jomma skrev 2013-05-21 10:28:26 följande:
LFF; nu vill jag ge sig en stor kram! Håller med om detta otyg att klanka ner andra. Jag håller med om att det särskillt kan vara överjävliga kvinnor som trycker ner andra kvinnor.
ex min chef; bara för att hon uppoffrade sin kontakt med sina barn och gjorde karriär ska minsann ingen kvinna idag komma på hennes arbetsplats och göra andra val. Hon diskriminerar då kvinnor( hos oss är det mest kvinnor som väljer att vara föräldralediga- de måste ju efter förlossningen) som varit föräldralediga med sämre karriärsutveckling och löneutveckling.
Jag håller med i allt du skriver om att varför inte tillsammans kämpa mot orättvisor. Jag har inga problem med att byta lampor och vinterdäck. Dock är det många problem som är större än så där kvinnor missgynnas som grupp.
Det finns nog kvinnor som inte i tillräcklig grad släpper in männen när barnen är små, men där har väl männen också ett ansvar?
Tackar för kramen
Absolut finns det många ställen där kvinnor klumpas ihop men det gäller även männen (som tex att man per automatik ska misstänkliggöras som man om man vill arbeta inom förskolan).
Männen har absolut ett ansvar att ta för att ta ansvar för sina barn men hur pigg blir man på att göra nåt om någon hela tiden lägger sig i och säger "men så där kan du inte göra", "kom till mamma istället" (när barnet är ledset) etc?
Sen är det väl också som så att många män blir mer intresserade av barnen när de blir lite större och rörligare. När de är små är de "skrämmande".
Vi kvinnor uppfostras dessutom, i många fall omedvetet, till att utnyttja vår kvinnlighet för att få fördelar och hjälp. Det är helt naturligt för en kvinna att "fladdra med ögonfransarna" när hon vill ha något. Och få ett känsloutbrott när nåt går emot henne.
De tidiga feministerna, som gett oss möjlighet att jobba utanför hemmet, att vi får rösta etc glömde en viktig del i det hela, uppfostran av sina döttrar till att ta för sig. Döttrarna ska fortfarande vara tysta, snälla och omhändertagande medan pojkarna får leva om.
En vän läste nyligen klart sin lärarutbilning. TIll nån av sina uppsatser tittade hon just på detta med uppfostran och genus. Bara en sån sak som att vi omedvetet låter de små pojkbarnen springa längre ifrån oss än flickorna är nåt som behöver ändras. Eller attityden hur man hanterar ett barn som ramlar beroende på dess kön.
Jag tror att tar man tag i grundbullten, uppfostran och hanteringen av barnen, så kommer mycket att följa med på köpet. Grabbarna "tar inte skit" och därmed så lyckas de bättre i löneförhandlingarna tex när det är individuella förhandlingar. Lär våra tjejer också att inte "ta skit" utan stå upp för sig på ett annat vis! Då kommer vi kunna ändra strukturen på samhället.