Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Men ska lärarna sitta kvar efter skoltid då, menar du?

• Natulcien
    mammatill6 skrev 2013-08-31 20:03:35 följande:
    fast lärarna slutar väl ändå inte 14. Det snackas ju så mycket om att de har så ¨l¨nga arbetsdagar, därav har de lång sommarledighet. Inte slutar de väl 14? Har aldrig varit så i deras gamla skola. Det innebär ju att eleverna missar 12,5 timmar i skolan på env ecka.
    Fast lärarna har väl inte utvecklingssamtal endast med en elev, utan kanske med en hel klass. Och det kanske inte får plats under den övriga tiden..?

• Natulcien

Märkligt att folk går i taket p.g.a. en sån här grej. Och i nästa sekund så begär de ledigt och åker till Thailand i två veckor med ungen eftersom det är billigare att åka under terminen än på loven... Obestämd

• Natulcien
    Tom Araya skrev 2013-09-01 10:05:54 följande:
    Låter ytterst märkligt och hur tror de att arbetande föräldrar ska kunna komma, ta ledigt?
    Eh ja..? Om man är intresserad av sitt barn, så är det väl vettigt att ta ledigt då, ja...

• Natulcien
    Tom Araya skrev 2013-09-01 10:50:05 följande:
    När jag gick i skolan skedde i princip inga aktiviteter på dagtid som föräldrar skulle delta i.
    Nu vet jag inte hur gamma du är? Men läraryrket har förändrats en hel del, bl.a. genom den reglerade arbetstiden. "Förr" gjorde lärarna sina lektioner och gick hem sen, samt hade lika långt sommarlov som eleverna. Men det är ett minne blott...
  • Natulcien
    Tom Araya skrev 2013-09-01 10:58:09 följande:
    Jag antar att den tiden räknades in i deras arbetstid.

Du kan heller inte motivera förlorad arbetsinkomst för X antal föräldrar mer än obetald övertid för lärare, båda är lika illa.
    Men läraren måste ju också gå på utbvecklingssamtal med sitt barn, och förlorar väl lika mycket som vilken annan förälder som helst. Tänkte du på det..?
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 13:26:58 följande:
    Varken jag eller min man jobbar som lärare ändå har vi möten efter arbetstid. För att våra kunder ska ha det bra. Det kallas service.
    Ja, och lärare har 10 timmar förtroendearbetstid utanför den reglerade arbetstiden, så det är ju inte så att lärare inte jobbar utanför sjläva skolbyggnaden och på kvällar/helger. Men du tycker alltså att de ska bistå med denna "service" utöver förtroendearbetstiden, och jobba...hur mycket...50 timmar i veckan..?
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 13:33:44 följande:
    Jag går till tandläkare efter jobb eller semesterdagar.
    Vad har du för arbetstider då?
  • Natulcien
    Tuffen skrev 2013-09-01 13:54:14 följande:
    Jag bryr mig faktiskt inte om vad föräldrar anser i den här frågan. Jag jobbar 8-15 (med undantag för en dag i veckan då vi har konferens till 16). Under den tiden ska utvecklingssamtalen ligga. Jag jobbar inte obetald övertid. Att få ut pengar eller tid övertid är i princip inte möjligt, det skrattar bara arbetsgivaren åt. Om ni vill komma åt detta får väl ni föräldrar ringa rektorerna och kräva verklig övertid för oss lärare, tid vi får betalt för i form av tid eller pengar. Så länge ni inte gör det ligger mina samtal mellan 8-15. Jag jobbar inte gratis. 
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:08:58 följande:
    Jag tar ut det som komp men bara om det funkar för övriga kollegor.
    Ja....just det. Komp. funkar sällan för lärare som har väldigt tighta scheman... och övertid existerar inte.

Så...vad göra?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?