Inlägg från: Morrran |Visa alla inlägg
  • Morrran

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Självklart finns det alltid undantag, alla föräldrar har inte möjlighet att komma ifrån jobbet dagtid.

Men MÅNGA har det - men klagar ändå. Men märkligt nog kan man gå ifrån jobbet för att besiktiga bilen, gå till tandläkaren, banken, läkaren...

Tycker inte att det är konstigt att lärarkåren föredrar att arbeta när de har arbetstid och inte utanför. De kräver inte i sin tur att läkaren eller bilmeken ska ha öppet kvällstid för deras skull!

Och nej, att ha utvecklingssamtal är en del i undervisningen (då det ska synliggöra och stärka elevernas lärande och utveckling) så att det sker under lektionstid betyder inte att de förlorar undervisningstid, de har bara en annan typ av undervisning just då.

• Morrran

Blubbblubb - men utvecklingssamtalen ingår i undervisningen - de missar alltså inte någon undervisning för att de inte har matematik just den timmen eller halvtimmen som utvecklingssamtalet pågår. Elevernas utveckling och mål är en oerhört viktig del av läroplanen

• Morrran
    kaffe skrev 2013-09-03 18:06:35 följande:
    I så fall tycker vi helt olika. För min del anser jag att varje lektionsminut är viktig för barnet.  

Hur förklarar du för barnen att du har 10 timmars förtroendetid till förfogande i veckan, men ändå väljer att ta tid så eleverna missar undervisning?  

Menar du att din chef inte bestämmer vilka uppdrag som ingår att göra i er förtroendetid? Det låter väldigt flummigt.  

Men jag tror att du har missförstått vad ett utvecklingssamtal är till för. Elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling är en stor del av läroplanen - att fostra eleverna till empatiska och demokratiska människor som har koll på sin personliga utveckling, är någonting man arbetar med ständigt, och ska arbeta med, i alla ämnen, på lektionstid. Så eleverna förlorar ingen lektionstid när de har undervisning - det är också undervisning! Bara en annan typ - men lika viktig.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?