Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

De har säkert tagit hänsyn till det upplägget när de lagt schemat.

De måste se till att barnen får rätt antal lektionsyimmar i respektive ämne men så länge de gör det kan de ju lägga utvecklingssamtal när som - föräldrarna måste ju dock ha möjlighet att komma förstås.

• MadHatter

Angående vems tid som är värd mest : det handlar väl knappast om det utan om att en del tjänster kräver viss kvällstjänstgöring. Det innebär ju inte att de som jobbar tidig kväll/sen eftermiddag är värda mindre? Förstår inte den kopplingen faktiskt.

Jag tycker däremot att det är helt ok att lägga utvecklingssamtal eftermiddagstid tex mellan 14- 17 så länge man kan göra undantag om det är någon enskild förälder som inte har möjlighet den tiden.

Det behöver ju inte innebära kvällstid för övrigt. Har haft en lärare som gärna tog en del av samtalen före skolan också.

• MadHatter
    Punkster skrev 2013-09-01 12:54:13 följande:
    Vad jag syftar på är den eviga diskussionen i utvecklingssamtalstider om var samtalen ska ligga. Föräldrar kräver (just ordet "kräver" dyker ofta upp på FL tycker jag, i samband med diskussioner kring skola och förskola) att samtalen ska ligga sen eftermiddag eller kväll för att de ska hinna efter jobbet, och lärarna är ålagda att ha samtalen under sin arbetsplatsförlagda arbetstid av sina chefer. Så utifrån det är frågan: Ska lärarna arbeta obetald övertid eller ska föräldrarna gå ifrån sina jobb och förlora inkomst? Vem har företräde? Vems tid är värd mest?

Det måste ju vara arbetsgivaren som bestämmer. Om arbetsgivaren kräver att personalen ska göra en viss uppgift mellan vissa klockslag är det gicetvis det som gäller.

Det hindrar dock inte föräldrar att tycka att skolans ledning tagit ett dåligt beslut i frågan. De kan då klaga direkt till skolledbingen eller till den enskilda läraren. Läraren får då meddela ledningens beslut till förälder samt föra vidare föräldrarnas synpunkter till skolledningen som får ta hänsyn till det.

Givetvis ska inte lärarna på eget initiativ arbeta på tider som ledningen gjort klart att man inte ska jobba på.

Men även en skoledning kan ju ändra på rutiner efter klagomål från kunderna.
  • MadHatter
    Tuffen skrev 2013-09-01 13:54:14 följande:
    Jag bryr mig faktiskt inte om vad föräldrar anser i den här frågan. Jag jobbar 8-15 (med undantag för en dag i veckan då vi har konferens till 16). Under den tiden ska utvecklingssamtalen ligga. Jag jobbar inte obetald övertid. Att få ut pengar eller tid övertid är i princip inte möjligt, det skrattar bara arbetsgivaren åt. Om ni vill komma åt detta får väl ni föräldrar ringa rektorerna och kräva verklig övertid för oss lärare, tid vi får betalt för i form av tid eller pengar. Så länge ni inte gör det ligger mina samtal mellan 8-15. Jag jobbar inte gratis. 

Jobbar du deltid? Annars kan ju inte de arbetstiderna stämma?

Den arbetsförlagda tiden är ju minimum - minst tid som måste ligga på arbetsplatsen ( vilket jag personligen tycker är fånigt i synnerhet då det sällan finns bra arbetsplatser på skolorna) - du kan ju lägga alla dian 45 timmar där om du vill.

Du kan väl också flexa inom de tio förtroendetimmarna - dvs göra 15 timmar en vecka och fem en annan?
  • MadHatter

Är det för övrigt någon som ansett att all tid måste vara kvällstid?

Jag tycker att de tiderna lärarna erbjuder kan ligga dagtid, tex 14-17 men att man i undantagsfall kan vara flexibel och ta en tid tex kl 0.7 eller 17.30 - men inte att det behöver vara normen.

• MadHatter
    Tuffen skrev 2013-09-01 14:19:12 följande:
    Jag jobbar 35 h per vecka på jobbet , 7 h per dag. Jag har pedagogisk lunch. Inom den tiden ska utvecklingssamtalen ligga. Jag kan INTE flexa när det gäller min arbetsplatsförlagda tid eftersom jag har en lektion först och en sist varje dag (alltså en kl 8 och en som slutar strax före 15). Förtroendetiden ska inte gå till utvecklingssamtal, den tiden behövs till annat (planering, rättning, spontana föräldrakontakter osv). 

Ok - så kravet från er arbetsgivare är alltså att utvecklingssamtalen måste tas före kl 15 samt att "förtroendetiden" inte får användas till utvecklingssamtal?

Är det specifikt för er arbetsplats?

I princip hela mon släkt är lärare och de är ofta på jobbet efter 15 och har utvecklingssantal fram till 17-18tiden.

På mitt barns skola gör de som I ts och slutar lektionerna tidigare en vecka och har utvecklingsstadium mellan 13.30 och 17. Men om det är någon enstaka förälder som inte klara det så ordnas det också. Jag är rätt övertygad om att lärarna får lön för det jobb de gör under utvecklingssamtalen.

Men det funkar alltså att ha alla samtal innan 15 - men får eleverna sluta tidigare alltså, annars går det väl inte ihop. De lärare jag känner på låg och mellan har lektioner hela dagen fram till åtminstone 14, så det blir ju inte mycket tid över till samtal om det ska vara klart före 15.

Kanske har högstadielärare fler "hål" under dagen?
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 14:53:06 följande:
    Jag har förtroendetimmar, 10 stycken sådana, men de jobbar jag hemifrån och är oftast inte på plats på jobb då... Undrar vem det är som är verklighetsfrånvänd..

Och de timmarna får du alltså inte ta några av och lägga på jobbet för att ha utvecklingssamtal? Varför inte?
  • MadHatter
    MadHatter skrev 2013-09-01 15:00:17 följande:
    Och de timmarna får du alltså inte ta några av och lägga på jobbet för att ha utvecklingssamtal? Varför inte?

Jag blir så förvånad för de lärare jag känner säger tvärtom. Att det är omöjligt (att som på mitt barns skola) ha samtal dagtid.
  • MadHatter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-01 15:17:37 följande:
    Eller kan det vara så att lärarföräldrar i stor utsträckning arbetar deltid . På den högstadieskola jag arbetar är det många småbarnsföräldrar. Inte någon av dessa (varken kvinnliga eller manliga) arbetar heltid. 

Yrkesval är ju faktiskt frivilligt. Jag gnäller inte över att läkare har höga löner. Jag hade kunnat bli läkare om jag velat det. Däremot så tror jag få läkare har lust att arbeta obetalt. Lustigt nog har inte lärare lust till det heller. 

Jag är som sagt uppväxt med lärare och vet hur hårt de flesta jobbar, hur krångliga vissa arbetssituationer är och hur traditionen kring att "läraryrket är ett kall" påverkat villkor negativt.

Jag anser inte på något sätt att lärare ska jobba gratis. Jag anser dessutom att detta nya som vissa skolor börjat med att fördela lektionstid lite annorlunda så att utvecklingssamtalen kan ligga inom normal arbetstid (inom ramen 7-18) är mycket bra.

Däremot tycker jag att det är väldigt märkligt att en person som jobbar heltid inte några veckor varje termin skulle kunna ha möten förlagda efter kl 15. Det är också konstigt om tio timmar per vecka under några veckor inte får användas till denna arbetsuppgift som arbetstagaren trots allt är skyldig att genomföra. Hur går det då ihop rent praktiskt?

Och om det skulle vara så att lärare generellt har det så att de i princip aldrig behöver vara på jobbet efter 15 och alltid har möjlighet att lägga tio timmar i vecka på arbete hemifrån så vore ju villkoren rätt bra kan jag tycka.

Dock överensstämmer detta inte med den verklighet jag ser, de lärare jag ser är som sagt ofta kvar på jobbet efter 15 och har möjlighet att göra alla sina timmar på arbetsplatsen om de vill. Ofta är det dock brist på bra arbetsplatser på skolan, vilket försvårar det.
  • MadHatter
    Natulcien skrev 2013-09-01 16:38:25 följande:
    På klämdagar är det oftast ledigt, d.v.s. inga lektioner. Och det har inget med komp att göra. Lärarna har en fast årsarbetstid och eleverna en garanterat undervisningstid. Snarare är det så att de jobbar mer än de ska, men kan aldrig kompa ut det.

Om hagbkpmmer ihåg rätt va det som skrevs från början att lärare har rätt att vara ledig på klämdagar och skollov. Och det stämmer väl? Det är inte alla yrkesgrupper som har den möjligheten ich det kan man väl se som en fördel just för läraryrket?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?