska ha det bra.
  • gbgumman
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 14:18:59 följande:
    Komp finns inte för lärare, såvida man inte råkar ha lite tid innan eller efter sina lektioner på morgonen resp eftermiddagen..
    Ops får ofta höra av lärare att de har massa komp att ta ut. Ny info för mig. Ska säga det nästa gång.
  • gbgumman
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:25:12 följande:
    Samma här. Mycket tight schema. Man får helt enkelt prata med läkare och hitta en tid som passar båda. Det är ofta serviceinriktade och vill att man ska ha det bra.
    Kan bara ta ut fre efter 12 och på sommaren då jag faktiskt jobbar en hel del.
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2013-09-01 14:30:50 följande:
    Jaha...nyss skrev du ju att du tar ut komp..? Hur ska du ha det?

Få läkare jobbar dock gratis... de har dessutom betald övertid.
    Ja jag tar komp på fre em eller sommaren. Men ingen annan tid. Därför kan jag nästan omöjligt komma på utvecklingssamtal.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?