Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

MadHatter skrev 2013-09-04 06:48:57 följande:

Det här tycker jag att ni ska fokusera mer på att kommunicera ("vad gör man på banken efter tre") i såna här diskussioner istället för i utomståendes ögon ganska märkliga argument som "vi tänker inte jobba gratis" eller "jag har barn så därför ska jag sluta varje dag före 16". Med den typen av argument stjälper ni snarare än hjälper er sak.

Jag har många lärarbelanta och vet hur hårt de jobbar och hur luddiaga villkoren ibland varit och hur det traditionellt knappt funnits en stopptid i lärares arbetstid. Så jag tycker att det är jättebra att lärare (som grupp) blivit bättre på att sätta ned foten och hänvisa till avtal med mera samt att vissa skolor också anpassar aktiviteter så att det är lättare för lärarna att hinna med de uppgifter de är ålagda att utföra.

Så jag står bakom lärarna i sak, men tycker att ni om ni ska diskutera behöver tänka mer på hur man kommunicerar verkligheten. Så som vissa argumenterar i den här tråden är det lätt för en utomstående att läraryrket är ganska glassigt och att man har rätt dålig koll på hur andra yrkesgruppers situationer ser ut.

Förklara mer och gå mindre i försvar är mitt råd - fast jag vet att set är svårt då ni förstås möter en del förutfattade meningar.
    Ja...du har ju rätt i detta...men man blir ju ganska trött ibland. Om du har läst hela tråden så ser du ju hur vansinnigt vissa uttrycker sig om lärarna...att det är "flummigt" och att de ser lärarprofessionen som ett serviceyrke etc.
  • Natulcien
    h8him skrev 2013-09-04 09:52:27 följande:
    Kan eller vill? Är man intresserad av sina barns skolgång kan man (i de flesta fall) säkert få kompensationsledigt/ledigt utan lön någon timme från arbetet om man får veta i god tid när det är.
    Ja...det handlar nog om vilja många gånger...tyvärr.
  • Natulcien
    gamma skrev 2013-09-04 21:40:08 följande:
    Jag återkommer i tråden. Det handlar inte om vilja, man har inte lagstadgad rätt att ta ledigt för att gå på utvecklingssamtal. Tider i oktober (som vi nu har fått) behöver kommuniceras innan sommarlovet.

Jag är själv uppvuxen i en lärarfamilj, så jag vet hur mycket lärare jobbar. När jag växte upp var dock skillnaden att alla utvecklingssamtal erbjöds efter kl 17, dvs mina föräldrar var borta sent 2-3 dagar/termin för detta, utöver föräldramöten som också tog en kväll/person. På den tiden var det helt självklart att det skulle vara på just det sättet, dvs man räknade inte med att barnens föräldrar kunde komma ifrån sina arbeten  (70-80-talet) .

Nu är tiderna annorlunda, många jobbar på kontor och kan planera sin arbetstid relativt fritt. Alla har dock inte flexibla arbeten, en del jobbar enligt schema, och då är det här ett stort problem. Vår schemaläggare räknade ut att vi i vår arbetsgrupp behöver skjuta på 30 patientsamtal pga de önskemål om ledighet för utvecklingsssamtal i skolan som kommit in från olika föräldrar. Detta är inte samtal som vi kan genomföra andra dagar, de är redan fullbokade. Patienterna får helt enkelt vänta på utredningar, svar på undersökningar och behandlingsstarter. Vi jobbar ju ett serviceyrke, så i viss mån kompenserar vi detta med kvällsmottagningar (även bra för de patienter vars som har svårt att komma ifrån på dagarna). 

Ja, jag är också uppvuxen i lärarfamilj. Och du har rätt i att "förr" var samtalen på kvällstid. Men då var det kvartssamtal", d.v.s. väldigt korta samtal. Idag är samtalen längre och högre krav ställs.
    Dessutom var läraryrket inte reglerat på den tiden du refererar till. Läraren hade lika långa lov som eleverna och kunde gå hem efter sina lektioner om hen ville. Stor skillnad. Och utöver det var den administrativa biten inte lika omfattande. Så att jämföra nu med förr funkar tyvärr inte.

Du verkar vara ganska unik i den totala omöjligheten att kunna ta ledigt nån timme på dagen. Du måste alltså veta 5 månader innan för att kunna ta ledigt?

• Natulcien
    Maline skrev 2013-09-04 23:47:39 följande:
    Jag förvånas över  kommentarer från lärare som går ut på att föräldrar som har svårt att med kort varsel gå på utvecklingssamtal under arbetstid inte engagerar sig i sina barn och deras skolgång.

Jag är också lärare -universietslärare och jag säger som gamma. Jag behöver en tidig förvarning om utvecklingssamtalen i barnens skola eftersom jag också har undervisning och den är ofta schemalagd mellan 8 och 16 under kursperioderna. Det är inte enkelt att göra om schemat efter kursstart om jag däremot får ett par månaders förvarning kan jag vara på skolan vilken tid på dagen som helst eftersom jag då ser till att vi lägger ett schema som fungerar.  Just utvecklingssamtalen kommer ju inte som någon nyhet för lärare gissar jag därför borde det ju egentligen vara ganska enkelt för att ha lite mer framförhållning och kunna erbjuda tider i god tid och inte veckan innan samtalet förväntas äga rum?

Man kan ju faktiskt vara lite på hugget själv också, om man vet med sig att man har svårt att ta ledigt... t.ex. kontakta skolan i god tid och be om en tid istället för att sitta och vänta och sen klaga på tiden man får..? Oftast vet man ju redan i terminsstarten när utvecklingssamtalen ska ligga...
  • Natulcien
    Tuffen skrev 2013-09-05 15:23:25 följande:
    Nä, DET kan du väl inte kräva av de stackars föräldrarna? Att göra något själva, det går ju inte. Det måste du förstå... :(
    Skrattande
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-05 17:13:02 följande:
    Om du har 13 timmar per vecka som inte i förväg är uppbokade så borde det väl inte vara så svårt att förlägga utvecklingssamtalen när eleven inte har lektion. Det handlar ju om 1 timme per termin och elev (eller 1 timme per läsår). Du får ursäkta men klarar man inte det så måste ni lärare vara världens sämsta planerare. Ni om några vet ju att ni ska hålla utvecklingssamtalen.
    Innan du eldar upp dig för mycket så kan du ju fundera på att läraren som är klassföreståndare även har andra elever, och eleverna har även andra lärare, vilket betyder att när klassföreståndaren (som ska hålla i utvecklingssamtalen) är ledig kanske eleverna det gäller har lektion, och när eleverna har en ledig stund kanske deras kf har lektion...

Nu hade vi aldrig u-samtal på lektionstid på vår skola, men jag har full förståelse för de som måste lösa det på det sättet.
  • Natulcien
    Maline skrev 2013-09-05 17:40:04 följande:
    Vad får dig att tro att jag inte själv gör mitt bästa för att styra upp tiderna för utvecklingssamtalen?  Men  självklart är det praktiskt att skylla på "föräldrarna" som inte får tummen ur  istället för att erkänna att det kan vara svårt för att komma till utvecklingssamtal förlagda under arbetstid om  framförhållningen är ett par veckor.. 

Jag brukar faktiskt fråga om aktiviteter i skolan, om det inte framgår av skolans hemsida, innan vi lägger schemat för våra kurser.-Svaret brukar vara att de inte planerat när utvecklingssamtalen skall ske ännu.
    Det framgick inte av ditt inlägg. Men det är ju jättebra att du hör till dem som är på hugget. Glad
  • Natulcien
    kaffe skrev 2013-09-05 18:02:35 följande:
    Eldar upp mej??

Tack, tror jag,  för att du på ett pedagogiskt sätt förklarar det som varje individ som går eller gått i skolan redan vet. 

Så det är orsaken till varför en lärare som har 45 timmars arbetsplatsförlagd tid i veckan, varav mindre än hälften av dom timmarna är lektionstid, inte kan hitta en ynka timme per termin och elev att hålla utvecklingsamtalet, då eleven inte har lektion. Vet du, hur många elever ifrån andra klasser klassföreståndaren  än undervisar så har läraren ändå mer tid han eller hon inte gör det  att planera in EN timme per termin.

Så...varför är det ett sånt mystersium för dig då, om "varje individ som går eller har gått i skolan" redan vet detta?

Och även om läraren har mer lektionsfri tid än eleven i fråga, så måste ju tiden fortfarande synka med elevens, eller hur?

Men, som sagt, på vår skola valde vi att hålla u-samtal på en helt u-fri dag. Enklast för alla. Men jag jobbade på en gymnasieskola, så det kanske inte är lika enkelt på grundskolan, tänker jag...
  • Natulcien
    Tuffen skrev 2013-09-05 18:51:45 följande:
    Men kom inte då! Det är ju DU och DITT barn som förlorar på det. Du kommer ju inte på samtalet för lärarens skull!!! 
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?