Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 19:59:58 följande:
    Nej oftast kan man inte flexa med sin arbetsplatsförlagda tid eftersom det ofta är lektioner direkt på morgonen och sen tills man slutar. Har nog aldrig varit med om att det är ren planeringstid i början eller slutet av dagen..



    Så då är det alltså därför man lägger itvecklingssamtal på dagtid - eftersom det är då era arbetsgivare frigjort tid till arbetsuppgifter som ska göras på arbetsplatsen, alltså tex utvecklingssamtal?

    Ser avtalen annorlunda ut för låg och mellanstadielärare? De jag känner har lektioner i princip nonstop till 14.30 - så det blir ju lite svårt att hinna med, säg 27 utvecklingssamtal före kl 16 inom normal tidsram - det skulle ju då ta ca 3 veckor om det inte fanns något annat man behövde göra på arbetsförlagd tid. (Och det lär det ju finnas...) De lägger därför ofta utvecklingssamtal senare än så för att hinna med. Jag blev därför så förvånad att flera lärare här menar att de aldrig skulle vara kvar på jobbet efter 16 (eller ens efter 15 i något fall) och det stämmer inte överens med den bild jag har av lärare som inte verkar ha en stopptid alls. Men det kanske är en generationsfråga? Yngre lärare kanske ställer fler krav?
  • MadHatter
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 20:28:06 följande:
    Vem tusan kompar mitt på dan? Kul, ta ut komp och ändå sitta på jobbet och häcka.



    Kan man inte göra "förtroendetiden" på det hål som uppstår om man kompar mitt på dan - så slipper man ju den tiden när man kommer hem?
  • MadHatter
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 20:40:29 följande:
    Kan kan man. Men kompar jag vill jag kunna "njuta" av det.



    Så du njuter inte av att slippa jobba på kvällen?
  • MadHatter
    kaffe skrev 2013-09-03 20:48:19 följande:
    7 kvällar är inte flera veckor. Dessutom är det en gång per termin. väljer du att i stället jobba till 19 eller 20 så blir det ännu mindre antal kvällar.  Att jobba 2 kvällar till 18 var tredje vecka är inte heller speciellt mycket.  Inte på en heltidstjänst.  

    Men, men jag struntar egentligen i när ni lärare lägger era utvecklingssamtal så länge dom inte krockar med barnens lektioner.  



    När skolorna gör som i ts och stänger skolan tidigare är de ju tvungna att kompensera de lektionerna på annan tid under året. Det är ju lagstadgat hur många lektioner en elev ska ha.

    Om det handlar om att en enskild elev går ifrån en enstaka lektion går det säkert motivera på något sätt inom läroplan och kursplaner.

    Däremot borde det ju kunna störa andra elever och övriga lektioner om elever går ifrån lektioner hela tiden under några veckors tid. Tänker att det kanske blir rörigt?
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:53:24 följande:
    Då får du ta det med rektorn om det händer dig. Det är vår rektor som gått ut med den här infon..

    Jag har också barn jag vill hem till. Hade jag velat jobba till 18-19 flera dagar/månad så hade jag valt ett annat yrke.



    Så en av orsakerna till att du blev lärare är att man får gå hem tidigt?

    Att någon skulle välja läraryrket för att det är korta dagar är något nytt för mig.
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:56:21 följande:
    Finns annat som elever går ifrån för, elevråd, besök hos skolsyster, kurator etc.



    Jag tänkte att det kanske inte som utvecklingssamtal gäller samtliga elever under en begränsad period. Men jag har ingen erfarenhet av det så om du som lärare säger att det inte stör lektionerna tror jag förstås på dig.

    På vår skola gör de som i ts, tycker det är jättebra.
  • MadHatter
    kaffe skrev 2013-09-03 21:04:19 följande:
    Jag tycker inte alls det är acceptabelt att göra som på ts barns skola.  Ta igen det kan förmodligen inte eleverna göra på annat sätt än extra sjävstudier.  



    De lär ju lägga in det när de lägger schemat från början. Dvs de tar hänsyn till att eleverna slutar tidigare två veckor om året när de lägger schemat så att eleverna får rätt antal lektioner.
  • MadHatter

    Är det egentligen någon som är emot att utvecklingssamtal läggs på dagtid under förutsättning att:

    Eleverna inte missar lagstadgad undervisningstid

    Man får tiderna i god tid

    Det finns möjlighet att välja mellan olika tider (endera genom att man får boka på av läraren utlagda tider eller att man kan byta tid med annan elev)

    Att skolan är flexibel i de (förmodligen mkt få) fall då föräldrarna inte kan komma ifrån dagtid

    ?

  • MadHatter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-04 04:18:46 följande:
    En typisk lärare rättar, rättar, planerar och åter rättar samt skriver omdömen, tar föräldrasamtal (det rings ett och annat på kvällstid), mailar föräldrar och rättar och förbereder mer. Jag har svenska och samhällsorienterande ämnen. Är du medveten om hur lång tid det tar att rätta EN uppsats i årskurs 7-9? Eller omdömesskrivning inför utvecklingssamtal? Jag har få elever eftersom jag har stora ämnen. I våras skrev jag 298 omdömen inför enbart utvecklingssamtalen. Varje omdöme ska innehålla vad eleven kan i förhållande till målen och vad han/hon ska förbättra för att nå ytterligare mål. 20 minuter för ett omdöme är inte överdrivet tilltaget. Att bedöma uppsatser, andra elevuppgifter eller att utvärdera elevens arbete (varje uppgift ska eleven ha ett omdöme för vilket talar om vilka mål som är uppnådda samt utvecklingsområden) är inget man snyter ur näsan på ett 30-minuters lektionsfritt pass mellan två lektioner. Under den arbetaförlagda tiden är lektioner utspridda så man har sällan långa sammanhängande lektionsfria stunder. Då kommer dessutom tiden att präglas av att samtala med elever, kollegor, lösa konflikter, bära material till nästa lektion och klassrum, kopiera etc. Det är viktigt att inte förtroendetiden tas i anspråk av styrt arbete för då försvinner en stor del av den tid som används till det som faktiskt är grundläggande för god undervisning - rättning, återkoppling till elev samt planering och förberedelse av lektion. Ska vi på exkursion eller studiebesök (måste troligtvis ur i skogen el. smhället) så kan jag inte heller förbereda och organisera detta på ett 40- eller 15-minutershål mellan lektioner. Skriver åtgärdspeogram, uppföljning av åtgärdspeogram, ser dokumentärer, läser skönlitteratur vi ska arbeta med etc etc. Jag tillhör dem som har ett otal nationella prov att rätta och bedöma utöver. Hur flummiga det än låter för dig så är det rätt väsentlig tid som lärare.



    Det här tycker jag att ni ska fokusera mer på att kommunicera ("vad gör man på banken efter tre") i såna här diskussioner istället för i utomståendes ögon ganska märkliga argument som "vi tänker inte jobba gratis" eller "jag har barn så därför ska jag sluta varje dag före 16". Med den typen av argument stjälper ni snarare än hjälper er sak.

    Jag har många lärarbelanta och vet hur hårt de jobbar och hur luddiaga villkoren ibland varit och hur det traditionellt knappt funnits en stopptid i lärares arbetstid. Så jag tycker att det är jättebra att lärare (som grupp) blivit bättre på att sätta ned foten och hänvisa till avtal med mera samt att vissa skolor också anpassar aktiviteter så att det är lättare för lärarna att hinna med de uppgifter de är ålagda att utföra.

    Så jag står bakom lärarna i sak, men tycker att ni om ni ska diskutera behöver tänka mer på hur man kommunicerar verkligheten. Så som vissa argumenterar i den här tråden är det lätt för en utomstående att läraryrket är ganska glassigt och att man har rätt dålig koll på hur andra yrkesgruppers situationer ser ut.

    Förklara mer och gå mindre i försvar är mitt råd - fast jag vet att set är svårt då ni förstås möter en del förutfattade meningar.
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-04 06:39:35 följande:
    Vad menar du med att eleverna inte missar lagstadgad undervisningstid? Alltså att vi lärare inte ska lägga något enda samtal när eleven har lektion? I så fall måste ju alla samtal ändå nästan ligga efter 15-16-tiden..



    Personligen anser jag att det är ok om en elev går ifrån en lektion för att ha samtal om sin skolutveckling med en annan lärare - det ingår ju också i undervisningen att eleven ska vara delaktig i sin utveckling. Däremot bör man förstås ta hänsyn till så att en elev inte går ifrån en lektion som hen ligger efter i.

    Om skolan däremot gör som i ts måste ju eleverna kompenseras i schemat i övrigt. Annars handlar det ju om 20-30 lektioner om året som en elev förlorar av den lektionstid de enligt lag har rätt till. Så får förstås inte skolan göra - och jag är rätt övertygad om att de inte gör det heller.
  • MadHatter
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 21:11:19 följande:
    Jag sitter inte och jobbar varje kväll. Det skulle jag inte ens hinna. Det fina med förtroendetid är att jag kan göra den där och när jag vill.



    Jojo, fast jag tänkte att 10 timmar /vecka är ju ändå tio timmar per vecka oavsett när du gör dem. Och då borde man ju kunna njuta av att ha två timmar mindre någon vecka.

    Tex om du jobbar varje lördag 8 -21

    med en timmes lunch - och en lördag kan sluta 19 istället så känns väl det också som komp?

    Det var så jag tänkte - om jag skulle behöva jobba så mkt som tio timmar hemma varje vecka skulle jag absolut tycka det vore skönt att vid något tillfälle kunna kompa ut dem som jag beskrev.

    Men vi är ju olika, och tycker att olika saker är jobbiga förstås.
  • MadHatter
    h8him skrev 2013-09-04 07:10:59 följande:
    20-30 lektioner som missas för att de slutar 11.30 istället för 14.30? Hur räknar du, eller har Ts skrivit någon annanstans än i trådstarten och även sagt att de är lediga heldagar?



    Det är ju tre timmar per dag och man har utvecklingsamtal 2 ggr/ läsår och man gjorde så här hela veckan. 3 klocktimmar borde ju innebära 2- 3 lektioner beroende på hur lång lunchrast man har. Det borde ju då bli minst 20 och förmodligen några fler man missar under dessa två veckor.

    Fast jag tror som sagt inte man missar lektioner utan att schemat läggs med hänsyn till dessa veckor.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?