• Anonym (FeministJavisst!)

Hur kan man INTE vara feminist!??

Ja, som rubriken lyder - Hur kan man INTE vara feminist?! 
    Det är så uppenbart att kvinnor är förtryckta i ALLA samhällen, och ändå så är man "jobbig" eller "tjatig" när man försöker ge det uppmärksamhet! Det är ok att prata om orättvisor mellan olika hudfärger, om rasism och så vidare, men när kvinnor vill uppmärksamma systematiskt förtryck, ja, då är dem lite jobbiga och ganska äckliga dessutom, om de inte har rakat benen.

VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

• Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??
  • Wench85

Jag fattar inte hur nån kan säga "jag är inte feminist, jag är för jämställdhet" för det går inte ihop för mig.

• Anonym (humanist)

Jag har jättesvårt att definiera mig som feminist. För som jag uppfattar feminismen bygger den på att stärka kvinnan på bekostnad av mannen. Och det är inte den mannen som behöver "tas ner" som får stå tillbaka utan den mannen som behöver stöd för att växa som människa.

Jag har varit med om allt för många kvinnor som använder feminism som en maktbricka för att nå dit hon vill. Som definierar allt som går emot henne som patriarkaliskt förtryck. Som alltid får om hon vill för att ingen man vågar ta konflikten och betraktas som en antifeminist.

Jag skulle hellre se ett fokus på humanism. Att vi alla - kvinnor som män - stärks så att vi på ett bättre sätt utnyttjar vår inneboende potential.    

• Anonym (humanist)
    Anonym (humanist) skrev 2013-05-21 10:26:34 följande:
    Jag har jättesvårt att definiera mig som feminist. För som jag uppfattar feminismen bygger den på att stärka kvinnan på bekostnad av mannen. Och det är inte den mannen som behöver "tas ner" som får stå tillbaka utan den mannen som behöver stöd för att växa som människa.

Jag har varit med om allt för många kvinnor som använder feminism som en maktbricka för att nå dit hon vill. Som definierar allt som går emot henne som patriarkaliskt förtryck. Som alltid får om hon vill för att ingen man vågar ta konflikten och betraktas som en antifeminist.

Jag skulle hellre se ett fokus på humanism. Att vi alla - kvinnor som män - stärks så att vi på ett bättre sätt utnyttjar vår inneboende potential.    
    Och jag är förövrigt kvinna
  • jomma

LFF; nu vill jag ge sig en stor kram! Håller med om detta otyg att klanka ner andra. Jag håller med om att det särskillt kan vara överjävliga kvinnor som trycker ner andra kvinnor.

ex min chef; bara för att hon uppoffrade sin kontakt med sina barn och gjorde karriär ska minsann ingen kvinna idag komma på hennes arbetsplats och göra andra val. Hon diskriminerar då kvinnor( hos oss är det mest kvinnor som väljer att vara föräldralediga- de måste ju efter förlossningen) som varit föräldralediga med sämre karriärsutveckling och löneutveckling.

Jag håller med i allt du skriver om att varför inte tillsammans kämpa mot orättvisor. Jag har inga problem med att byta lampor och vinterdäck. Dock är det många problem som är större än så där kvinnor missgynnas som grupp.
    Det finns nog kvinnor som inte i tillräcklig grad släpper in männen när barnen är små, men där har väl männen också ett ansvar?

• weasley
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-20 22:00:48 följande:
    VAD FAN! Hur kan man INTE vara feminist! Det är väl en SJÄLVKLARHET!? 

Jag håller med till hundra procent. Det är så otroligt viktigt, problemet är att många tror att feminister hatar män, hatar att raka armhålorna och vill ha orättvisor åt andra hållet istället, så är det ju verkligen inte (kanske det om rakningen för vissa, men folk gör ju som man vill). Det enda man vill är ju att få lika värde som män, inte undervärdera männen.
  • Anonym (humanist)
    Anonym (humanist) skrev 2013-05-21 10:26:34 följande:

Och jag har söner som behöver lära sig att ta plats och stå upp mot klassens bossiga tjejer. Söner som behöver stödjas i sitt växande till hela människor.    
  • jomma

Weasly; jag tror inte det är många som tror att feminister som hatar män, inte rakar armhålorna osv.
    Jag tror att det bara är en härskarteknik ICKE feminister använder. Då menar jag ickefeminister som gynnas av nuvarande system och ej önskar förändring. Dessa personer har bidragit till att göra ordet feminist så laddat att många inte ens vågar säga att de är feminister fast de faktiskt är det om de skulle läsa den ursprungliga definitionen på ordet feminist.

• LFF
    jomma skrev 2013-05-21 10:28:26 följande:
    LFF; nu vill jag ge sig en stor kram! Håller med om detta otyg att klanka ner andra. Jag håller med om att det särskillt kan vara överjävliga kvinnor som trycker ner andra kvinnor.

ex min chef; bara för att hon uppoffrade sin kontakt med sina barn och gjorde karriär ska minsann ingen kvinna idag komma på hennes arbetsplats och göra andra val. Hon diskriminerar då kvinnor( hos oss är det mest kvinnor som väljer att vara föräldralediga- de måste ju efter förlossningen) som varit föräldralediga med sämre karriärsutveckling och löneutveckling.

Jag håller med i allt du skriver om att varför inte tillsammans kämpa mot orättvisor. Jag har inga problem med att byta lampor och vinterdäck. Dock är det många problem som är större än så där kvinnor missgynnas som grupp.
    Det finns nog kvinnor som inte i tillräcklig grad släpper in männen när barnen är små, men där har väl männen också ett ansvar?

Tackar för kramen Skrattande

Absolut finns det många ställen där kvinnor klumpas ihop men det gäller även männen (som tex att man per automatik ska misstänkliggöras som man om man vill arbeta inom förskolan).

Männen har absolut ett ansvar att ta för att ta ansvar för sina barn men hur pigg blir man på att göra nåt om någon hela tiden lägger sig i och säger "men så där kan du inte göra", "kom till mamma istället" (när barnet är ledset) etc?

Sen är det väl också som så att många män blir mer intresserade av barnen när de blir lite större och rörligare. När de är små är de "skrämmande".

Vi kvinnor uppfostras dessutom, i många fall omedvetet, till att utnyttja vår kvinnlighet för att få fördelar och hjälp. Det är helt naturligt för en kvinna att "fladdra med ögonfransarna" när hon vill ha något. Och få ett känsloutbrott när nåt går emot henne.

De tidiga feministerna, som gett oss möjlighet att jobba utanför hemmet, att vi får rösta etc glömde en viktig del i det hela, uppfostran av sina döttrar till att ta för sig. Döttrarna ska fortfarande vara tysta, snälla och omhändertagande medan pojkarna får leva om.

En vän läste nyligen klart sin lärarutbilning. TIll nån av sina uppsatser tittade hon just på detta med uppfostran och genus. Bara en sån sak som att vi omedvetet låter de små pojkbarnen springa längre ifrån oss än flickorna är nåt som behöver ändras. Eller attityden hur man hanterar ett barn som ramlar beroende på dess kön.

Jag tror att tar man tag i grundbullten, uppfostran och hanteringen av barnen, så kommer mycket att följa med på köpet. Grabbarna "tar inte skit" och därmed så lyckas de bättre i löneförhandlingarna tex när det är individuella förhandlingar. Lär våra tjejer också att inte "ta skit" utan stå upp för sig på ett annat vis! Då kommer vi kunna ändra strukturen på samhället.
  • Eerie
    Godnatt skrev 2013-05-21 09:34:40 följande:
    Feminism var säkert bra på 1900-talet. Idag är feminism att vara mot jämställdism vilket inte är nyttigt någonstans.

Exempel:

Feminism = att vara mot kvinnlig könsstympning.
    Jämställdism = att vara mot all sorts könsstympning.
    tycker du att pär ström är en vettig snubbe?
  • Anonym (va?)
    Anonym (FeministJavisst!) skrev 2013-05-21 09:39:41 följande:
    Men kära någon! Det kanske är så att jag som feminist inte ens vill beblanda mig med begreppet "hedersmord" eftersom att etnicitet, ursprung och religion är för mig oväsentligt. Det handlar om MÄNS våld mot KVINNOR. 

Capish?  
    Det där tyckte jag (som f ö också kallar mig feminist) var konstigt skrivet. Etnicitet, ursprung och religion är för dig oväsentligt, ok, men kön är det inte? Menar du att alla etniciteter och religioner är exakt likadana?
Svar på tråden Hur kan man INTE vara feminist!??